Prostorný Peugeot představuje zajímavý kompaktní atyp, který v sobě kloubí několik karosářských přístupů. Robustní a praktickou konstrukcí může konkurovat celé plejádě modelů jiných značek. Vyzkoušeli jsme základní benzinové provedení s automatem.
Čtyřistaosmička představuje svojí netradičně dlouhou, ale ne moc vysokou karoserií ve stylu kupé-crossoverů originální auto, které se vedle sesterského Citroënu C5 X snaží působit sportovnějším dojmem. My jsme se ale nesvezli výkonným elektrifikovaným plug-in hybridem, nýbrž obyčejnou benzinovou dvanáctistovkou s výkonem 130 koní.
ČTĚTE TAKÉ: Rozhovor se šéfkou Peugeotu: Od roku 2030 jen elektromobily, odzvoní i kulatým volantům
Kokpit Peugeotu 408 nesedne každému. Zdroj: Bart Běhal
Futurismus v praxi
Opticky je celá přední část modelu 408 shodná s konvenčnější a o hodně menší třistaosmičkou. Identický mají obě tato francouzská auta také rozvor náprav 267 centimetrů. 408 ale přidává na délku 24 cm. Větší zadní převis se logicky podepsal také na velikosti prostoru pro zavazadla. Základní udávaný objem je 510 litrů, čímž Peugeot 408 překonává typ 308 o plných 130 litrů, kromě toho je vzadu více místa pro nohy.
Kufr se základním objemem 536 litrů má opravdu co nabídnout, snad jen nákladová hrana by mohla být o kousek blíž silnici, ale to už je obvyklá daň pro daný typ líbivé karoserie.
Při přechodu do interiéru asi nikoho nepřekvapí, že podobnost s menším Peugeotem 308 pokračuje i tady. Palubní deska je prakticky k nerozeznání podobná, což ale nevadí. Tedy pokud patříte mezi příznivce netradičního francouzského řešení, kdy má řidič k dispozici malý volant, aby lépe viděl na přístrojový štít, který je umístěný nad ním a tedy i v jeho zorném poli. Je potřeba chvíli času na to, aby si řidič zvykl a „našteloval“ volant víc směrem do svého klínu. Mně se to třeba v Peugeotu ještě nikdy nepodařilo – chci-li sedět pohodlě a bezpečně, výhled na přístroje si vždy nedobrovolně zakryji částí volantu.
Také grafika přístrojů je poněkud divoká. Zdroj: Bart Běhal
Protože jsme testovali top variantu GT, zkoušeli jsme parádně vybavený model, který se chlubí například 3D i-Cokpitem, který je bezesporu efektní. Lesklý displej zábavního systému má přehledné menu, v jehož orientaci pomáhá i další programovatelná dotyková plocha i-Toggles. Kdo zná jiné peugeoty, bude se okamžitě orientovat, kdo ne, zvykne si taky.
Základní motor stačí
V nabídce pro řadu 508 jsou pouze dvě pohonné jednotky vždy spojené s osmistupňovým automatem. Tou první je plug-in hybrid o výkonu 180 nebo 225 koní, druhou testovaný tříválec 1.2 PureTech. Z technických parametrů se rozhodně sluší vyzdvihnout výkon 130 koní a maximální točivý moment 230 Nm – to jsou na maloobjemový motor velmi slušné hodnoty. Po sešlápnutí plynového pedálu k podlaze to chce sice chvilku strpení, než se řídicí elektronika rozmyslí, jakou dávku benzinu kvůli optimálním emisím vstříknout do spalovacích komor a než se s osmistupňovým automatem poradí, jakýže „kvalt“ bude nejlepší. Pak už to ale docela frčí.
Skoro tunu a půl těžké auto dokáže z nuly na stovku zrychlit za 10,4 sekundy, přičemž pokračovat může až do 210 km/h. Vnímaná dynamika se citelně zhoršuje se zatížením. Rozdíl mezi tím, jestli jede člověk sám, nebo v pěti s bagáží, je až příliš okatý. Když ale nespěcháte, což obecně není oblíbená disciplína typu 408, nemáte problém.
Jinak je motor skvěle odhlučněný, a to i díky dvojitým okenním sklům, která jsou standardem vyšších výbav. Stěžovat si nemůžeme ani na spolupráci s osmistupňovou automatickou převodovkou. Vedle už avizované prodlevy po sešlápnutí plynového pedálu netrpí žádnými dětskými nemocemi. Naopak se neustále snaží držet benzinovou jednadvojku v ideálních otáčkách, aby se nedusila ani zbytečně nevytáčela.
S přeplňovanou dvanáctistovkou se dá běžně jezdit do 6,5 litru, když na to víc šlapete nebo jezdíte hodně po městě, umí se odběr vyšplhat přes osm litrů.
Tříválec je dostatečně kultivovaný. Zdroj: Bart Běhal
Pokud jde o jízdní vlastnosti, Peugeot 408 je vzdor svému dynamickému vzhledu laděn spíše na komfortní notu, které vychází vstříc sofistikovaný systém tlumičů s pružnými dorazy. Auto se ale nijak zásadně nehoupe a v rozumně projížděných zatáčkách neztrácí jistotu. Závodník ale tento peugeot rozhodně není a ani být nechce.
Vysoká záď připomená drahá SUV-kupé německých značek. Zdroj: Bart Běhal
Závěr
Kdo chce kam, pomozme tu tam, řeklo by se. Peugeot 408 je spolu se svým dvojčetem v podobě Citroënu C5 X zajímavým karosářským úkazem, u nějž bude víc než kde jinde záležet, zda zákazníci dokáží ocenit jeho praktická pozitiva i odvážný design a nenechají se odradit kupní cenou, která popravdě řečeno není úplně nízká. Srovnání s Citroënem C5 X i dalšími konkurenty každopádně najdete pod tímto odkazem.