V herním světě může každá milisekunda rozhodnout o vítězství nebo porážce. Společnost NVIDIA proto vyvinula revoluční technologii, která mění pravidla hry. Seznamte se s NVIDIA Reflex, technologii posouvající hranice výkonu a zážitku z hraní na úplně novou úroveň. Minulý rok strávili hráči více než 10 miliard hodin hraním s Reflexem, mezi nimi nechybí celá řada profíků. Nyní je technologie přítomna ve více než 100 hrách, nejen těch multiplayerových.
Se slovem latence jste se v herním světě nesčetněkrát určitě setkali. Vysoká latence systému a latence sítě/připojení jsou dva různé koncepty, které ovlivňují výkon a odezvu systémů, ale týkají se různých částí celkového procesu. Vysoká latence systému se týká doby, kterou systém (např. počítač nebo server) potřebuje k provedení určité operace.
Latenci systému nejsnadněji definujeme jako čas mezi kliknutím na myš a zobrazením akce na obrazovce. Nižší latence přináší rychlejší reakci ve hře, což je zásadní zejména pro kompetitivní hráče. NVIDIA Reflex přináší revoluční snížení systémové latence, čímž zajišťuje lepší odezvu a preciznost v každé situaci. „Může se stát, že vystřelíš na nepřítele, ale on už tam dávno být nemusí,“ vysvětluje streamer Adam „AdisBak“ Daniš.
Je třeba ji odlišovat od latence sítě/připojení, která se týká doby, než data odcestují mezi dvěma body v síti. Za to může celá řada jiných faktorů, jako vzdálenost, rychlost sítě (typ připojení), přetížení sítě, směrování, zpoždění na koncových zařízeních, protokoly a šifrování.
Ve světě esportu je tato technologie v podstatě nutností. „Používal som NVIDIA Reflex v CS2 vždy počas najväčších turnajov, na zostavách s najlepšími komponentami. Dosť sa mi to zapáčilo a hralo sa mi o dosť lepšie ako z domu. Preto som si povedal, že tento upgrade potrebujem aj doma. Na profesionálnej úrovni potrebuješ zo všetkého vyťažiť maximum, a aj 1 % urobí veľa v hre ako CS2. Takže je dôležite mať to najlepšie, čo trh ponúka,“ prozradil redakci PLAYzone.cz profesionální hráč Martin „STYKO“ Styk, který si Reflex nemůže vynachválit.
Další osobnosti i mimo profesionální esportovou scénu potvrzují, že s technologií Reflex je herní zážitek nesrovnatelně lepší. „Všechno je plynulejší a hratelnější,“ neváhá ani sekundu oblíbená streamerka Tereza „itsterez“ Herzánová. „Nečekal jsem takový boost při zapnutí Reflexu na pouhých 60 Hz. Upřímně jsem překvapený, co NVIDIA Reflex dokázal,“ dodává CS2 analytik Martin „zur1s“ Sláma. Reflex sice při 60 FPS dostane latenci na snesitelnější úroveň, pokud to ale myslíte s hraním online her opravdu vážně, poohlédněte se po kombinaci rychlejšího monitoru a GPU, která vám zajistí adekvátní snímkovou frekvenci.
Reflex totiž ve zkratce snižuje latenci tak, že citlivost a odezva na ovládání odpovídají podstatně vyšším FPS. Takže i v případech, že hrajete na 240 FPS a více se vyplatí mít Reflex zapnutý. Úspora pár milisekund zde pořád znamená snížení reakční doby o desítky procent a mezi zkušenými hráči o vítězích rozhodují právě tyto milisekundy. Že jde o naprosto převratný zážitek, se shoduje každý, kdo NVIDIA Reflex využil ve své oblíbené hře na maximum. Výkonná GPU je základ, protože vysoká FPS znamenají nižší latenci, ale tu lze ještě významně snížit pomocí Reflexu. V ideálním případě by měli hráči disponovat GeForce RTX řady 40, jejíž kompletní přehled najdete na CZC.cz. Rovnou si tu vyberete tu ideální pro vás!
Jak tedy vlastně celá technologie NVIDIA Reflex funguje?
NVIDIA Reflex snižuje latenci optimalizací vykreslovacího procesu mezi CPU a GPU. Odstraňuje zpoždění tím, že synchronizuje každý krok tohoto procesu. Reflex je nejúčinnější, když je systém závislý na výkonu GPU nebo když je GPU hodně vytížená, protože brání tomu, aby CPU pracoval rychleji než GPU, což by mohlo způsobit nahromadění úloh ve frontě na vykreslování a zvýšit latenci i v případě, že hra běží ve stovkách FPS.
Co je NVIDIA Reflex?
NVIDIA Reflex je technologie, která pomáhá zkrátit dobu odezvy vašeho počítače, což znamená, že vše, co děláte (například klikání myší nebo psaní na klávesnici), se stane rychleji viditelným na obrazovce.
Jak to funguje?
NVIDIA Reflex zajišťuje, že CPU (centrální procesor) a GPU (grafický procesor) spolupracují efektivněji. CPU a GPU musí projít několika kroky, aby vytvořily obraz na vaší obrazovce. Reflextyto kroky lépe sladí, aby se zabránilo zbytečnému čekání mezi nimi.
Kdy je to nejúčinnější?
Reflex je nejúčinnější, když vaše grafická karta (GPU) pracuje na plný výkon. V tomto případě Reflex zajistí, aby CPU nezačal pracovat příliš rychle a nevytvářel příliš mnoho úloh pro GPU, což by vedlo k větší latenci, tedy zpoždění.
NVIDIA Reflex Boost mód
Reflex Boost mód je určen pro hráče, kteří chtějí co nejvíce snížit latenci. V tomto módu je Reflex nastaven na maximální úsporu latence – snižuje latenci v situacích, kdy je CPU vytížené, tím, že zpomaluje práci CPU a zvyšuje taktování GPU. V některých případech tyto optimalizace mohou znamenat vyšší spotřebu energie nebo mírné snížení počtu snímků za sekundu (FPS). Tohle je zvláště přínosné v hrách, které jsou náročné na CPU, jako jsou Fortnite a Valorant, kde soutěžní hráči dosahují stovky FPS. Díky dalším vylepšením Reflex Boost módu je nyní zlepšený i v situacích, kdy je GPU vytížené, a poskytuje hráčům několik milisekund navíc v rychlosti odezvy. Případné snížení FPS je opravdu malé a výhoda Boost módu jej předčí.
Proč potřebujete NVIDIA Reflex i vy?
Už se vám to určitě někdy stalo. Představte si, že jste ve hře a chcete rychle zaměřit cíl. Pohnete myší, ale obraz na obrazovce reaguje pomaleji. Toto zpoždění může způsobit, že minete svůj cíl, protože váš zaměřovač není tam, kde by měl být v reálném čase. Nebo třeba vystřelíte a očekáváte, že kulka zasáhne cíl okamžitě po kliknutí myší. Pokud jsou vizuální efekty zpožděné, může to způsobit zmatek a snížit vaši schopnost přesně zaměřit a zasáhnout protivníky, což může vést k neúspěchu v kritických momentech. Nebo se kryjete za rohem a čekáte, až se objeví protivník. Pokud váš systém má vysokou latenci, protivník vás může vidět dříve, než vy uvidíte jeho. Tento jev je známý jako „peeker’s advantage“, kdy hráč, který vykukuje za roh, má výhodu, protože vidí protivníka dříve kvůli zpoždění systému.
Technologie NVIDIA Reflex je integrována ve více než 100 hrách, včetně nejpopulárnějších stříleček Apex Legends, Call of Duty, Counter-Strike 2, Fortnite, VALORANT nebo Overwatch 2. Reflex si můžete vychutnat i v singleplayer titulech všeho druhu, jako Cyberpunk 2077, The Witcher 3 nebo Red Dead Redemption 2.
Tato technologie navíc není dostupná jen majitelům nejnovější řady grafických karet. Podpora sahá až k řadě GeForce GTX 900 z roku 2014. A co víc, v roce 2024 přibývá stále více her, kde lze technologii využít.
Navíc je neskutečně jednoduché technologii použít. Například pro aktivaci NVIDIA Reflex v Counter-Strike 2 postupujte podle těchto jednoduchých kroků:
- Otevřete hru
- Přejděte do „Nastavení“
- Přejděte do „Video“
- Přejděte do „Pokročilé nastavení videa“
- Nastavte „NVIDIA Reflex nízká latence“ na „Povoleno“
Pro využití maximálního potenciálu nízké odezvy je samozřejmě vhodné mít co nejvíce nadupaný herní počítač a monitor s co nejvyšší obnovovací frekvencí, pro online hry se doporučuje až ideálních 360 Hz. NVIDIA Reflex ale posune váš herní prožitek, ať už hrajete na jakémkoli zařízení s jakýmkoli monitorem. Technologii také najdete i v nejnovějších herních myších, jako je bezdrátová HyperX Pulsefire Haste 2 Mini.
Připojte se k milionům hráčů, kteří již dokázali objevit výhody revoluční technologie a začněte hrát na úplně nové úrovni! Pokud vás zajímá více podrobností, neváhejte navštívit stránky NVIDIA Reflex a prozkoumejte vše, co tato technologie umí. Partnerem projektu je CZC.cz, váš spolehlivý dodavatel herního vybavení.