Tenhle titul nemá nervy drásající příběh, vývojáři pro něj nevymysleli ani jedinečné a revoluční herní mechaniky. V hlavní roli je tu banán a nejčastějším úkonem je klik. Přesto Banana dobývá žebříček oblíbenosti na platformě Steam a blíží se k pozici nejhranější videohry. Jak je možné, že obyčejná klikačka nahání slavný Counter-Strike? Hráči si z rutinní činnosti totiž mohou vydělat opravdové peníze.
Světová videoherní senzace je momentálně druhým nejoblíbenějším titulem na platformě Steam. Banana přeskočila oblíbenou strategii Dota 2 nebo střílečku PUBG a každý den si ji zahraje zhruba 830 tisíc lidí. Potřebuje dalších zhruba 200 tisíc hráčů, aby na trůnu vystřídala slavný Counter-Strike.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Hráči milují českou střílečku. Taktickou akci dovedl k dokonalosti i vojenský veterán
Proč se hra vyvinutá nezávislým studiem Banana Games stala takovým hitem a v posledních dnech se těší obrovskému a náhlému zájmu uživatelů po celém světě? Její podstata je zcela prostá: klikat na banán, který se objeví na obrazovce. Žádný rozvětvený příběh nebo otevřený herní svět tu nehledejte.
Banální činnost se ale může stát nečekaným zdrojem zábavy a výdělku. Hráči si totiž mohou „vyklikat“ zcela unikátní banány a ze sladkého ovoce ve žluté barvě se rázem stává cenný artikl. V digitálním světě se jeho cena může pohybovat od několika centů až po tisíce dolarů.
Po spuštění videohry se objeví okno s banánem. Každým kliknutím na banán se čísla zvyšují. Čas od času hráčům spadne do herního inventáře zcela náhodný banán. Každý kus pak mohou vystavit na digitálním tržišti a čekat, kdo si ho koupí.
Diamantový banán může stát 1 500 korun, zatímco „gentleman banán“ s kloboukem vyjde na nižší jednotky korun. Pak jsou tu extrémní kousky v podobě zlatého nebo lesklého banánu, které se prodaly i za více než 20 tisíc korun.
Zájem je ale o jakýkoliv kousek tohoto ovoce. Tvůrci dokázali vytvořit bláznivý stroj na peníze a díky tomu si hra získala obrovskou popularitu. „Uživatelé vydělávají peníze ve hře, která je zdarma, a zároveň bezplatně prodávají virtuální předměty,“ řekl člen vývojářského týmu Hery pro magazín Polygon.
Tyto banány ale nemají nic společného s fenoménem NFT, který obletěl svět před třemi lety. Non-fungible tokeny využívají princip blockchainu jako kryptoměny a každé NFT tak může být zcela unikátní s doložitelnou historií. U virtuálních banánů nic z toho neplatí, je to jen předmět ve hře, jež je momentálně hitem.
Největším problémem Banana však je, že čelí nájezdu botů. Uživatelé využívají automatizované programy nebo skripty, které klikají za ně, čímž zvyšují svou šanci na zisk cenného předmětu.
„Bohužel se potýkáme s problémy s boty, protože hra ubírá zhruba 1 procento výkonu počítače. Lidé tak využívají až 1000 alternativních účtů, aby získali vzácnější předměty nebo větší množství banánů,“ napsal vývojář Hery v chatu na komunitním serveru hry na platformě Discord.
Velký nárůst popularity není ve videoherním světě nic neobvyklého. Jen letos se obrovské pozornosti dočkaly dva herní hity: nejprve v lednu to byl Palworld, jenž připomíná svět Pokémonů, a v květnu zase platformu Steam opanovala česká taktická střílečka Gray Zone Warfare.
Pro vývojáře je proto nesmírně důležité, aby nadšení hráčů dokázali udržet. To si uvědomují i tvůrci Banana, kteří podle Heryho pracují na dalších aktualizacích. S nimi do hry přijdou nové vzhledy banánů, ale také nové funkce nebo minihry. Teď ale všichni klikají pouze na žluté ovoce.
VIDEO: Televizní pořad Enter vyzpovídal autora simulátoru pražského metra a navštívil turnaj v Counter-Strike