Tomáš Prouza: Diamantová liga kvality není soutěž krásy, ale precizní hodnocení prodejen

Tomáš Prouza a Pavel Mikoška

Rozhovor s Tomášem Prouzou a Pavlem Mikoškou

Soutěžit v Diamantové lize kvality mohou velcí i malí, řetězce i prodejny v nejmenší vesnici v Česku, ale také třeba cukrárny za Prahou. Za posledních pět let se zvětšil okruh soutěžících i kategorií. Poslední dva ročníky kvůli covidu neproběhly, Diamantová liga by však měla být v příštím roce obnovena. „Ukáže se také, kolik investic se do prodejen během covidu udělalo,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, jenž je správcem značky Diamantová liga kvality, která je součástí programu Česká kvalita pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky.

První ročník Diamantové ligy kvality proběhl v roce 2016. Tehdy se soutěžilo pouze v kategorii prodejen potravin. Od té doby se však okruh „disciplín“ rozrostl a o značku „Držitel ocenění Diamantové ligy kvality“ mohou soutěžit provozovny prakticky s jakýmkoli sortimentem. „Před covidem jsme soutěž rozšířili i o malé prodejničky a jedním z posledních vítězů byla cukrárna za okrajem Prahy,“ upřesnil v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky.

Vedle prodejen potravin existuje kategorie pro obchodníky s nepotravinovým zbožím, například drogerie. „Chtěli jsme připravit další formáty, třeba prodejny oděvů, zbrzdil nás ale covid. Ambice a plány máme, takže chceme dát možnost i dalším prodejcům zúčastnit se té soutěže, aby byli hrdí na to, když jsou oceněni,“ dodal Pavel Mikoška, ředitel kvality společnosti Albert Česká republika.

Základem je mystery shopping

Diamantová liga kvality ale není soutěž krásy. Nejde o to, aby provozovna, která se o zisk této značky uchází, jen dobře vypadala. „Diamantová liga je hodnocení prodejen od těch nejmenších po ty největší hypermarkety. Není to ale tak, že bychom se podívali jedním pohledem a řekli si: ‚Tahle prodejna je hezká,‘“ vysvětlil Tomáš Prouza. Podle něho existuje poměrně široké spektrum kritérií, na jejichž základě se vítěz vybírá.

„Je to sofistikovaný systém, jakým prodejny hodnotíme. Základem je hodnocení neznámým zákazníkem (mystery shopping, pozn. red.). Ten posuzuje prodejnu tak, jak ji vnímá zákazník, a v hodnocení má váhu asi 50 procent,“ řekl Pavel Mikoška. Mystery shopper se zaměřuje například na čistotu provozovny, kvalitu zákaznického servisu, jak dlouho čeká na obsluhu nebo jaké další funkcionality provozovna nabízí.

Covid zrychlil nakupování

V prvním ročníku Diamantové ligy kvality soutěžilo kolem 20 prodejen, v zatím posledním proběhlém to už bylo více než dvojnásobek. Poslední dva roky se však Diamantová liga kvality nekonala. Důvodem je propuknutí koronavirové pandemie a zavedení protiepidemických opatření. „Museli jsme hodnocení zabrzdit, nechtěli jsme do prodejen posílat zbytečně lidi navíc,“ vysvětlil Tomáš Prouza s tím, že obchodníci měli během covidu už tak dost starostí.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu zároveň vyjádřil naději, že v roce 2022 bude Diamantová liga kvality pokračovat. „Mimochodem se také ukáže, kolik investic se do modernizace prodejen udělalo,“ zdůraznil Prouza. Podle něho obchodníci reagovali na to, že lidé se v prodejnách nechtěli příliš dlouho zdržovat, a tak například rozšiřovali uličky, zvětšovali prostory a podobně. „Viděli jsme mnoho zajímavých změn,“ uzavřel Tomáš Prouza.

Tagy:
jídlo prodejny CNN Prima NEWS obchody Ministerstvo průmyslu a obchodu Tomáš Prouza Svaz obchodu a cestovního ruchu obchodníci Česko Praha COVID-19 Česká kvalita soutěž krásy Českou kvalitu nenahradíš Pavel Mikoška Diamantová liga kvality Tomáš prouza Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky Ahold Czech Republic Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky Diamantová liga