Rozhovor s Petrem Kučerou a Dušanem Vrtalem
Stavebnictví patří mezi odvětví, které je z hlediska běžného spotřebitele velmi náročné na rozlišení kvalitních materiálů a stavebních doplňků od těch nekvalitních. Zlepšit v tomto směru jejich pozici má za cíl značka Osvědčeno pro stavbu, která je součástí programu Česká kvalita, nad nímž má záštitu Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. „Naše značka dává jistotu pro výrobce, projektanta i budoucího uživatele stavby,“ řekl v rozhovoru CNN Prima NEWS Petr Kučera, předseda představenstva Svazu zkušeben pro výstavbu, který je správcem uvedené značky.
Informovanost spotřebitelů o kvalitě ve stavebnictví je zcela klíčová. Bydlení si lidé zpravidla pořizují na celý život, a tak je pro ně zásadní, aby bylo postavené z kvalitních a bezpečných stavebních materiálů, a bylo vybaveno trvanlivými doplňky. Žadatel o značku Osvědčeno pro stavbu musí vyhovět celé řadě požadavků, pravidel a regulí.
Prodlužovat životnost zboží je ekologické, tvrdí šéf Sdružení českých spotřebitelů
Kdo chce získat pro svůj výrobek značku kvality Životnost plus, musí deklarovat jeho životnost alespoň sedm let. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to uvedl Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů. „My výrobce ale neoceňujeme jen za to, že ve svých produktech nepoužívají takzvaná kazítka, ale i za to, že na životnost náležitě dbají, a chovají se tak k životnímu prostředí mnohem odpovědněji, než je na první pohled patrné,“ řekl. Jaké výhody spotřebitel získá nákupem zboží se značkou Životnost plus? A proč je vhodné, aby nám výrobek vydržel dlouho?
„Při posuzování žádosti o udělení značky se zaměřujeme na sedm oblastí,“ řekl v rozhovoru CNN Prima NEWS Petr Kučera, předseda představenstva Svazu zkušeben pro výstavbu. Patří mezi ně mechanická pevnost a stabilita, požární bezpečnost, bezpečnost při užívání, hygiena a ochrana zdraví, ochrana před hlukem, úspora energie a šetrnost vůči životnímu prostředí.
Dohlížíme i po udělení značky
Svaz zkušeben pro výstavbu, který je správcem značky Osvědčeno pro stavbu, i po udělení certifikátu provádí pravidelný dozor. „V licenční smlouvě je uvedeno, že se provádí pravidelně jednou ročně. Výrobky se přezkouší nebo se dělá dozor nad systémem výroby,“ dodal Kučera. Důležitý je přitom pro správce značky také hlas spotřebitelů. „Pokud se některý ozve a je nespokojený, řešíme to,“ zdůraznil.
Značka Osvědčeno pro stavbu je určena jak pro výrobce běžného stavebního materiálu jako cihly, tvárnice, ale i pro výrobce součástí a doplňků, bez kterých se žádná stavba neobejde. Kritéria pro získání značky pak musí splnit každý bez výjimky. Jednou ze společností, která může své výrobky ocejchovat značkou Osvědčeno pro stavbu, je známý výrobce dveří a zárubní, firma Sapeli sídlící v Jihlavě.
Jak vybrat obuv pro děti? Napoví vám Žirafa, říká správkyně značky garantující kvalitu
Značka Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa je v České republice registrována od roku 1998. Šlo o reakci na masivní dovoz dětské obuvi ze zahraničí, která ale často nesplňovala parametry, jež by takové výrobky měly mít. „Mnohdy šlo o nekvalitní a zdravotně závadnou dětskou obuv,“ uvedla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Vlasta Mayerová, předsedkyně České obuvnické a kožedělné asociace, která je správcem zmíněné značky.
„Certifikát jsme získali poprvé v roce 2013 a od té doby se nám ho daří obhajovat. A dá se říci, že tato značka pokrývá celý náš sortiment,“ řekl v rozhovoru CNN Prima NEWS Dušan Vrtal, předseda představenstva společnosti Sapeli. Podle něho je certifikační proces velmi náročný a dlouhý.
Nejsme Italové, jsme Češi
Je to dáno i tím, že dveře a zárubně si lidé nekupují na krátkou dobu. „Je to věc dlouhodobé spotřeby, která by měla sloužit minimálně 15 až 20 let. Spotřebitel tedy potřebuje nějaké ujištění, že firma dbá na kvalitu. Věnujeme se testování všech komponentů, které jsou na dveřích namáhány. Jak ploše dveří, tak závěsům nebo zámkům. Testujeme jejich odolnost například na 200 tisíc, nebo i 500 tisíc cyklů zavření,“ dodal Vrtal. Dveře podle něho musí být odolné i vůči drsnějšímu zacházení, kterého se obvykle dopouštějí menší děti nebo domácí mazlíčci.
Dušan Vrtal také připomněl začátky společnosti Sapeli na českém trhu. Její historie sahá až do období první Československé republiky, novodobá historie se začala psát v roce 1992. „Zpočátku název Sapeli evokoval něco italského. V tu dobu to byl skvělý marketingový tah, protože u nás byl hlad po zboží ze západu,“ vysvětlil. Později však jeho společnost začala akcentovat svůj český původ. „Trochu nám to (domnělý západní původ, pozn. red.) začalo vadit, protože jsme česká rodinná firma, a tak jsme se to začali snažit lidem říkat,“ dodal šéf společnosti Sapeli.
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.
Vybraní držitelé značky Czech Made