Tři auta, tři různé základy. Volkswagen nabízí nejširší nabídku svých dodávek v historii

Volkswagen, to nejsou jen osobní auta jako Golf nebo třeba Tiguan, ale jsou to také užitková vozidla. A i mezi nimi patří wolfsburgská značka k těm vůbec nejsilnějším na trhu. Podobně jako pro osobáky má totiž teď i pro užitkáče hned několik technických základů. Díky tomu se může pochlubit nejrůznějšími karosářskými verzemi i všemi dostupnými pohony. Co všechno tedy nabízí?

Historie užitkových vozů Volkswagen Bulli sahá až do roku 1950, kdy započala výroba prvního Transporteru T1. Postupem času se pak přidala verze Kombi, Caravelle, Multivan a také obytné provedení California. Problém byl, že všechna tato auta stála na stejném technickém základu, tudíž inženýři byli při jejich navrhování značně omezeni.

K TÉMATU: Nové auto s bohatou výbavou za 350 tisíc korun. Volkswagen láká na akční nabídku

Nyní v roce 2025, tedy 75 let od narození prvního člena rodiny "Bulliových", se však dost změnilo. Aktuálně totiž stojí dodávky od Volkswagenu na třech různých platformách, které jim umožňují zástavbu všech dostupných pohonů a více variability při jejich konfiguraci. My jsme měli možnost se s nimi všemi seznámit na jednom místě, a to v okolí nizozemského hlavního města - Amsterdamu.

Volkswagen Transporter

Začít samozřejmě nemůžeme ničím jiným než právě Transporterem, který byl tím, který tuto úspěšnou éru odstartoval. Nejnovější sedmá generace narostla do délky 5 050 milimetrů, přičemž varianta s prodlouženým rozvorem měří až 5 450 milimetrů. Výrazně se zvětšil také nákladový prostor – například mezi podběhy je teď o 148 milimetrů více místa než u předchůdce, takže se do něj snadno vejdou dvě nebo až tři europalety, záleží na verzi.

Objem nákladového prostoru se podle konfigurace pohybuje až kolem 9 m³, přesto ale auto zůstává dostatečně kompaktní, aby se vešlo do většiny podzemních garáží. Interiér se pak posunul na úroveň osobních vozů. Už v základní výbavě nabízí digitální kokpit s 12palcovým přístrojovým panelem a 13palcovou obrazovkou infotainmentu. Samozřejmostí je bezdrátové propojení telefonu, multifunkční volant ovladatelný i v rukavicích, LED světlomety, parkovací senzory, kamera a řada asistenčních systémů.

Transporter je dostupný v různých verzích – od klasické skříňové dodávky přes víceúčelové Kombi až po osobní provedení Caravelle s kapacitou až devíti míst. V nabídce však bude i valník s dvojkabinou pro šest osob. Pod kapotou najdeme vždy tři různé pohony. Tradiční naftový čtyřválec je dostupný ve třech výkonových verzích – 81, 110 a 125 kW a lze jej kombinovat s automatickou převodovkou i pohonem všech kol.

Plug-in hybrid, který bude na českém trhu k mání až v roce 2026, využívá benzinový motor 2.5 v kombinaci s elektromotorem a nabízí celkový výkon 171 kW. V čistě elektrickém režimu zvládne až 60 kilometrů. Plně elektrická verze, jejíž prodej už delší dobu běží, pak nabídne baterii o kapacitě 64 nebo 83 kWh, výkon až 210 kW a dojezd až 357 kilometrů podle zvoleného provedení.

Dieselová varianta zvládne odvézt až 1 326 kg nákladu a utáhnout přívěs o hmotnosti 2,8 tuny. I elektrická a hybridní verze nabídnou vysokou užitečnou i tažnou kapacitu, přesahující dvě tuny. Cenově startuje nový Transporter na 699 900 Kč bez DPH za základní skříňovou verzi. Kombi začíná na 1 087 669 Kč s DPH a osobní Caravelle na 1 004 179 Kč s DPH.

Volkswagen Multivan

Samostatnou platformu má také Volkswagen Multivan sedmé generace, který se na našem trhu prodává už od roku 2022. Technický základ s názvem MQB přebral od osobních vozů, což inženýrům otevřelo širší škálu možností. Díky tomu mohl například Multivan jako první z rodiny Bulli jezdit na plug-in hybridní pohon. Původně však roztáčel výhradně přední kola, nyní po nedávných úpravách je k dostání zase pouze jako čtyřkolka s přidaným elektromotorem na zadní nápravě.

Nutno ale dodat, že nejde o stejnou plug-in hybridní techniku, jakou má Transporter a Caravelle. V tomto případě jí vévodí benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru, nikoli 2,5, který spolu s elektromotory dává celkový výkon 245 koní. Kromě toho jsou pak k dispozici ještě dvě motorizace s pohonem předních kol - diesel (TDI) s výkonem 110 kW (150 k) a benzinový motor (TSI) se 150 kW (204 k).

Od května letošního roku se už Multivan T7 nenabízí pouze jako pětimístný, šestimístný či sedmimístný, ale dokonce i jako osmimístný. Běžná verze má kapacitu zavazadelníku až 1 850 litrů a prodloužená verze až 2 171 litrů. Jakmile všechna sedadla vyjmete, lze se však dostat až na 4 053 litrů. Díky jednotlivě vyjímatelným sedadlům je pak interiér mimořádně přizpůsobivý – není problém například na jedné straně převézt horské kolo a na druhé sedět.

Co se týče tažné síly, tak ta je u Multivanu T7 až dvě tuny a k mání je i volitelný systém Trailer/Park Assist pro snazší manévrování s přívěsem. V základu však rodinná dodávka z Wolfsburgu vychází na 1 234 899 Kč, a to s naftovým dvoulitrem o výkonu 150 koní. S benzinovým dvoulitrem o výkonu 204 koní stojí od 1 264 900 Kč a s plug-in hybridem od 1 605 900 Kč. Všechny ceny jsou už s DPH.

Volkswagen California

Od roku 2024 stojí na základech Multivanu T7 také nová California, dodávka určená zejména pro dobrodruhy, kteří však ocení i její každodenní použitelnost. Není proto překvapením, že motory stejně jako spousta dalších součástí auta jsou prakticky shodné právě s Multivanem T7. To, co tedy dělá Californii Californií, je především kempovací výbava.

Nejenže je tak obytný Volkswagen vůbec poprvé dostupný i s plug-in hybridním pohonem, ale také vůbec poprvé může mít markýzu na každé straně a po dlouhé době má zase i obě zadní dveře otevíratelné, bez ohledu na to, zda je standardně vybaven kuchyňkou, nebo ne. Práci v kuchyňce pak ulehčuje její posunutí směrem dozadu či nový menší stolek, kterým se dá buď prodloužit kuchyňská linka, nebo se dá samostatně vyklopit směrem ven z auta.

V autě však nadále zůstal větší multifunkční stůl, který se dá rozložit přímo v kabině nebo je ho možné vyjmout a postavit ven pod markýzu. Ve vrcholném provedení nebo za příplatek se stan na střeše auta vyklápí čistě elektronicky, a to i pomocí mobilní aplikace. Komu se nechce vytahovat mobil, může tak učinit skrze větší řídicí dotykový displej umístěný na C-sloupku. Ne všechno, co jsme zmínili, mají ale všechny verze, kterých je nyní o dvě více než předtím.

Tou nejzákladnější je Beach, následuje Beach Tour, Beach Camper, Coast a vrcholná varianta Ocean. Každé provedení pak nabízí jiné prvky výbavy i jiné uspořádání kabiny. Základní verze Beach za částku od 1 545 900 korun je vlastně jakýmsi Multivanem se spacím stanem na střeše. Nic dalšího, samozřejmě kromě sedadel, kterých může být buď pět, nebo šest, nemá. Dokonce ani přídavnou baterii na obsluhu kempovacích funkcí.

Tu má až varianta Beach Tour za nejméně 1 633 900 korun. Vedle toho však nabízí i druhou postel v interiéru auta a technickou skříň. Většinu zmíněných prvků má až vrcholná verze Ocean za minimálně 2 132 900 Kč. Plug-in hybrid má pak u obou modelů, tedy u Californie i Multivanu, mimo jiné tu výhodu, že má standardně klimatizaci nezávislou na spalovacím motoru.

ID.BUZZ

Také ikonický ID.Buzz stojí na platformě pro osobní automobily, akorát s tím rozdílem, že nese název MEB, tudíž je určena výhradně elektromobilům. Zákazníci si mohou v současnosti vybrat ze tří výkonových verzí a tří velikostí baterie. Nejvýkonnější model GTX nabízí výkon 250 kW (340 koní), pohon všech kol a tažnou sílu až 1 800 kg.

Dojezd se u verze s velkou baterií a pohonem zadních kol může pohybovat až okolo 487 kilometrů (dle WLTP) a všechna provedení podporují i rychlé DC nabíjení. Od roku 2025 je pak ID.Buzz k dispozici ve dvou délkách rozvoru a nově i ve verzi pro až sedm osob, což výrazně rozšiřuje jeho využitelnost pro rodiny i přepravu více cestujících.

V základním pětimístném uspořádání a s krátkým rozvorem uveze ID.Buzz až 1 121 litrů, s dlouhým rozvorem až 1 340 litrů nákladu. Komu by však ani to nestačilo, může sáhnout po variantě Cargo, která má zavazadlový prostor prodloužený na úkor zadních sedadel. Zajímavá je však i technologická výbava vozu.

Novinkou je například integrovaná herní konzole AirConsole, která umožňuje hrát hry na centrálním displeji pomocí chytrého telefonu jako ovladače. Další inovací je Wellness aplikace, jež během jízdy nebo přestávky nastavuje osvětlení, hudbu, klimatizaci i polohu sedadel tak, aby vytvořila příjemnou atmosféru na palubě. V základu pak Volkswagen ID.Buzz přijde na 1 149 900 Kč.

Závěr

Volkswagen dnes nabízí nejrozmanitější paletu užitkových vozů ve své historii – od čistě praktických Transporterů přes flexibilní Multivan až po komfortní a dobrodružnou Californii či moderní elektrický ID.Buzz. Díky třem rozdílným technickým základům dokáže značka reagovat na široké spektrum požadavků zákazníků – od řemeslníků přes rodiny až po digitální nomády. Ať už tedy dáváte přednost naftě, elektřině nebo kompromisnímu plug-in hybridu, v nabídce Volkswagenu si dnes najde své téměř každý.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr

Tagy:
hobby historie Volkswagen rodina plug-in hybrid automobilový průmysl automobil DPH volný čas elektromotor Volkswagen Transporter Volkswagen Multivan Volkswagen Type 2 (T1) produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství