Tvůrci nejdražšího českého filmu u soudu. Hrozí jim deset let vězení za dotační podvod

Poslední z Aporveru

Nejdražší český film všech dob u soudu

Dotačního podvodu za asi 13 milionů korun se měli podle obžaloby dopustit tvůrci nedokončeného českého filmu Poslední z Aporveru. Režisér, scénárista a producent filmu Tomáš Krejčí, který za projektem stojí, spolu s dalšími dvěma muži podle státního zástupce fiktivně navyšovali náklady na výrobu fantasy snímku a způsobili škodu Státnímu fondu kinematografie. V pátek by na Městském soud pro Prahu 2 měl padnout rozsudek.

Co se týká filmu samotného, mělo jít o kombinaci kultovního Nekonečného příběhu s prvky filmů Karla Zemana s rozpočtem, který se vyšplhal na neuvěřitelných 240 milionů korun. O filmu se mluví od roku 2006. Měl to být – a vlastně i je – nejdražší český snímek všech dob.

Hotových je prý sedm či osm minut filmu

Po čtrnácti letech lze na internetu najít několik trailerů, teaserů nebo klip s úvodní písní z dílny kapely Zrní a české oscarové hudebnice Markéty Irglové. Vznikl také dokument nazvaný Nekonečný příběh Posledního z Aporveru mapující deset let tvorby filmu. Některé veřejné zdroje uvádějí, že k zhlédnutí je „hotových“ zhruba 7–⁠8 minut záběrů.

Tomáš Krejčí nicméně v prosinci loňského roku na Facebooku naopak tvrdil, že film je natočen celý: „Není pravda, že film nikdo nikdy neviděl. Proběhlo několik projekcí pro testovací publikum, pro investory a také na filmovém festivalu stereoskopických filmů v Moskvě. Film je celý natočený, sestříhaný, chybí pouze část trikové a zvukové postprodukce.“

Až deset let vězení

„Na film finančně přispěl Státní fond kinematografie, dotace byly ve výši 46 milionů korun,“ uvedla reportérka CNN Prima NEWS Daniela Révai. Tvůrci se měli dopustit dotačního podvodu, když s externí firmou uzavřeli smlouvu na převod záběrů do 3D, i když věděli, že daná firma nic nedodá.

„Tak se ale údajně nestalo a fond kinematografie má podezření, že peníze z fondu byly zpronevěřeny. Proto požaduje po tvůrcích 13 milionů korun. Všem obžalovaným hrozí až desetileté vězení,“ dodala Révai s tím, že by v pátek měl padnout rozsudek, nicméně jisté to není.

Magalomanské plány, luxusní honoráře

Řadu zajímavých informací ze zákulisí celého projektu přinesli v podcastu z roku 2019 redaktoři na webu Reflexu –⁠ Filmový tunel jménem Poslední z Aporveru: Nejdražší český film všech dob jde do dražby a tvůrci k soudu.

„Třeba říkal (Tomáš Krejčí; poznámka red.), že je rekordní na světě co do počtu vizuálních efektů. Prohlašoval, že to bude mít 1 545 trikových záběrů a některé z nich mají dokonce 700 vrstev… Tomáš říkal, že v Aporveru hraje 120 herců, my jsme na těch záběrech napočítali osm. Nebo říkal, že na něm pracuje 80 výtvarníků, pět filmových studií, zájem má 22 filmových distributorů po celém světě včetně Walt Disney Pictures,“ uvedla v podcastu mimo jiné Kateřina Kadlecová.

„Navíc neskončil jenom s tím Aporverem, nasliboval ještě asi čtyři další projekty. Myslím si, že Válku s mloky, Kruanova dobrodružství a dokonce chtěl udělat remake českého filmu Eva tropí hlouposti,“ doplnil ji Martin Bartkovský.

„Za rok 2011 si pánové Krejčí a kolega Jiří Košťál vyplatili honorář ve výši 4 721 000 korun, ačkoliv je dobrým zvykem a slušností, že producent inkasuje až po premiéře. A bohužel jim ani tahle částka nestačila. Takže Krejčí sám sobě v témže roce z pozice producenta vyplácí ještě režijní honorář ve výši 837 tisíc korun, no a Košťál si dává 450 tisíc jako vedoucí natáčení,“ zmínila Kadlecová.

Tagy: