
Nehody nákladních aut
Zatímco v roce 2017 počet nehod nákladních automobilů dosahoval téměř 20 tisíc, v posledních letech je tendence spíše sestupná. Podle vedoucího Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáše Neřolda mají vliv zejména technické vymoženosti těchto vozidel. Uvedl to ve vysílání CNN Prima NEWS a přiblížil některé z těchto prvků.
V průměru u každé páté nehody je nákladní auto, ať už jako pouhý účastník nebo viník. V posledních letech však nehod nákladních aut postupně ubývá, což je pozitivní zpráva především s ohledem na fakt, že na silnicích je těchto vozidel naopak čím dál více. „Řidiči to vnímají na svých cestách, ale jsou to i statisticky potvrzená data. Na těch nejvytíženějších dálnicích D1 nebo D8, tedy ten tranzit přes Českou republiku z Německa na jihovýchod, se zvýšil o 20 procent za nějakých pět let,“ uvedl Neřold.
ČTĚTE TAKÉ: S nastupujícím horkem jsme agresivnější za volantem. Expert uvedl, jak se správně připravit
Velký vliv na zlepšení situace na silnicích mají nové technologie. „U nákladních vozidel je to celá řada asistentů. Přibývají i nové povinné prvky,“ vysvětlil Neřold a zmínil například asistenta, který hlídá mrtvé úhly. „Díky tomu by mělo docházet méně ke srážkám s chodci, které jsou bohužel časté a dost často i fatální,“ poznamenal.
Upozornil však, že na nějaký znatelný efekt si budeme muset ještě nějaký čas počkat, jelikož tyto nové prvky vyžadují moderní vozy. „A na našich silnicích je celá řada nákladních vozidel, která jsou stará více než deset let,“ naznačil.
Inspekce silniční dopravy
V budoucnu bychom se podle experta mohli dočkat i prvků, které budou hlídat únavu a nepozornost řidiče. A jelikož je bezpečnost kamionů velké téma, byla zřízena i inspekce silniční dopravy. „Existuje nová instituce, která bude kontrolovat právě nákladní vozidla a vše, co mají dodržovat,“ zmínil Neřold s tím, že fungovat by měla začít už v tomto roce.
Zabývat se bude mimo jiné i přetíženými nákladními vozy, které nejenže rychleji ničí české silnice a zvyšují tak náklady na jejich údržbu, ale zároveň představují riziko pro ostatní účastníky silničního provozu kvůli delší brzdné dráze.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Počet nehod na dálnicích se zdvojnásobil, říká expert. Jak se při bouračce zachovat?