
Ostrá hádka politiků o Ukrajinu: Lezete Rusku někam, melete nesmysly, osočovali se ve studiu
Dnešní doba je charakterizována rychlým tempem technologických inovací, které zásadně mění způsob, jakým pracujeme a žijeme. Automatizace a robotizace tlačí na maximální efektivitu, což s sebou přináší nejen nové příležitosti, ale i výzvy. Firmy a jednotlivci se musí neustále adaptovat na měnící se podmínky, a jedním z klíčových nástrojů této adaptace je vzdělávání.
Michal Marhan, student Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze, se stal vítězem prestižní soutěže IT SPY 2024. Tato soutěž vybírá nejlepší diplomové práce z oblasti informatiky a strojového učení na českých a slovenských univerzitách. Michal zvítězil se svou diplomovou prací zaměřenou na vývoj modelu strojového učení pro analýzu záměrů z rádiové komunikace mezi piloty a řízením letového provozu, zejména na menších letištích. Jeho inovace pomáhá zvyšovat bezpečnost a efektivitu letového provozu.
Přemýšleli jste někdy o tom, co to znamená být tatér? Tato profese, která je dnes na vrcholu popularity, prošla dlouhou cestou proměny, aby se stala snem, který si mnozí chtějí splnit. Právě díky vytrvalosti a víře tatérů ve své řemeslo dosáhla tato profese své současné úrovně uznání. V tomto článku se VEAN TATTOO podělí o klíčové aspekty práce tatéra a o to, jak v tomto úžasném odvětví začít.
Jedna z nejméně oblíbených částí roku – alespoň tedy pro řadu dětí – se neodvratně blíží. Se začátkem nového školního roku se pojí i mnoho starostí rodičů, které souvisejí se stresem či motivací jejich dětí. Psycholožka Šárka Miková proto vysvětluje, kdy je vhodné ratolest pochválit, na co si dát pozor u prvňáčků i na to, jak přistupovat k dítěti, které vzdoruje.
Když děti přinesou vysvědčení, je si důležité uvědomit, o čem známky vypovídají. Někteří učitelé známkují jen proto, že musí, zatímco jiní věří, že známky poskytují objektivní hodnocení. Uvedla to psycholožka Šárka Miková. Zároveň radí, jak je možné děti motivovat k lepším výsledkům.
Již v průběhu dubna budou probíhat zápisy na základní školy. Jak vybrat tu nejvhodnější? Rodiče v dnešní době mají více možností než dát dítě do spádové školy. Mnohdy pro své ratolesti hledají výchovné instituce s přidanou hodnotou, kterou by možná oni sami jako děti upřednostnili. Právě před tímto podvědomým rozhodnutím však varuje psycholožka Šárka Miková. „Hledáme školu pro sebe, nebo pro naše dítě?“ doporučuje položit si otázku. Popsala, kterým typům dětí vyhovují různé způsoby výuky.
Na konci ledna školáci domů donesou pololetní vysvědčení. Přestože psycholožka Šárka Miková doporučuje nepřikládat mu příliš velkou váhu, bylo by dobré na něj nějak zareagovat. A je úplně jedno, jestli jsou na vysvědčení známky, nebo slovní hodnocení. Podle odbornice by rodiče v případě špatných známek neměli trestat, ale hledat příčinu. Na druhé straně radí zdržet se odměn, které neprospívají dlouhodobé motivaci.
Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Mohou udělit i známku, není ale stěžejním motivem, uvedla Jana Kratochvílová, jedna z autorek projektu. Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku.
Postav změnu. To je heslo kampaně, kterou pořádá výrobce legendární stavebnice LEGO. Díky ní se učí děti porozumět tématům, jakými jsou ekologie, recyklace a udržitelnost. A nedrží se jen teorie. Žáci šestých tříd základních škol v Unhošti a na pražském Strossmayerově náměstí se zapojili do iniciativy Ukliďme Česko. A nově získané zkušenosti mohli vzápětí zužitkovat při stavění vlastních výtvorů, přičemž kromě fantazie zapojili také kritické myšlení.
Správný pedagog by měl umět zaujmout své žáky a předat jim své znalosti a zkušenosti. Jak se ale dařilo učiteli Jiřímu, když se sám stal studentem? Pojď se s námi podívat, jak náš 2. Statečný prošel celým základním rekvalifikačním kurzem a jak se připravoval na závěrečnou zkoušku.
Každý začátek znamená vždy určitý vstup do neznáma a skýtá mnoho jednoduchých i složitějších výzev. Člověk se musí odhodlat opustit svou komfortní zónu a vložit energii do něčeho nového, aniž by tušil, zda se mu to nakonec povede. Platí to u diety, učení nového jazyka i rekvalifikace. Právě ty, kteří se rozhodnou ze dne na den změnit svůj obor a rozjet novou kariéru v IT, čeká cesta plná učení a programování. Na jejím konci ale noví programátoři získají bezkonkurenční plat i plno dalších benefitů.
Dětí s poruchou čtení (dyslexií) přibývá. Tyto děti čtou pomaleji, pletou si písmena a nedokážou se soustředit. Je velmi důležité s nimi správně pracovat a přistupovat k nim individuálně. Nejen poruchami čtení, ale i motivací k četbě obecně se zabývá charitativní projekt Čtení pomáhá. CNN Prima NEWS oslovila speciální pedagožku Marinu Šimanovou a zakladatele projektu Martina Romana, kteří vysvětlili, jak přesně pracovat s dětmi s dyslexií a proč je důležité, aby je čtení bavilo.