Zatímco zkušenější řidiči si už na chorvatské dopravní předpisy celkem zvykli, čerství držitelé řidičského oprávnění by se měli mít na pozoru.
Chorvatská dopravní legislativa se na mladého řidiče dívá o něco přísněji, než je tomu u nás nebo v jiných sousedních zemích. Za nedodržení těchto tvrdších pravidel může navíc mladému řidič hrozit nejen pokuta, ale i odmítnutí plnění pojistné události v případě nehody. To je důležité mít na paměti i v případě, kdy někdo vozidlo zapůjčí mladší osobě v rámci rodiny. Například pokud poskytne auto synovi či dceři na dovolenou s kamarády.
Za mladého řidiče Chorvati považují od roku 2008 držitele řidičského oprávnění ve věku do 24 let. Pro tuto skupinu platí celoplošné snížení rychlostního limitu mimo obec o 10 km/h. To znamená, že po běžné silnici smí jet maximálně 80 km/h, na rychlostních silnicích 100 km/h a na dálnicích 120 km/h. V případě jízdy na mopedu je zakázáno překročit čtyřicítku.
Chorvatská policie umí být shovívavá i nekompromisní. Buďte pokorní.
Mnozí rekreanti také využívají benevolentnější přístup tamních policistů k alkoholu za volantem, protože zákon povoluje řídit i pod vlivem do hodnoty 0,5 promile v krvi. Tato tolerance však neplatí pro mladé řidiče. Stejně tak by si mladí řidiči měli dávat pozor i na léky, které ovlivňují schopnosti řídit vozidlo.
Poslední velmi důležité omezení se týká výkonu motoru. Řidič do 24 let v Chorvatsku nesmí řídit osobní auto s výkonem motoru nad 80 kW, což je už dnes docela problém, pokud nejde o některý z lidovějších modelů. Za porušení nařízení hrozí pokuta 1 000 kun, tedy skoro 6 000 Kč.
Je potřeba dodat, že dle zvyků chorvatské policie jsou kontroly a pokutování zahraničních turistů za porušování těchto pravidel jen málo pravděpodobné. Každopádně je dobré vést v patrnosti, že v závislosti na pojistné smlouvě může pojišťovna v případě porušení těchto přepisů odmítnout plnění za pojistnou událost. Před cestou si proto pozorně přečtěte smluvní podmínky, abyste se vyhnuli nepříjemnostem.