Šedesátka na dálnici znechutí motoristům jízdu natolik, že raději využijí hromadnou dopravu. Tuto odvážnou tezi ve zkratce ve jménu ekologie prezentoval švýcarský dopravní expert Vincent Kaufmann z univerzity v Lausanne. Informaci přinesl slovenský server Autoviny.sk.
Podle Kaufmanna, profesora městské sociologie a analýzy mobility, by na dálnici nemělo být povoleno jet rychlostí vyšší než 60 km/h. „Cesta Ženeva-Lausanne by trvala hodinu a deset minut místo 45 minut. To už není takový rozdíl. Snížením povolené rychlosti na dálnici na 60 km/h bychom v praxi dosáhli toho, aby lidé denně méně cestovali,“ pokračoval expert ve vysvětlování v rozhovoru pro švýcarský server Blick.
K TÉMATU: V Rakousku se bude šetřit. Kvůli úsporám chtějí výrazně snížit rychlost na dálnicích
Otevřeně proti autům
Kaufmannův radikální návrh by dost pravděpodobně narazil na velký odpor veřejnosti. Švýcarský ministr dopravy Albert Rösti navrhl reálnější řešení, a sice rozšířit dálnici A1 na alespoň šest pruhů na úsecích Bern–Curych a Lausanne–Ženeva.
Takové zkapacitnění dálnice by ale podle Kaufmanna bylo v rozporu i s Pařížskou klimatickou dohodou, která si klade za cíl dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.
„Od roku 2015, kdy byla podepsána, se nic nezměnilo. Nikdo ji nebere vážně a platí to pro všechny západní země. Je to obrovský cynismus,“ zlobí se Kaufmann, který připomněl, že s navrhovaným extrémním snížením rychlosti na dálnicích by souvisely diametrálně nižší emise a větší bezpečnost provozu.
„Zvětšením kapacity dálnice bychom se jen vrátili do výchozího bodu, který k uhlíkové neutralitě rozhodně nepovede,“ zlobí se.
Připomeňme, že ve Švýcarsku platí na dálnicích maximální povolená rychlost 120 km/h, v obcích většinou mezi 30 a 50 km/h. Na tzv. rychlostních silnicích se jezdí většinou 100 km/h a na hlavních a vedlejších tazích mimo obce 80 km/h.