Více než polovina Čechů považuje reformu zdravotnictví za nutnou, přičemž čtvrtina ji vnímá jako nevyhnutelnou, ukázal průzkum agentury Ipsos. Největší problémy vidí lidé v nedostatku lékařů a sester, dlouhých čekacích lhůtách a vysokých doplatcích na léky. Podle odborníků by řešením mohlo být větší zapojení zdravotních sester s vyšším vzděláním, což v rozhovoru pro CNN Prima NEWS potvrdil i lékař a poslanec Tom Philipp (KDU-ČSL).
Češi si uvědomují silné stránky českého zdravotnictví, mezi které patří bezplatná zdravotní péče, její dobrá dostupnost a kvalita. Často oceňují i vysokou úroveň lékařů, nízké náklady na léčbu a hustou síť nemocnic. Přesto většina obyvatel vnímá reformu jako nezbytnou, a to zejména kvůli nedostatku lékařů – především stomatologů, u nichž si lidé stěžují na vysoké ceny. Dalšími problémovými oblastmi jsou nízká empatie zdravotníků a vysoké doplatky na léky.
Phillip: Uvolněme lékařům ruce
„Mně přijde teď velmi důležité to, aby se digitalizovalo české zdravotnictví, aby se dal plný prostor pro využívání umělé inteligence, především v diagnostice. Je pro mě velmi zásadní dělba kompetencí, to znamená, jsem přesvědčen, že lékaři v tuto chvíli dělají práci, která by mohla být zastávána vysokoškolsky vzdělanými sestrami, což by jim uvolnilo vlastně ruce na to, aby se věnovali práci, která je adekvátní jejich vzdělání,“ souhlasil Philipp s myšlenkou o větším zapojení kvalifikovaných sester.
Klíčem je motivace lidí
Češi si uvědomují význam prevence ve zdravotnictví, přičemž tři čtvrtiny populace ji považují za klíčovou pro udržení zdraví i úspory ve zdravotním systému. Většina lidí oceňuje, když je k preventivním prohlídkám aktivně zvou lékaři. Nejčastěji Češi docházejí na preventivní prohlídky k praktikovi, gynekologovi a stomatologovi, přičemž pravidelně očního lékaře navštěvuje přibližně polovina populace. Onkologickou prevenci pak využívá pouze pětina lidí. Přestože je prevence široce podporována, tři procenta dospělých Čechů žádné preventivní vyšetření neabsolvují.
Podle Philippa je klíčové motivovat lidi, a to buď formou výhod, nebo naopak nevýhod. „Zatím se snažíme jít cestou benefitů – například zdravotní pojišťovny podmiňují některé bonusy či příspěvky tím, že klient absolvoval preventivní prohlídku nebo vyšetření,“ vysvětlil. Dodal, že penalizování za nedodržování by bylo velmi složité.
Bezplatné zdravotnictví?
Z průzkumu vyplynula také jedna kuriozita, a to, že lidé často vnímají zdravotnictví jako bezplatné, přestože si ho fakticky hradí nejen prostřednictvím vlastního zdravotního pojištění, ale také odvody, které za ně platí zaměstnavatelé.