Viceprezident realme: Jsme nejrychleji rostoucí značkou mobilů. Pandemie nás nezbrzdila

Jedním z hlavních taháků verze GT 2 Pro je ultraširokoúhlý objektiv o záběru 150 stupňů.

Madhav Sheth: Rozhovor s viceprezidentem firmy realme

Jsme nejrychleji rostoucí značkou chytrých telefonů na světě. Navzdory pandemii koronaviru jsme vloni vyrostli o 20 procent, řekl viceprezident technologické společnosti realme Madhav Sheth, který redakci CNN Prima NEWS poskytl exkluzivní rozhovor. S novou řadou mobilních telefonů GT 2 výrobce poprvé zavítal do kategorie prémiových modelů. „Zákazník potřebuje větší výběr, nestačí zde mít jen jednu nebo dvě značky. A prostor pro nové hráče tu je vždy,“ zdůvodnil tento krok.

V porovnání s jinými značkami jste na mobilním trhu poměrně krátce, konkrétně od roku 2018. Co osobně považujete za nejdůležitější dosavadní milníky společnosti realme?
Abych byl přesný, je nám právě 47 měsíců. Jsme nejrychleji rostoucí značkou chytrých telefonů na světě, v Evropě nyní patříme mezi TOP 4. Byl to pro nás velmi významný milník. Věřím, že jedním z hlavních důvodů všech těchto úspěchů je naše produktová strategie. Vždy jsme se snažili přijít s průlomovými inovacemi v každém cenovém segmentu.

Realme tedy není záležitost jedné konkrétní cenové kategorie. Značka začíná řadou C, tedy smartphonem základní úrovně, a přechází až k řadě GT, kde už mluvíme o opravdu prémiovém modelu. Potom tu jsou telefony střední třídy, jako jsou očíslované řady nebo Pro. Vždy jsme se zaměřovali na různé stránky inovací, správného nacenění i poměru cena/výkon. Věřím, že právě díky tomu je společnost realme tak úspěšná.

Dalo by se říct, že se vaše firma potýká s pandemií v podstatě polovinu své existence. Do jaké míry koronavirus zasáhl do vašich původních plánů a cílů? Prakticky každá společnost musela nějakým způsobem upravit svou obchodní strategii.

Ano, měli jsme určité kritické momenty, ale dokázali jsme je překonat. Ne úplně, protože jsme součástí stejného průmyslu. Ale myslím, že jsme si té situace velmi dobře vědomi a plánujeme poměrně s předstihem. Letos máme velmi ambiciózní cíl – vyrůst o 20 procent oproti loňskému roku. Myslím, že jsme na dobré cestě.

Loni, během pandemie, vzrostla značka realme asi o 20 procent. Během pandemie se stala čtvrtou největší značkou chytrých telefonů v Evropě. Zároveň je nejrychleji rostoucí značkou chytrých telefonů, rovněž během pandemie.

Nakolik se realme dotkl celosvětový nedostatek čipů? Třebaže se situace na trhu mírně zlepšuje, stále má od ideálního stavu daleko. Coby nadšený hráč pokukuji po grafických kartách a nabídka na tom rozhodně není nejlépe.
Situace se může a nemusí zlepšit tak rychle, jak si myslíte. Ale v druhé polovině letošního roku se možná dočkáme zlepšení. I továrny se snaží zvýšit výrobní kapacity s přibývající poptávkou. Vše kolem nás se stává „chytrým“. Nyní tu máme chytrá auta, televize či ledničky. V budoucnu zkrátka bude větší poptávka po čipech. Četl jsem článek o chytré domácnosti. V USA se jedná o odvětví v hodnotě více než 130 miliard dolarů. Je to sektor, který se v průběhu času hodně rozrostl.

S rozvojem sítě 5G se věci ještě změní a snaha vytvořit chytrý telefon, fungující jako centrum pro ovládání všech chytrých domácích spotřebičů, bude stále aktuálnější. Nedostatek čipů má určitě dopad, ale se společností realme jsme na to připraveni. Přidali jsme pár dalších dodavatelů a snažíme se stále uvádět nové telefony, spotřebitelé tak nejsou nedostatkem čipů ovlivněni. Budeme se snažit co nejlépe zajistit, aby dodávky a cenová konkurenceschopnost byly vždy zachovány.

Pomohlo vašemu růstu oslabení ostatních konkurenčních značek v souvislosti s americkými sankcemi? V České republice jsme byli svědky poměrně velké změny popularity a rozložení sil na trhu. Je to něco, co vás postrčilo kupředu?
Faktorů je více, nejde jen o sankce. Zákazník potřebuje větší výběr, nestačí zde mít jen jednu nebo dvě značky. Sice se zdá, že jich existuje mnoho a že je zde obrovská konkurence, ale na současném mobilním trhu není více než pět nebo šest opravdu globálních značek. Když se podíváme na vývoj trhu od roku 2000, je zřejmé, že v podstatě žádný výrobce nemůže nikdy mít většinový podíl na trhu, třeba ve výši 70 nebo 75 procent. Nejde jen o realme a věřím, že je tu prostor i pro několik dalších značek, které by mohly přijít na trh a dostat svou příležitost.

Na veletrhu MWC v Barceloně jste oznámili a představili novou vlajkovou řadu prémiových mobilních telefonů – realme GT 2. V čem vidíte největší pokrok oproti předchozím modelům?
Nejvíce mě potěšilo, že se nám podařilo přinést převratné novinky v tomto cenovém segmentu, kterému dominovala pouze jedna nebo dvě značky. Tím neříkám, že by neměly dobré produkty, ale jsem přesvědčen, že lidé potřebují větší výběr. S příchodem realme do této cenové kategorie mohou zákazníci porovnat vlastnosti produktů jako nové inovační technologie nabíjení nebo displej LTPO 2.0, který poskytuje lepší rozlišení obrazovky. Takových aspektů je více, například vylepšená zadní strana krytu. Pak tu máme třeba 50megapixelový širokoúhlý fotoaparát s úhlem záběru 150°.

Nejdůležitější prvkem je ale uživatelské rozhraní Realme UI 3.0. Ačkoliv to možná každému tak nepřijde, je to nesmírně důležité, když používáte mobil po dobu 24 měsíců. Zároveň jsme zintenzivnili cykly aktualizací bezpečnostních záplat a systému Android, což zákazníkům opět dává naprostý klid a důvěru ve značku.

Co dalšího můžeme od společnosti realme očekávat? Řada výrobců se za pandemie musela vrhnout také do jiných segmentů, jako jsou chytré televize. Je to i váš případ?
Ekosystém výrobků je nesmírně důležitý. Jak jsem řekl, všechny konvenční spotřebiče kolem nás se mění na chytré. Společnost realme má strategii 1+5+T. Pro vysvětlení: „1“ je chytrý telefon, „5“ je chytré audio, chytrá nositelná elektronika, chytré televize, notebooky a tablety. „T“ pak znamená TechLife, otevřenou partnerskou platformu společnosti realme. Určitě tedy budeme na trh uvádět všechny tyto produkty, které bude možné propojit a ovládat chytrým telefonem.

Předtím jste měl na starost mimo jiné latinskoamerický a indický trh, nyní jste zodpovědný za celý mezinárodní obchod. Zaregistroval jste významnější rozdíly v chování spotřebitelů mezi regiony?
Mohu zmínit zejména jednu podobnost ve spotřebitelském chováním v různých oblastech. Po celém světě jsem si všiml, že lidé jsou nyní chytřejší než dříve. Vědí, za co utrácejí. Jsou si dobře vědomi svých požadavků a co od zařízení potřebují. Dříve věřili pouze v nákupu log, ten byl založen na důvěře. Nyní je to spíše o průzkumu, který dělají, než si daný technologický výrobek koupí. Tak by to mělo být. Své použití nemohu určit pouze koupí loga, ale parametry telefonu. Důvěra se buduje po určitou dobu skrze služby a aktualizace. To je jeden z rysů, který jsme zaznamenali.

Tagy: