„Zlatý stát“ vstoupí do nové automobilové éry. Ve čtvrtek kalifornská komise pro čisté ovzduší (CARB) nařídila automobilkám plnění ročních cílů pro prodej nových bezemisních vozidel. Podle nových pravidel bude muset být už v roce 2026 nejméně 35 procent z celkového počtu prodaných vozidel na elektrický nebo vodíkový pohon. Od roku 2030 se má tento podíl zvýšit na 68 procent. V roce 2035 má být prodej nových vozů se spalovacími motory zakázán úplně.
„Tento den je velký nejen pro Kalifornii, ale pro celý svět,“ okomentovala čtvrteční rozhodnutí rady guvernérova poradkyně pro klimatické změny Lauren Sanchezová. Podle ní je to skutečný začátek kampaně, na jejímž konci má být úplné a trvalé „odklonění Kalifornie od ropy“. Chválou nešetřil ani kalifornský demokratický guvernér Gavin Newsom.
„Je to ambiciózní, je to inovativní, je to opatření, které musíme podniknout, pokud to myslíme vážně s tím, že předáme tuto planetu budoucím generacím v dobrém stavu,“ uvedl Newsom v prohlášení. „Klimatická krize je řešitelná, pokud se zaměříme na velké, odvážné a nezbytné kroky k zastavení šíření uhlíkového znečištění... Kalifornie povede i nadále revoluci směrem k bezemisní budoucnosti v dopravě,“ dodal.
Ambiciózní nařízení na úplný zákaz prodeje spalovacích motorů po roce 2035 vydal už Newson před dvěma lety. Až včera ale kalifornský regulační orgán zveřejnil plán, jak se má k tomu cíli realisticky dojít. Už za tři a půl roku musí automobilky prodat nejméně 35 procent automobilů a malých pick-upů na bateriový nebo vodíkový pohon.
Kvóty se pak mají každým rokem zvyšovat. Přelomový by měl být rok 2028, kdy by mělo být bezemisních už 51 procent prodaných nových aut. Regulace nicméně automobilkám ještě dovoluje do roku 2035 prodávat „až“ 20 procent automobilů s hybridním pohonem. Od roku 2035 má potom začít platit plošný zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory. Zákaz se zatím nemá dotknout prodeje starších automobilů.
Je zákaz reálný?
Kalifornie se snaží prodeje elektrických automobilů podpořit různými finančními substitucemi pro obyvatele s nižšími příjmy. Ty ale často nejsou dostatečné. Jedním z těch, kdo o státní dotaci zažádal, byl i Quentin Nelms. Kaliforňan nejdříve čekal čtyři měsíce na pořadníku, než úředníci schválili jeho žádost o zařazení do pobídkového programu pro bezemisní automobily.
Nakonec mu byla schválena dotace 9 500 dolarů (asi 233 tisíc korun). Peníze chtěl podle svých slov použít k nákupu elektrického Fordu Mustang. Jenže než mu úředníci dotaci schválili, tak cena auta vzrostla o dalších deset tisíc dolarů a on si už vůz nemohl dovolit. „Zapojili jsme se do toho programu, ale nefunguje to tak, jak má. V současnosti je to úplně zbytečné, protože všechna auta velmi zdražila,“ svěřil se se svým příběhem deníku Ventura County Star Nelms.
Pochyby o plánu na omezení a zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory vyjádřil i prezident Aliance pro inovace automobilů (AAI) John Bozzella. „Realizovatelnost tohoto plánu přímo souvisí s externími faktory jako je inflace, instalace dostatečného počtu nabíjecích stanic, fungování dodavatelského řetězce, dostupnost pracovní síly, dostupnost cen důležitých nerostů, ale souvisí i s přetrvávajícím nedostatkem polovodičů na trhu,“ uvedl Bozzella pro stanici CNBC. „Je to velmi komplexní a současně provázané s celosvětovými problémy,“ zpochybnil myšlenku kvót Bozzella.
Kvóty zřejmě zavedou i další státy USA vedené demokraty
Očekává se, že k plánu bezemisního prodeje automobilů se připojí i další americké státy vedené demokraty, podobně jako tomu bylo u podobných regulací v minulosti. Proti jakýmkoliv kvótám a regulacím v souvislosti s prodejem automobilů se staví tradičně republikáni.
Bývalý americký prezident Donald Trump v roce 2019 dokonce Kalifornii odebral desítky let starou výjimku, která státu umožnila stanovit si vlastní limity a normy pro znečištění ovzduší. Joe Biden ale tuto výjimku Kalifornii vrátil.