Slováci spočítali náklady na jednoho motorového a živého koně. Který je levnější?

Všestranné utahování opasků v energetice velí také motoristům zamýšlet se nad různými alternativami pohonu. Slovenští motorističtí novináři se proto pokusili vypočítat provozní náklady na jednoho motorového koně ve srovnání s jedním živým zvířetem, které dalo tradiční jednotce výkonu motoru jméno.

I když jsme v poslední době zaznamenali mírný pokles cen pohonných hmot, částka za litr benzinu stále mnohde atakuje 45 korun a motoristé každý den se strachem otevírají zpravodajské weby, aby zjistily nejnovější vývoj na trhu. Zatímco jednotliví automobiloví výrobci při snaze skloubit úspory a ohleduplnost k životnímu prostředí přichází s pohonem na elektřinu, plyn či vodík, kolegové z renomovaného slovenského automagazínu autogratis.sk šli ještě do většího extrému a oproti klasickým spalovacím motorům udělali naopak „krok vzad“.

Koňská síla (značka hp, z anglického horsepower) je starší fyzikální jednotka výkonu, původně zavedená Jamesem Wattem. I když je dnes vytlačována jednotkou SI watt, stále se používá pro označení výkonu spalovacích motorů. V češtině se používala také česká zkratka k (kůň), někdy nesprávně i ks (koňská síla).

Jednotku zavedl na konci 18. století skotský vynálezce James Watt, který začal vyrábět a prodávat jím podstatně vylepšený parní stroj. Watt potřeboval pro své zákazníky nějaké srovnání s výkonem tehdy běžně využívaných zvířat. Pro přiblížení tedy vymyslel následující definici: Jedna koňská síla je rovna výkonu, který podává soustavně pracující kůň, který zapřažený v žentouru táhne náklad 180 liber(lb) a ujde při tom za hodinu 144 koleček o poloměru 12 stop.

Zdroj: wikipedia

Běžný kůň vs. kůň De Luxe

Pravým smyslem auta byla kdysi náhrada koně, coby dopravního prostředku, který dává člověku svobodu dostat se z místa na místo prakticky kdykoliv si zamane. Přerod to byl tehdy intergalaktický, avšak logický.

Novináři se pokusili spočítat, na kolik vás vyjde jeden benzinový a jeden živý kůň, přičemž kalkulovali s denním nájezdem 50 kilometrů, tedy průměrnou délkou cesty ze satelitní obce do města a zpátky. Jde o reálnou situaci, protože koně v kondici dokážou za den ujet více než 80 kilometrů.

V tomto případě je výpočet jednoduchý. Standardní kůň za den sní přibližně 12 kilogramů sena, což je v přepočtu na aktuální ceny přibližně 37 korun. Slováci vzali cenu jednoho balíku sena, která se pohybuje okolo 550 Kč a vydělili ji požadovaným denním množstvím.

Pokud byste ovšem chtěli, aby byl váš kůň výkonnější a zdravější, za speciální krmivo si můžete připlatit dalších 60 korun. Dohromady vás tedy jeden kvalitněji živený kůň – v automobilové hantýrce bychom řekli, že jezdí na prémiové palivo – vyjde zhruba na stovku denně.

Motorový kůň

Jak je na tom auto? Nejprve si řekněme, kolik za zmíněných 50 kilometrů spálí. Počítat budeme s průměrnou spotřebou 7 l/100 kilometrů, což při ceně paliva kolem 45 korun na litr činí kolem 150 Kč. Jinými slovy, kůň vás dnes vyjde podstatně levněji než jakékoliv auto. Jenže auto těch koní má několik. Kolik tedy stojí jeden jediný benzinový?

Otázka to není úplně jednoduchá. Typické auto totiž během běžné jízdy zdaleka nevyužívá celý svůj výkonový potenciál. Vědci spočítali, že k tomu, abyste jeli plynule po rovině 80 km/h, stačí přibližně 20 koní. Z toho vyplývá, že provoz jednoho benzinového koně v našich podmínkách stojí u průměrného vozu lehce přes osm korun na den.

Kůň konzumující seno tedy levnější než kůň na benzin není, vezmeme-li ale v úvahu pouze náklady spojené s nezbytným „pohonem“, 50 kilometrů na živém koni vás vyjede levněji než autem. Řeč byla samozřejmě jen o prostých provozních nákladech, zohlednění pořizovací ceny je mnohem méně přehlednou disciplínou. Tak co? Přesedláte?

Tagy: