Obavy, že by nastupující šéf japonské Toyoty Koji Sato odklonil světový automobilový gigant z kolejí stanovených jeho předchůdcem, se ukazují jako liché. Sato na tiskové konferenci potvrdil, že vývoj aut poháněných vodíkem zůstane i v budoucnu jasnou prioritou Toyoty nadřazenou klasickým elektromobilům.
V souvislosti s nástupem nového generálního ředitele Sata, který od dubna nahradí dlouholetého šéfa Akia Toyodu, se vyrojila řada spekulací a nejistot o dalším směrování japonské automobilky. Ta díky velkému náskoku zejména na poli hybridních pohonů mohla v posledních letech prožít renesanci v jinde už vymírajících kategoriích sportovních modelů a luxusních vozidel se silnými benzinovými motory. Současně dávala ústy Toyody opakovaně najevo, že cestu k uhlíkové neutralitě výhradně prostřednictvím elektromobility nepovažuje vůbec za šťastnou. Sato nyní nastolený směr potvrdil.
ČTĚTE TAKÉ: Vodík je budoucností dopravy. Ředitel české Toyoty popsal výhody nové technologie
Nový generální ředitel podle webu hydrogenfuelnews.com potvrdil, že Toyota má i v budoucnu v úmyslu udržet silné zaměření na vodíková auta. Firma totiž v posledních letech zesílila své úsilí o vývoj a výrobu plně elektrických vozidel, což vyvolalo spekulace, že vodík možná ztratil část svého kouzla.
Velký šéf Toyoty končí. Akio Toyoda byl známým odpůrcem totální elektromobility
Dlouholetý generální ředitel Toyoty a vnuk jejího zakladatele v dubnu skončí ve funkci a předá otěže největší světové automobilky šéfovi Lexusu Koji Satoovi. Japonská automobilka oznámila změnu ve čtvrtek s tím, že Toyoda přejde do funkce předsedy představenstva, jen co Sato převezme každodenní řízení koncernu.
Sato u příležitosti vytrvalostního závodu na okruhu v Suzuce mimo jiné řekl, že vodíková auta jsou pro značku nadále prioritou. Toyota je prý stále považuje za „životaschopnou alternativu“ a věří v jejich velkou budoucnost.
„Chceme zajistit, aby vodík zůstal zásadní alternativou ke klasickým elektromobilům. Z toho důvodu potřebujeme dál rozvíjet výrobní a přepravní dodavatelský řetězec,“ řekl Sato. „Pokud vodíkový pohon a potřebnou infrastrukturu nebudeme dále vyvíjet, nemůžeme očekávat nárůst objemu výroby,“ dodal.
Sato nicméně bateriové elektromobily zcela nezavrhl. Automobilka podle něj pracuje na nové platformě, která by po roce 2026 měla umožnit výrobu elektrických aut, která budou cenově dostupnější než dnešní modely. Společnost očekává, že do roku 2030 celosvětově prodá přibližně 3,5 milionu elektromobilů.
Faux pas na závodech
Potvrzení vodíkové cesty přišlo z úst generálního ředitele na akci, které se Toyota měla původně zúčastnit s novým závodním vozem GR Corolla, který je poháněn kapalným vodíkem. Vozidlo ale začalo při zkušební jízdě hořet v důsledku netěsnosti jednoho z palivových okruhů. Narychlo proto muselo být nahrazeno typem GR Yaris poháněným konvenčním spalovacím motorem.