Čeští ministři přesedlali do vodíkových limuzín. Jurečka je chce i pro sociální služby

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) a ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) budou jezdit vodíkovou limuzínou Toyota Mirai. Černé vozy převzali ve středu před budovou Strakovy akademie od generálního ředitele českého zastoupení japonské automobilky. Obě auta vláda pořídila na operativní leasing v délce trvání jednoho roku.

Za rok, kdy budou vozy využívat, chtějí ministerstva prověřit jejich fungování a náklady na provoz. Stát za pronájem vodíkových Toyot na tuto dobu zaplatí 240 tisíc korun. Podle ministerstev sníží náklady ze čtyř korun na kilometr u konvenčních pohonů na 2,50 Kč na kilometr. Pořízení limuzín je součástí obměny vozových parků ministerstev, která chtějí postupně nahradit auta na benzin či naftu za bezemisní nebo nízkoemisní vozidla. Od prosince 2022 jim zákon nařizuje, aby při pořizování nových vozů prostřednictvím veřejných zakázek měla tato auta téměř třicetiprocentní podíl.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Navýšení rodičovského příspěvku nic nebrání. Nemusí být ale pro všechny, naznačil Jurečka

Příznivcem vodíkových článků je především ministr práce a sociálních věcí. „Jde o velmi zajímavý způsob pohonu, který je ekologický, udržitelný, ale také běžně využitelný bez zdlouhavého nabíjení,“ řekl Jurečka s tím, že ministerstva po roce vyhodnotí, zda se jim vyplatí třeba právě auto na vodík.

Jurečkův spolustraník a ministr životního prostředí Petr Hladík uvedl, že jeho úřad je na třetině bezemisních či nízkoemisních vozidel ve své flotile už nyní. Oba ministři sdělili, že budou pořizovat na svá ministerstva už pouze taková.

Vodík pro charitu?

Jurečka také zmínil, že chce podpořit poskytovatele sociálních služeb v obměně vozového parku. K tomu by podle něj měly sloužit i evropské peníze. „V příštích měsících bude v terénu přibývat aut na nízkoemisní pohon u poskytovatelů služeb, jako jsou Diakonie, Charita či Armáda spásy," řekl.

Hladík vidí potenciál vodíkového pohonu i ve veřejné hromadné dopravě, ať už ve vlacích na regionálních tratích, či autobusech. „Asi první město s autobusy na vodík bude Ústí nad Labem,“ uvedl. Prvním městem s vodíkem na železnici by podle něj mohla být Ostrava.

Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Na rozdíl od elektromobilu ale vodíkový vůz natankuje za srovnatelný čas jako spalovací auto. Podle generálního ředitele Toyota a Lexus ČR Martina Pelešky ujede pronajatý model Mirai na plnou nádrž zhruba 600 kilometrů.

Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50 tisíc aut na vodíkový pohon. Problémem je v ČR nízký počet vodíkových stanic, nyní fungují dvě. Do roku 2025 by jich podle Kupky mělo být stále zanedbatelných dvanáct.

Tagy:
Marian Jurečka vodíkový pohon Toyota Mirai vláda Petr Hladík Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky Ministerstvo životního prostředí České republiky