
Interview PLUS, Petr Štěpánek - 14.4. v 14:40
Výdejní boxy už dávno neslouží jen k vyzvednutí balíku z e-shopu. Český projekt ybox24 jde mnohem dál – nabízí úplnou autonomii, flexibilitu a dokonce i kurýra zdarma. O nové službě, kterou zákazníci zvládnou lehce, jak s mobilní aplikací, tak ale i bez ní, bez nálepky a bez asistence a přesto funguje, mluvil v pořadu Interview PLUS Petr Štěpánek, zakladatel společnosti ybox24 a majitel skupiny Štěpánek Auto.
Zatímco většina doručovacích řešení vzniká v reakci na rostoucí e-commerce, Ybox24 má svůj původ v oblasti autopůjčoven. „Na začátku byla myšlenka, jak zefektivnit operativní leasing a autopůjčovnu v Praze. Řešili jsme, jak klientům umožnit bezkontaktní předání klíčů. A tím to celé začalo,“ vysvětluje Štěpánek.
Jakmile ale tým začal systém výdejních boxů řešit do hloubky, bylo jasné, že potenciál je mnohem větší: „Bylo mi líto, že boxy, které jsou na trhu, nejsou využité naplno. A tak jsme začali vyvíjet řešení, které bude skutečně univerzální.“
Klíč fungování je v autonomii a jednoduchosti
Unikátnost celého systému spočívá v tom, že boxy lze využít naprosto samostatně – ať už máte aplikaci, nebo ne. „Naše boxy fungují plně autonomně. Nepotřebujete žádné naše svolení, žádný kontakt. Všechno obsloužíte sami – ideálně přes aplikaci, ale i bez ní,“ říká Štěpánek.
Kdo stojí za projektem ybox24?
Petr Štěpánek je majitelem společnosti Štěpánek Auto s více než 31letou historií a provozovatelem sítě úložných boxů ybox24. Pod jeho vedením firma postupně rozšířila své aktivity i do oblasti inovativních technologií pro moderní města a logistiku budoucnosti.
Aplikace pak uživateli umožní kompletní přehled o zásilkách – kdy byla vložena, kam, jak se jmenovala i kolik stála. Celá historie je přehledně uložená v mobilu.
Co když ale aplikaci nechcete? Nevadí. „Systém jsme navrhli tak, aby byl maximálně liberální. Můžete přijít k boxu, zadat zásilku, zaplatit kartou a určit, jak dlouho má být zásilka uložena. Vše bez nutnosti instalace čehokoliv.“
Jak výdejní box funguje v praxi
Univerzálnost systému se ukazuje na každodenních situacích. „Máte schůzku a potřebujete předat smlouvu nebo klíče, ale druhá strana nestíhá. Místo zrušené schůzky prostě vložíte věc do boxu, pošlete PIN, a je hotovo. Bez čekání, bez stresu.“
Ybox24 ale myslí i na obchod mezi lidmi. „Když třeba prodáte dětské brusle přes bazar, nemusíte je balit, tisknout štítek, nebo někam chodit. Zavoláte našemu kurýrovi, ten je vyzvedne, zabalí přímo před vámi a zdarma je odveze do boxu. Vy jen vygenerujete PIN.“
Výhodou systému je i flexibilní cenový model. „Platí se pouze za dobu, kdy zásilka v boxu leží – třeba jen pár hodin. Můžete se s příjemcem domluvit a podle toho cenu regulovat. A není nutné, aby platil jen odesílatel. Může to být i příjemce, který si objedná kurýra.“
Design, který neruší
Už při návrhu samotných boxů ybox24 tým myslel na to, že veřejný prostor je často přehlcen barvami a reklamou. Proto jsou boxy navrženy v decentních, neutrálních barvách, které neruší okolí a přirozeně zapadají do městské krajiny. Jemný vizuální styl tak podtrhuje snahu značky být praktickým pomocníkem, nikoliv dominantním prvkem prostoru.
Rychlý růst v Praze, brzy i Brno a zahraničí
Služba oficiálně startovala v prosinci a původní plán zněl: 100 boxů do června. Dnes je však jasné, že cíl bude překonán. „Máme nainstalováno 80 boxů a do konce roku jich v Praze bude 240 až 250. Výroba už běží naplno.“
Ybox24 se ale nechce omezit jen na Prahu. „První další metou je Brno, kde už máme domluvená místa. A do budoucna chceme jít i do dalších českých měst a následně do zahraničí.“
Zájem o systém roste i mezi dopravci. „Přepravní společnosti nás samy oslovují – potřebují mít možnost uložit zásilku, když klient není doma. A náš systém to umí, bez dalšího vývoje. Je připravený. Stačí se domluvit na rámcové slevě.“
Bezpečí na prvním místě
V rámci projektu ybox24 se firma zaměřuje také na rozšiřování přístupu k důležitému zdravotnickému vybavení. Na vybraných boxech, zejména ve vnitřních prostorech s vyšším pohybem osob – jako jsou obchodní centra nebo veřejné haly – instalují tzv. Help pointy vybavené automatickým externím defibrilátorem (AED). Jde o unikátní řešení, které propojuje logistiku s prvky veřejné bezpečnosti a může v krizové situaci zachránit život. Firma je v tomto ohledu průkopníkem – v České republice zatím žádná jiná síť úložných boxů podobné zařízení nenabízí.
Celý rozhovor s Petrem Štěpánkem najdete ve videu.