Pilot amerického letectva Chuck Yeager známý jako „nejrychlejší muž“ zemřel v pondělí 7. prosince v 97 letech. V roce 1947 jako první v experimentálním letounu s raketovým pohonem překonal rychlost zvuku. Působil i jako bojový pilot za druhé světové války, během které sestřelil třináct německých letadel a sám byl sestřelen během své mise nad Francií.
Úmrtí sedmadevadesátiletého „nejrychlejšího muže“ v losangeleské nemocnici potvrdila pro CNN jeho druhá žena Victoria.
„Generál Yeager představuje to nejlepší z nás. Pro mě bude Chuck Yeager vždycky zvukem svobody,“ uvedl Yeagerův přítel a šéf pozemní posádky John Nicoletti pro CNN. „Poté, co prolomil zvukovou bariéru, máme nyní všichni povolení prolamovat bariéry.“
Za druhé světové války podnikl 64 bojových letů
Yeager se narodil v roce 1923 a v roce 1941 se ve svých osmnácti letech připojil k armádnímu leteckému sboru. Během druhé světové války působil jako válečný pilot. Podnikl 64 misí a měl sestřelit třináct německých letadel. V březnu 1944 byl během své osmé bojové mise dokonce sestřelen nad Francií. Za pomoci francouzského odbojového hnutí se mu však podařilo vyhnout zajetí.
Po válce se Yeager stal leteckým instruktorem a zkušebním pilotem. V roce 1946 byl vedoucím letecké testovací divize plukovníkem Albertem Boydem vybrán, aby se vzdělal ve škole pro testovací piloty. Pro jeho letecké schopnosti pak Boyd rozhodl, že Yeager bude prvním, kdo poletí experimentálním letounem Bell X-1 s raketovým pohonem.
„Vybral si Yeagera, protože ho považoval za nejlepšího ‚instinktivního‘ pilota, kterého kdy viděl a který prokázal mimořádnou schopnost zůstat klidný a soustředěný ve stresových situacích,“ píše se na Yeagerově webu.
Jako první dosáhl rychlosti 1,06 Machu
Po měsících letů s X-1 Yeager dokázal prolomit zvukovou bariéru 14. října 1947 v jižní Kalifornii. Tehdy dosáhl rychlosti 1,06 Machu (1 060 km/h). Stal se tak prvním člověkem, který se pohyboval rychlostí vyšší než rychlost zvuku, což mu vyneslo titul „Nejrychlejší žijící člověk“.
Podle ČTK na jeho zásluhách nic nemění fakt, že zvukovou bariéru nejspíše už před ním překročili jiní, protože až v Yeagerově případě se ale jednalo o vodorovný a hlavně plně řízený let.
V dalších letech Yeager pokračoval v testování letadel a posunul limity ještě dále a v roce 1953 vytvořil další rychlostní rekord 2,44 Machu. Když odcházel z letectva na odpočinek v roce 1975, měl dle svého webu nalétáno přes deset tisíc letových hodin na 361 různých typech a modelech vojenských letadel. Nadále pak byl cenným poradcem pro vládu či letecký průmysl.