Ve věku osmdesáti let zemřel bývalý nizozemský automobilový závodník a podnikatel Jan de Rooy, který v roce 1987 nezapomenutelným způsobem ovládl kategorii kamionů na Rallye Dakar. Smutnou zprávu oznámila jeho rodina.
„Po velmi krátké nemoci náš tatínek, manžel a dědeček pokojně odešel a shledal se s naší velkou láskou Annie. Své dopravní společnosti De Rooy, která loni oslavila sté výročí, věnoval 65 let,“ napsala rodina prostřednictvím facebookové stránky firmy De Rooy. Podle informací serveru Eindhoven News Jan de Rooy zemřel v úterý.
ČTĚTE TAKÉ: Další český úspěch na Dakaru. Macík vyhrál etapu, na celkovém druhém místě vystřídal Lopraise
Upřímnou soustrast rodině vyjádřili také pořadatelé nejslavnějšího závodu. „Dakar vzdává hold jedné ze svých legend Janu de Rooyovi. Tento vášnivý člověk známý jako ‚L'Ours‘ (medvěd, pozn. red.) se nejen zúčastnil a vyhrál Dakar v roce 1987, ale také hrál významnou roli při vývoji několika kamionů, čímž významně posunul svou kategorii vpřed. Legenda značky DAF odešla,“ píše se v prohlášení na sociální síti Facebook.
Some incredibly sad news reached us, as it was reported that former rally driver and Paris-Dakar winner Jan de Rooy has...
Posted by DAF Trucks N.V. on Wednesday, January 31, 2024
A právě ve firmě DAF se po oznámení zprávy zastavil čas. „Zasáhla nás neuvěřitelně smutná zpráva, že ve věku 80 let zemřel bývalý jezdec rallye a vítěz Rallye Paříž-Dakar Jan de Rooy. V roce 1987 se stal prvním Nizozemcem, který vyhrál slavnou pouštní rallye s vozem DAF. Rallye se zúčastnil třináctkrát, zaznamenal několik etapových vítězství a na stupních vítězů stál také na Dakaru v letech 1982 a 1983 (třetí místo) a v roce 1985 (druhé místo). V těchto těžkých chvílích zůstávají naše myšlenky s rodinou. Tímto příspěvkem chceme vzdát hold neuvěřitelnému člověku a jezdci rallye,“ uvedla společnost DAF na svých stránkách.
S rallycrossem začal Nizozemec v roce 1969. Ne však s nákladními vozy, nýbrž s osobními automobily. De Rooyovi se podařilo získat několik holandských titulů a mezinárodních pódiových umístění, zejména s vozem DAF 55. V roce 1982 na žádost samotné společnosti DAF přešel do kategorie nákladních vozů.
Výrobce kamionů si ho vybral jako reprezentanta do slavného závodu Rallye Paříž-Dakar. Jan de Rooy tam díky svému nebojácnému stylu jízdy okamžitě získal přezdívku Medvěd. A společnosti se to vyplatilo, v roce 1987 tam zcela suverénním způsobem opakoval kategorii nákladních vozidel. Druhý Karel Loprais zaostal o propastných 14 hodin.
Svět obletěly záběry, jak tehdy v obrovitém kamionu v rychlosti kolem 200 km/h v poušti předjížděl lídra mezi osobními vozy Ariho Vatanena.
V roce 1988 dostal Jan de Rooy od společnosti DAF naprostou volnost s cílem získat prvenství v celkové klasifikaci. Připravil si vůz X1 s výkonem 1200 koní. De Rooy nasadil do závodu také druhý náklaďák, ten se ale převrátil. Nehoda si vyžádala život Keese van Loevezijna a řidič Theo van de Rijt byl zraněn. Firma DAF odstoupila z rallye a Jan de Rooy se ze závodu na několik let stáhl.
Jeho syn Gerard, který je v současné době také závodníkem, ho v roce 2002 přesvědčil, aby se opět zúčastnil. K definitivnímu uzavření kariéry tak došlo až v roce 2009. V roce 2012 se synovi Gerardovi podařilo na Dakaru zvítězit. Pro otce Jana de Rooye to bylo 25 let po jeho vlastním vítězství obzvlášť emotivní. O čtyři roky později triumf zopakoval.
Poslední léta života Jan de Rooy pobýval v ústraní v Middelbeers se svou partnerkou.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Martin Macík exkluzivně promluvil o vítězství na Dakaru. Popsal nejnáročnější okamžiky