Marketingový expert Zápotocký o předvolebních kampaních
V Česku se za necelé tři týdny odehrají volby a předvolební kampaně politických stran a hnutí jsou v plném proudu. Mnoho politiků se snaží s voliči komunikovat přes sociální sítě. Kdo v nich vyniká? A kdo naopak pohořel? Na tyto a další otázky v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS odpovídal marketingový expert Jan Zápotocký.
Komunikace přes sociální sítě je podle Zápotockého důležitá, ale není klíčová. Bude záležet na tom, jaká témata se před volbami ještě začnou řešit. „Záleží, jak politické strany k sociálním sítím přistupují, jaké mají marketingové týmy. Hnutí ANO má dlouhodobé týmy. U některých je tzv. kancelářský marketing, kdy se před volbami agentury střídají a chybí tam určitá koncepčnost,“ vysvětlil expert.
Sociální sítě umožňují politikům rychle reagovat na určité události. „Jste schopni předávat emoce výrazně lépe, než pomocí billboardu. Na druhou stranu sociální sítě nejsou věcí, která by vám sama o sobě vyhrála volby. Například kontaktní kampaň je velmi důležitá, což se potvrzuje u Roberta Šlachty, který v kombinaci se sociálními sítěmi možná získá 5 procent,“ upozornil Zápotocký.
Sociální sítě v rukou expertů
„Například plzeňský primátor Martin Baxa si sociální sítě dělá sám. Určitě je konzultuje. Ale pak, když přijde horká fáze kampaně a politici na to nemají čas. V drtivé většině případů to za ně dělají marketingové týmy. Občas to lze poznat i na kvalitě příspěvků. Není ideální, když politik má potřebu na sítě něco dát. Třeba špatné fotky, textaci, nerozumí reklamě. Vždy je lepší, když to někdo strategicky řídí zezadu,“ dodal.
Podle Zápotockého se autenticita na sociálních sítích přeceňuje. „Nevím, jestli ještě někdo věří, že si Andrej Babiš dělá svůj Facebook sám. I tak to ale působí autenticky. To samé u Roberta Šlachty. Volič z toho má pocit, že svět je fajn, všichni se usmívají, ale to, že všechno je řízeno zezadu, je ve výsledku trošku jedno,“ tvrdí expert.
Starost žen o Šlachtu
Na Facebooku je především starší generace. Dnes se na sociální síti běžně vyskytuje populace kategorie 60+. „Ukazuje se to jak u Andreje Babiše, tak u Roberta Šlachty. Z našich pozorování plyne, že dost velká skupina lidí jsou starší ženy, které mají o Roberta Šlachtu starost, aby se nenastydl, mají pečovatelský syndrom. Zvlášť tím, že dlouhodobě nemá partnerku a mluví o tom, tak má pověst samotného kovboje, který přitahuje i tento typ žen,“ uvedl Zápotocký na příkladu.
Dobře mají sociální sítě zvládnuté i Piráti. Dříve se k nim řadil i Dominik Feri. Kdo to ale dělá špatně? „U Lubomíra Volného je právě vidět autenticita a nenechá si poradit nikým, takže mu pak Facebook zruší účet. Trochu je kancelářský marketing cítit z koalice Spolu i Pirátů se STAN, není to tak přirozené. Nejsou tam tolik fotky z mítinků. Nejsou to úplně hesla, která by na sociálních sítích prodávala,“ uvedl k závěru expert.