Začal boj o železnici. Českým drahám na konci příštího roku skončí monopol na provozování regionální dopravy. Vůbec poprvé v historii země, budou tak moci kraje vybírat i mezi jinými dopravci. Co to znamená pro cestující?
Klimatizované vagóny, internet nebo kožené sedačky už brzo nemusí být výsadou jen dálkových spojů. České dráhy se totiž v těchto perou v krajích o každý metr železnice hned s několika konkurenty. Na to až doposud nebyl státní podnik zvyklý.
„My samozřejmě liberalizaci a uzavírání nových smluv s objednateli vnímáme jako příležitost nastavit nově tyto obchodní vztahy,“ uvedl pro zpravodajství FTV Prima mluvčí Českých drah (ČD) Radek Joklík.
V Ústeckém kraji vyhrál RegioJet
Ne všude se to ale ČD prozatím daří. Mapa regionální železnice se už totiž začíná vybarvovat. Ústecký kraj prozatím zežloutl kvůli výhře RegioJetu. Ten v přímém zadání kraje nabídl o 100 korun nižší cenu za kilometr než České dráhy. Pokud by ale jiný dopravce nabídl nižší cenu, tak vyhraje.
Ze zákona totiž musí vyhrát ten dopravce, který nabídne cenu nejnižší. Kraj si tedy nemůže vybrat takového dopravce, který se mu líbí. V ostatních krajích probíhají výběrové řízení, která potrvají měsíce. „V tuto chvíli jednáme s Ústeckým krajem právě o tom, jak tu nabídku uvést k životu. Podobná situace je třeba ve Zlínském kraji,“ upřesnil mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
„Nabídku od nás obdržel Pardubický kraj, Zlínský kraj nebo Ústecký kraj. Zájem máme také o dopravu v Praze,“ informoval Emil Sedlařík z Leo expres. „V tuto chvíli na základě otevřeného tendru jsme získali smlouvu na další roky pro Jihomoravský kraj. V Královéhradeckém kraji tam běží starší kontrakt,“ doplnil mluvčí ČD.
Kraje každoročně spoje dotují
„V železniční dopravě, v té regionální, vzroste kvalita služeb, protože všichni vlastně účastníci těch tendrů, toho výběrového řízení budou muset nabízet ty nejlepší služby, které mohou nabídnout, aby v konkurenci uspěli, a zároveň lze očekávat i tlak na cenu,“ doplnil Miroslav Vyka za Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
Podobnou situaci znají cestující z dálkových spojů, které začali převážně soukromí dopravci zajišťovat před několika lety. Ať už krajské železnice obhájí České dráhy a nebo soukromí dopravci, nikdo z nich tratit nebude. Kraje totiž spoje dotují. Každý rok na ně přispívají až 9 miliard korun.