Se začátkem školního roku se opět probudila diskuze o používání mobilních telefonů ve školách. Zatímco většina rodičů by byla podle průzkumu agentury Ipsos pro operátora T-Mobile pro plošný zákaz, učitelé tak jednotní nebyli.
Dvě třetiny z 525 rodičů dětí ve věku od 6 do 18 let podle průzkumu agentury Ipsos pro operátora T-Mobile se přiklání pro podobný celoplošný zákaz užívání mobilních telefonů ve školách, jako začal platit například ve Francii. Podle nich děti zbytečně při výuce rozptylují a obzvlášť starší žáci by je podle jejich mínění mohli zneužívat při testech.
Navíc velkému množství rodičů mladších dětí vadí i to, že se navzájem trumfují tím, kdo má lepší telefon. Benevolentnějšími jsou pak mladší rodiče, podle kterých jsou telefony a tablety už běžnou součástí doby a škola by je tak měla připravovat na život i po této stránce.
Mladí učitelé využívají mobily ve vyučování
„Zákaz či omezení používání chytrých telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých, jak smysluplně integrovat digitální technologie do výchovy a vzdělávání. Spíš je to zametení problému pod koberec. Moderní technologie významně ovlivňují život lidí a společnosti a školy by se měly snažit najít řešení, jak je správně do výuky zapojovat,“ uvedl Bohumil Kartous z informačního centra o vzdělávání EDUin.
Mezi učiteli je pak počet odpůrců i podporovatelů používání mobilů ve školách vyrovnaný. Zatímco plošný zákaz mobilů si přejí zejména starší učitelé, většina vyučujících do 35 let vidí v internetu a mobilních telefonech pomocníky pro výuku. Internet používají aktivně pro práci s žáky tři čtvrtiny učitelů. Přímo mobily při vyučování používá třetina učitelů s tím, že nejčastěji je využívan jako ryhclí slovník pro výuce cizích jazyků. Dalších 40 % využívá internet, ale mobily musí mít žáci schované.
Učitelům vadí používání telefonu hlavně o přestávkách
Jako problém je ale podle čtvrtiny vyučujících to, že žáci o přestávkách tráví téměř veškerý čas s mobilem v ruce. Za následek to podle nich má nejen jejich nedostatečnou připravenost do hodiny, ale také zhoršenou komunikaci se spolužáky, jelikož se kvůli přístrojům zavírají do svého vlastního světa. Většina učitelů si proto myslí, že by se měla stanovit přesná pravidla pro jejich používání.
Podle specialistky firemní komunikace společnosti T-Mobile by školy neměly proti telefonům a tabletům při vyučování bojovat, jelikož už nyní existuje spousta aplikací, které žáky seznámí například s matematikou, chemií či historií. „Pokud bychom přistoupili na myšlenku, že není tak úplně zásadní nosit v hlavě seznamy letopočtů, jmen či definic, ale že stačí vědět, kde je najít, mohli by se studenti věnovat mnohem důležitější činnosti - hledání souvislostí. Nicméně je samozřejmé, že škola může a má využívání mobilních zařízení regulovat ku prospěchu výuky,“ uzavřela manažerka firemní komunikace T-Mobile Martina Kemerová.