Za posledních pět let se počet spotřebitelů, pro které je kvalita důležitější než cena, zvedl z 35 na 40 %. Špatná zpráva je, že se zároveň s tím zvyšují ceny potravin a nápojů. Lidé také v průměru nakupují méně často, zato se zvětšuje velikost nákupu.
„Na výdajích domácností se nejvíce podílejí čerstvé a chlazené potraviny, druhé místo z hlediska útraty patří nápojům, třetí obsadily cukrovinky a snacky," uvedl ředitel spotřebitelského panelu agentury GfK (pro výzkum trhu) pro ČR a Slovensko Ladislav Csengeri.
Růst životní úrovně se projevuje na tom, co lidé kupují. Řetězce se na to snaží reagovat zařazením výrobků od lokálních dodavatelů nebo bio chovatelů. V českých supermarketech přibývají také koutky s čerstvými hotovkami jako jsou například hotové saláty, míchaný kuskus nebo hummus s celozrnnými kousky pečiva.
Alespoň 85 % masa a více vlákniny
Oproti ostatním zemím Evropské unie Češi stále poměrně často nakupují ve slevových akcích. U balených potravin se jedná o 51 % celkové útraty při jednom nákupu. Na tiskové konferenci to uvedli zástupci Svazu obchodu a společnosti GfK. V Německu tento podíl činí pouhých 17 %, v Polsku 20 % a na Slovensku 38.
Zeptali jsme se specialistky na výživu Sandry Figalové jakých chyb se při nákupu nejčastěji dopouštíme.
„Z pohledu kvality potravin můžeme zmínit především masné výrobky. Často se setkávám s tím, že si lidé nezkontrolují obal a složení. Vybírají ze zvyku. Může se tak stát, že koupíme uzeninu, například šunku s obsahem masa pod 50 %. Ideálně bychom měli vybírat potraviny s obsahem alespoň 85 % masa. To samé se týká párků, slaniny a dalších produktů. Informovanost ale roste a lidé si na to dávají větší pozor,“ zmiňuje jeden z nešvarů při nakupování nutriční terapeutka.
Pozor si dejte kromě masa především také na kvalitu mléčných výrobků, mražených polotovarů a obecně trvanlivých produktů.
„Nemyslím si, že můžeme udělat zásadní chybu při výběru zeleniny a ovoce. V obchodě můžeme ohodnotit vzhled i zralost potraviny. Ostražitá bych byla u mléčných výrobků a nápojů, do kterých je přidáván cukr. I zdravě vypadající minerální voda může obsahovat stejné množství cukru jako cola, a to je problém.“ uvádí konkrétní příklad Figalová.
A dodává: „Doporučuji u potraviny vždy zkontrolovat alespoň obsah cukru a upřednostnit potraviny s vyšším obsahem vlákniny. Varující může být dlouhé a nepřehledné složení na etiketě. Pokud na obalu najdete látku nebo surovinu, kterou neznáte, raději si jí před koupí ověřte nebo sáhněte po alternativě.“