Takzvaní streetworkeři nepatří pouze k těm, kteří na ulicích sbírají použité injekční stříkačky. Se svými klienty často řeší například i problémy dospívání, kterým se jejich rodiče vyhýbají. V současné době jejich služby využívá na 20 tisíc dětí a mladých lidí.
Děti a mladí lidé jsou především ve městech vystaveni celé řadě rizik. Nemusí jít nutně o drogovou závislost. Terénní sociální pracovníci se svými klienty totiž často řeší i problémy dospívání, kterým se někteří rodiče vyhýbají. Děti se navíc rodičům nemusí svěřit, a ti tak nemají tušení, že se něco děje.
„Děti řeší vztahy s rodiči, s vrstevníky, trable s láskou, včetně její fyzické podoby. Dospívání je také obdobím experimentů. Mladí lidé mají přirozenou tendenci zahrávat si s nebezpečnými věcmi, pohybovat se takzvaně na hraně - ať už zdraví nebo zákona,” vysvětlila ředitelka České asociace streetwork Martina Zikmundová.
Streetworkeři řeší drogově závislé, bezdomovce i ohrožené děti a mládež
Úkolem takzvaného streetworkera je podle ní děti a mladé lidi včas zachytit, aby pomyslných pádů bylo co možná nejméně. Přestože je jejich role při prevenci rizik u ohrožené mládeže zcela klíčová, část veřejnosti na ně pohlíží s nedůvěrou. Práci s dětmi a mladými lidmi se věnuje 80 % jejich členských terénních a nízkoprahových zařízení. V současné chvíli využívá služeb streetworku více než dvacet tisíc dětí a mladých lidí. Problémy se přitom podle asociace mohou týkat dalších několika tisíc.
„Česká veřejnost si ještě stále zaměňuje streetwork s výměnou použitých injekčních jehel za nové. Stejně jako v zahraničí i u nás terénní sociální pracovník obsáhne celou řadu cílových skupin - od uživatelů drog a osob poskytujících sexuální služby přes lidi bez přístřeší po ohrožené děti a mládež,” upřesnila Zikmundová.
Na rizika dnešní doby chce rodiče dětí a mladých lidí upozornit nová kampaň. Na plakátech ve veřejném prostoru označených heslem „riziko pádu” ukazuje situace, se kterými se terénní pracovníci setkávají u dnešní mládeže nejčastěji a vyvrací také mýty o streetworku jako takovém.
Kampaň provokativně ukazuje, že i na ulici se pracuje
„Naším záměrem bylo trochu provokativně ukázat na to, že ulice není jen místo, kde se odehrávají různé problémové jevy, ale že je také místem, kde se aktivně pracuje. Zaměřujeme se především na práci s dětmi, protože o té se v souvislosti se streetworkem příliš často nemluví,” doplnil Jan Havlíček, jehož tým kreativní koncept celorepublikové kampaně připravil.
Plakáty s vizuály kampaně představující jednotlivé pády do pomyslné propasti budou k vidění nejen v prostředcích veřejné hromadné dopravy ve městech, jako jsou České Budějovice, Jihlava, Liberec nebo Plzeň, ale také na dalších nosičích - městském mobiliáři, lavičkách a podobně. V Praze pak budou k vidění také jako součást reklamy v pěti vybraných kinech.