Řidičům služeb takzvané zakázkové ekonomiky (častěji známé pod pojmem „sdílená ekonomika“) jako jsou Uber, Lyft, UberEats nebo Postmates klesly oproti roku 2013 výdělky o 47 procent. Na základě studie zveřejněné tento týden o tom informoval New York Post.
Studie zpracovaná JP Morgan Chase Institute uvádí, že zakázková (sdílená) ekonomika je u občanů stále populárnější. Zatímco v roce 2013 se na ní podílely méně než 2 procenta Američanů, v letošním roce uvedlo 5 % dotazovaných, že takových se na ní podílí. Zhruba polovina z tohoto počtu (2,4 procenta) pracuje v dopravě.
To sebou nese ale i negativa. Průměrná měsíční odměna pro řidiče v tomto sektoru se za posledních pět let totiž snížila o 47 %. Zatímco v roce 2013 si dokázali v průměru vydělat až 1469 dolarů (téměř 32 tisíc korun), aktuálně dosáhnou maximálně na 783 dolarů (asi 17 tisíc korun) měsíčně.
Rostoucí počet řidičů tlačí průměrné výdělky dolů
Podle JPMorgan rostoucí počet řidičů v tomto sektoru mohl způsobit tlak na snížení výše hodinových odměn, případně řidiči v průměru jezdili méně hodin než dříve.
Dlouhodobá strategie Uberu: na kratší vzdálenosti upřednostní kola a koloběžky na elektrický pohon
Americká společnost Uber, působící v oblasti sdílených služeb formou jistého druhu taxislužby, plánuje v rámci dlouhodobé strategie přiložit větší důraz na byznys s elektrokoly a elektrickými koloběžkami na úkor automobilů, kterými se firma proslavila. Pro Financial times to uvedl výkonný ředitel společnosti Dara Khosrowshahi.
„Bez ohledu na to, zda pokles výdělků byl způsoben poklesem hodinových odměn, odježděných hodin, nebo obojího, vyplývá z toho, že vydělávání si přepravou dokázalo v posledních pěti letech čím dál hůře nahradit plný pracovní úvazek,“ uvedli autoři studie.
Uber v pondělí uvedl, že klesající výdělky jsou výsledkem nárůstu řidičů, kteří se rozhodli pracovat na částečný úvazek.
Větší důraz na elektrokola a elektrické koloběžky
Minulý měsíc navíc zveřejnil novou dlouhodobou strategii, v rámci které plánuje v oblastech měst a na kratších vzdálenostech věnovat větší důraz na byznys s elektrokoly a elektrickými koloběžkami na úkor automobilů, kterými se firma proslavila.
Zakázková ekonomika (v angličtině „Gig economy“) je spíše známá pod pojmem sdílená ekonomika. Jedná se o sektor, v němž lidé pracují na bázi série krátkodobých pracovních úvazků a poskytují služby prostřednictvím on-line nebo mobilních zprostředkovatelů. Typickými představiteli jsou u nás třeba právě Uber (přepravce) nebo Airbnb (ubytovací služby).