
Mladík podezřelý z plánování vražd v Plzni měl na seznamu tisíce jmen. Do vězení zřejmě nepůjde
Zatímco se pozornost světa a zejména Evropy zaměřuje na válečný konflikt na Ukrajině, Evropská komise potichu pracuje na zasazení tvrdé rány takzvané rychlé módě. Její místopředseda Frans Timmermans představil obrysy dalšího z řady akčních plánů, jak udělat svět hezčí, udržitelnější, avšak také rovnostářštější a méně svobodný, na který nakonec doplatí nejvíce ti, kteří mají již dnes hluboko do kapsy. Jak je ostatně dobrým zvykem socialistů bez rozdílu národnosti či státního občanství.
Je to kampaň, reagovala v právě uplynulých dnech řada politiků na kauzu Dominika Feriho či na zprávu, že policie navrhla obžalovat premiéra Andreje Babiše za Čapí hnízdo. Skutečnou předvolební kampaň ale odstartoval sám předseda vlády až koncem týdne ve sněmovně a na sociálních sítích. A dal tušit, že několik nadcházejících měsíců bude potřeba na politiku ještě silnější žaludek než obvykle. V centru dění jsou totiž migranti. Pardon – cizáci. Fuj.
Premiér Andrej Babiš (ANO) se ve čtvrtek v Poslanecké sněmovně pustil do Pirátů kvůli nápadu na sdílení bytů a vozidel. Ve své knize O čem sním, když náhodou spím ale v roce 2017 psal prakticky o tom samém, auta podle něj přestanou být symbolem úspěchu a postavení. Na Twitteru se snažil vše vysvětlit tím, že jeho nápad je založený na dobrovolnosti, Piráti to ale prý myslí povinně. Strana předsedy Ivana Bartoše se proti premiérovu čtvrtečnímu tvrzení ihned ohradila.
Sektor sdílených aut zažívá během pandemie žně. Kvůli vládním restrikcím – zákazu vycházení, omezené hromadné dopravě – se lidé po celém světě začali shánět po alternativních možnostech přesunu z místa A do místa B. Ti, kteří nechtějí utrácet za taxi, služby Uber nebo Bolt ani za vlastní auto, se tak uchýlili ke sdíleným vozidlům.
Jen letos do metropole přibyly další stovky skútrů. Lidé na nich oceňují flexibilitu, rychlost i jednoduché ovládání. Ne všichni řidiči aut jsou ale na silnici k motorkářům ohleduplní, což skútrům ubírá na bezpečnosti. Podle odborníků také hrozí přeplnění města nejrůznějšími dopravními prostředky.
Sdílená ekonomika se stala fenoménem několika posledních let. Technologický pokrok totiž umožnil ve stále větším měřítku užívat různé věci, aniž by člověk musel být jejich vlastníkem. Jenže nástup pandemie koronaviru ukázal, o jak křehký segment ekonomiky se ve skutečnosti jedná. A pokud se provozovatelé platforem jako Airbnb, Uber nebo Home Cook nepřizpůsobí, sdílená ekonomika nemusí koronavirovou krizi přežít.
Řidičům služeb takzvané zakázkové ekonomiky (častěji známé pod pojmem „sdílená ekonomika“) jako jsou Uber, Lyft, UberEats nebo Postmates klesly oproti roku 2013 výdělky o 47 procent. Na základě studie zveřejněné tento týden o tom informoval New York Post.