katastrofa ukrajinského letadla nad Íránem Zdroj: foto AP
Ukrajinští vyšetřovatelé zatím zvažují všechny možnosti příčiny pádu letadla v Íránu: terorismus, raketový útok i selhání motoru. Prezident Volodymyr Zelenskyj ale mluví o možném zásahu raketou s tím, že to ale není potvrzené.
Ukrajinský prezident telefonoval kvůli vyšetřování havárie ukrajinského letadla íránskému prezidentovi Hassanu Rouhanimu. Ten mu slíbil, že ukrajinským expertům budou urychleně zpřístupněny všechny potřebné údaje k vyšetření případu. Dnes odpoledne bude Zelenskyj ještě vše telefonicky konzultovat s americkým ministrem zahraničí Mikem Popeem.
Na svém FB ukrajinský prezident pak napsal: „Verze zásahu letadla raketou není nevyloučená, ale zatím není ani potvrzená.“ Dále ve svém sdělení v ukrajinštině vyzval USA, Kanadu a Británii, aby předložily komisi důkazy pro vyšetření příčin katastrofy.
Názory na příčinu neštěstí se velice různí. Například američtí představitelé si myslí, že nejpravděpodobnější verzí je, že bylo letadlo se 176 cestujícími a posádkou zasaženo íránskou raketou, což se ale podle nich nestalo úmyslně.
Agentura Reuters mluvila s pěti důvěryhodnými osobami. Tři Američané, jeden Evropan a jeden Kanaďan, kteří nechtěli být jmenováni, tvrdili, že první hodnocení katastrofy ze strany západních zpravodajských služeb popisuje technickou závadu a nikoli sestřelení raketou. Kanadský zdroj navíc uvedl, že existují důkazy o přehřátí jednoho z motorů.
Ukrajinský prezident raději vydal opatrné prohlášení o tom, že jsme nyní zahlcení „četnými teoriemi a spekulacemi o tragédii. Je jasné, že všichni chceme vědět pravdu co nejdříve. V takových případech však rychlost nemusí pomoci pravdě. Vyčkejme aspoň na předběžnou zprávu vyšetřovací komise. Je zapotřebí trpělivosti, vytrvalosti a moudrosti.“
Po startu z teheránského letiště se ukrajinský Boeing 737-800 dostal do výšky téměř 2500 metrů, než došlo k náhlému zmizení údajů o letadle. Data služby FlightRadar 24 naznačují, že k havárii došlo do tří minut po vzletu. Podle bývalého ředitel FAA (agentura ministerstva dopravy USA) Michaela Goldfarba jsou ztracená data „velmi neobvyklá“ a mohla by naznačovat „katastrofický“ incident.
Dopravní letadlo by mělo být schopno létat i v případě selhání jednoho z motorů, což znamená, že piloti mají obvykle čas na komunikaci a opětnou kontrolu nad řízením letadla.