V San Francisku se málem srazilo pět letadel. Neštěstí těsně odvrátil dispečer
Letiště v západoamerickém San Franciscu uniklo v pátek v noci jen o vlásek obrovské tragédii. Kvůli chybě pilota totiž Airbus plný lidí málem přistál na pojezdové dráze. V tu chvíli na ní přitom na vzlet čekala čtyři jiná letadla. Blížící se katastrofy si ale na poslední chvíli všiml letový dispečer, který přistávající letoun odklonil zpět do vzduchu.
V přistávajícím letadle číslo 759 společnosti Air Canada Flight mělo ve zmíněnou dobu sedět 140 lidí. Všichni už se po dlouhé cestě z Toronta připravovali na závěrečné přistávání, když Airbus typu A320 opět nabral výšku a přistál až napodruhé.
Důvodem bylo zaváhání pilota. Tomu z řídící věže nařídili přistání na volné přistávací dráze označené 28R. Pilot si ovšem dráhy spletl a pomalu klesal k vedlejší pojezdové dráze C. Na ní se zrovna nacházela čtyři jiná letadla, která se připravovala k odletu.
Můžete v klidu přistát
Na veřejnost se dostala nahrávka rozhovoru, který probíhal mezi piloty letadel a letovým dispečinkem. Pilot přistávajícího Airbusu se ještě před začátkem přistávání ujišťoval, jestli opravdu může přistát, protože viděl na dráze neobvyklá světla: „Jen pro ujištění. Tady je Air Canada číslo 759, vidíme na runwayi nějaká světla. Potvrzujete, že je bezpečné přistát?“
Letový dispečer po překontrolování přistávací dráhy 28R pilotovi potvrdil, že na runwayi 28R nikdo jiný není, a letoun proto může v klidu přistát. Ve chvíli, kdy se letadlo začalo rovnat a klesat, si ale řídící věž všimla, že něco není v pořádku: „Kam ten člověk letí? Vždyť je na pojezdové dráze.“
Pilot jiného letadla: Proletěli přímo nad námi
Dispečer letu číslo 759 okamžitě nařídil opět nabrat výšku a pokus o přistání opakovat s upozorněním, že málem přistáli na pojezdové dráze. V záznamu se následně ozývá pilot společnosti United Airlines, který na pojezdové dráze čekal na odpravení do Singapuru: „Air Canada právě proletěli přímo nad námi.“ „Ano, viděl jsem to, chlapi,“ zněla stručná odpověď řídící věže.
O celou událost se momentálně zajímá Federální letecká správa (Federal Aviation Administration) i Národní rada pro bezpečnost dopravy (The National Transportation Safety Board). Ian Gregor, mluvčí první společnosti, odmítl celou záležitost do řádného prošetření jakkoliv komentovat. Keith Holloway z Národní rady pro bezpečnost dopravy pak konstatoval, že jeho zaměstnavatel se zajímá o každý „incident, který potencionálně může přerůst v katastrofu.“
Chyby během přistávání jsou poměrně časté
Podle výzkumu z let 2006 až 2015, který prováděla firma Boeing, se zhruba polovina leteckých incidentů odehraje právě při závěrečném přistávání. I z toho důvodu jsou v posledních letech do nových letadel instalovány přístroje, které při přistávání zobrazují nejen polohu vůči přistávacím drahám, ale také je odlišují od drah vzletových a pojezdových.
I přesto, že zmíněný Airbus nejnovějšími technologiemi s největší pravděpodobností nedisponoval, spousta oslovených expertů a pilotů nechápe, jak se mohl chybující pilot splést, protože v době přistání mělo být jasno. Za takových podmínek by pilot údajně měl rozeznat rozdíl mezi přistávací a pojezdovou dráhou na první pohled.
Mohlo jít o největší leteckou tragédii v historii
Zatím není známo, kolik lidí se dohromady nacházelo na palubě čtyř odlétajících letadel. Je ovšem velice pravděpodobné, že při kolizi všech pěti letounů by pravděpodobně šlo o největší leteckou tragédii v historii. Palivové nádrže letadel čekajících na odlet jsou totiž plné a v případě nárazu je velká pravděpodobnost jejich výbuchu.
Zatím nejhorší letecká katastrofa se odehrála v roce 1977 na Kanárských ostrovech, kde se srazila dvě velká letadla Boeing 747. Pilot nizozemské aerolinky KLM při rozjezdu narazil do letounu americké společnosti Pan Am, který na odlet teprve čekal. Vinou nárazu a následného požáru tehdy na místě zemřelo 583 lidí.