Kladivo na Škodu Fabii. MG3 nabízí skoro dvě stě koní za půl milionu korun

MG3 Hybrid+ se chystá vstoupit i na český trh. Fabii bude chtít zatopit velmi zajímavým elektrifikovaným pohonem, který nabízí nadprůměrně vysoký výkon. V kombinaci s bohatou výbavou tahle novinka navíc začíná částkou 490 tisíc. V Řecku jsme jako jedni z mála vyzkoušeli, jak tohle všechno dohromady funguje. Má se zavedená konkurence začít bát?

MG3 je je malý městský hatchback, který automobilka v minulosti už vyráběla. Jenže teď přichází ve zcela nové podobě umožňující zástavbu hybridního pohonu, který rozhodně má co nabídnout a který se zažitých konvencí vážně nedrží. V reklamách a na plakátech asi často uvidíte dvě důležitá čísla: systémový výkon až 194 koní a zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,0 s.

K TÉMATU: Honda CR-V do zásuvky dělá čest tradičnímu jménu. Nestačil by ale obyčejný hybrid?

Nové MG3 je auto dlouhé 4113 mm, široké 1797 mm a vysoké 1502 mm. Rozvor má hodnotu 2570 mm. Malé MG tak má podobné rozměry jako u nás tak populární Škoda Fabia. Ta je o 5 mm kratší, o 17 mm užší a o 43 mm nižší. Rozvor má kratší o 6 mm. Coby hlavní konkurent je ale zmiňována především Toyota Yaris, protože i ta dnes hodně sází na hybrid. V našich končinách ovšem bude zajímavé srovnání s Fabií i proto, že na přelomu roku dorazí do prodeje nehybridní MG3 vybavené klasickým benzinovým čtyřválcem, které bude z logiky věci levnější než Hybrid+.

Hybridní ústrojí ale rozhodně stojí za pozornost. Jedná se o full-hybrid, jenže na poměry těchto tzv. „samonabíjecích hybridů“ má poměrně velký akumulátor. To připomíná právě ono plus v označení. Kapacita baterie je 1,83 kWh, zatímco třeba Yaris používá 0,76kWh akumulátor. O pohon se pak stará elektromotor (136 k, 250 Nm) v kombinaci s benzinovým čtyřválcem 1,5 l (102 k, 128 Nm). Systémový výkon je 194 koní a součástí celého ústrojí je ještě druhý elektromotor sloužící coby generátor.

Třístupňový automat

Ano, je to přesně tak. MG3 Hybrid+ má pouze třístupňovou automatickou převodovku. Jiná alternativa k této verzi neexistuje. Důvodem je právě nevšední hybridní pohon, který může fungovat v čistě elektrickém režimu (kola přímo roztáčí pouze elektromotor), v režimu sériového hybridu (kola roztáčí elektromotor, spalovací motor vyrábí elektřinu) i jako paralelní hybrid (kola přímo pohání spalovací motor a pomáhá mu v tom elektromotor). MG3 se vždy rozjíždí na elektromotor, takže tu není nic jako hydrodynamický měnič nebo klasická spojka.

Obecně platí, že do rychlosti 60 km/h jede malý hatchback v režimu EV, pokud to nabití baterie umožňuje. V rychlostech 60-80 km/h funguje jako sériový hybrid a až od 80 km/h spalovací motor začíná přímo pohánět kola. Proto má převodovka pouze tři rychlosti. Pokud jde o převodové poměry jako takové, jednička zde odpovídá čtyřce u běžně řešeného pohonu. Vlastně se dá říci, že je zde polovina automatické převodovky, které zbyla čtyřka, pětka a šestka.

Kromě zmíněných režimů jízdy existuje také režim, kdy auto pohání pouze spalovací motor a elektromotor mu nepomáhá, přičemž čtyřválec zároveň dobíjí akumulátor. A samozřejmě zde je režim rekuperace, kdy elektromotor při zpomalování dobíjí baterii. Ta je uložena pod zadním sedákem, takže neomezuje zavazadlový prostor. Pod dnem ale přesto nemůže být rezerva, protože tam je uložena klasická 12V baterie, která se do od pohledu přecpaného motorového prostoru nevejde.

Jak už bylo řečeno, systémový výkon je bezmála 200 koní, ale z popisu fungování systému je jasné, že tolik koní dostane řidič k dispozici pouze tehdy, pokud budou kola přímo pohánět oba motory. Do rychlosti 80 km/h, kdy kola roztáčí elektromotor a spalovací motor maximálně dobíjí baterii, tak máte k dispozici 136 koní. I to je ale slušné číslo, a hlavně se MG3 v těchto rychlostech chová jako elektromobil, takže je příjemně živé.

To auto vás vyloženě nakopne

Při běžném tempu do řekněme 100 km/h se čtyřválec zapojuje jen velmi málo, většinou vůz jede v elektrickém režimu. Stačí totiž malé zpomalení a baterie se okamžitě trochu dobije. Když se ale čtyřválec připojí ke kolům a vy budete požadovat plný výkon, auto to doslova nakopne. Působí to, jako kdybyste zapnuli nějaký boost. Hybridy obvykle s rostoucí rychlostí spíše vadnou, jenže tady je to přesně naopak. Kolem 80 km/h se motor připojí a auto najednou vystřelí jak utržené. Systém doslova chytne druhý dech a MG3 až tady naplno ukáže, co opravdu umí. Předjíždění na okreskách rozhodně nebude problém.

Jenže první svezení také ukázalo, že se sportovnější jízdou bude mít problémy podvozek. I na suché silnici má při prudším rozjezdu přední náprava velké problémy s trakcí kvůli přívalu točivého momentu od elektromotoru. Na mokru to bude chtít citlivé zacházení. A při rychlé jízdě zatáčkami auto brzy ztratí jistotu, začne se hrnout ze zatáčky ven, zatímco při prudším nájezdu do zatáčky má zase tendenci se zhoupnout a přejít do přetáčivého smyku. Polo GTI tedy vážně nečekejte. Ačkoliv MG3 Hybrid+ i sportovně docela vypadá, ve finále je hlavně o komfortu, který je ve městě podtržen tichou elektrickou jízdou.

S plastem se vážně nešetřilo

Hned první otevření dveří vám jasně ukáže, že tohle má být navzdory sofistikovanému pohonu levné auto. Výplně dveří jsou téměř kompletně plastové a plast vládne také palubce i skoro všemu, čeho se posádka dotýká. Plasty působí lacině, stejně jako třeba čalounění sedadel, která mají dosti krátké sedáky. Vnitřní prostor je ovšem velmi slušný. V příčném směru se sem v pohodě vejdou dvě velké osoby, na poměry malých hatchbacků je solidní místo i vzadu. Zavazadelníkem MG3 na Fabii ztrácí docela dost, nicméně i uváděných 241 litrů (Fabia má 380 l) bude při běžném používání určitě stačit.

MG bude lákat zákazníky také na bohatou výbavou. I ta nejnižší úroveň obsahuje automatickou klimatizaci, sedmipalcový přístrojový štít a 10,25palcový středový displej, adaptivní tempomat a tak dále. Stejně jako u jiných modelů značky si ale budou muset uživatelé zvyknout na určité nedokonalosti. Například klimatizace se musí ovládat přes displej, tlačítek tu je jen pár sloužících pro přímý vstup do různých menu, jenže když budete mít připojený telefon přes Apple CarPlay, tak tyhle zkratky nefungují a vy si nenastavíte ani teplotu.

Argumentem pro koupi MG3 by mohl být i design. Jde totiž o docela pěkné auto, které při pohledu zepředu trochu připomíná Cupru a při pohledu zezadu zase Mercedes třídy A. Nebo takový je alespoň můj dojem. MG3 se bude prodávat ve třech úrovních výbavy a všechny budou dostupné v sedmi odstínech včetně pěkné žluté nebo „komunikační“ modré. Litá kola (16 palců) budou dostupná od druhé úrovně výbavy.

Vlastně to je unikát

MG3 rozhodně má potenciál přebrat zákazníky jak Toyotě Yaris, tak i Škodě Fabia, ale zatím to asi nebude tak horké. Základní cena se sice nakonec vešla pod 500 tisíc, když nejdostupnější úroveň výbavy stojí 489 900 Kč a je fakt, že tolik koní za takovou cenu budete jinde hledat jen těžko, ale u těchto malých hatchbacků zákazníci vysoké výkony tak úplně nevyžadují a spousta z nich by určitě nějaké ty koně oželela výměnou za nižší pořizovací cenu. Proto se dá čekat, že až čistě benzinové MG3, které má dorazit na přelomu roku, bude možná tím pravým prodejním trhákem, protože bude určitě citelně levnější než Hybrid+.

Ten bude hrát roli spíše velmi zajímavé alternativy jak k Fabii, tak třeba k Toyotě Yaris. Především pohon je ovšem tak zajímavý, že pokud se pro britsko-čínský hatchback rozhodnete, tuhle volbu si určitě v pohodě odůvodníte. Však to auto jede rychle, málo žere a ve městě se chová jako elektromobil. To mnoho jiných malých hatchbacků na dnešním trhu neumí.

Tagy:
hobby plast automobilový průmysl Mercedes-Benz hatchback Škoda Fabia Toyota Yaris spalovací motor volný čas elektromotor hybridní vozidlo MG Motor produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství