Po přilepených aktivistech v autosalonu Porsche projevili svůj názor na globální oteplování jejich kolegové, kteří na jedinečné BMW M1 z roku 1979 vysypali několik pytlíků mouky. Jen včasný zásah ochranky zamezil mnohem větším škodám. Auto bylo vyzdobené nyní již zesnulým malířem Andym Warholem.
Automobilky se musí mít čím dál více na pozoru před útoky klimatických aktivistů, a to zejména při jejich vystavování. K poslednímu ostře sledovanému případu došlo v muzeu Fabbrica del Vapore v italském Miláně, kde je vystaveno ikonické BMW. Členové skupiny Ultima Generazione (poslední generace) zde na světoznámé pomalované sportovní kupé vysypali několik balení mouky.
Omezujete auta příliš pomalu
Na videu sdíleném na Instagramu je vidět, jak skupina aktivistů nejprve „útočí“ na auto. Poté se jejich zástupce snaží pronést řeč, brzy je však zadržen. Muž se označuje za vědce, který chce upozornit, že vláda neplní své závazky omezovat skleníkové plyny.
Jen rychlá reakce ochranky zamezila mnohem větším škodám. Aktivisté se totiž na umělecké BMW plánovali přilepit. Zda vzniklo působením mouky poškození na speciálním laku, který mimochodem váží téměř šest kilo, není momentálně jasné.
Skupina Ultima Generazione před pár týdny zaútočila i na obrazy od Van Gogha a Klimta v Římě, respektive ve Vídni, které polila barvou. Nedošlo však k fatálnímu poškození, protože obě díla byla chráněna sklem.
Aktivisté se v autosalonu Porsche přilepili k podlaze. Požadovali právo močit
Ve wolfsburgském showroomu nových vozů Porsche se k podlaze přilepilo několik ekologických aktivistů požadujících zavedení plošného snížení rychlosti na dálnicích na 100 km/h. Zástupci automobilky jim umožnili pokračovat v pokojném protestu, což však přilepeným způsobilo obtíže spojené s biologickými potřebami.
Dlouhá tradice
Takzvaná BMW Art Cars, o jejichž zástupci byla řeč, jsou ve světě designu pojmem. První umělecké BMW vzniklo v 70. letech na popud závodního jezdce a dražitele Hervé Poulaina, který se rozhodl, že by rád použil auto jako malířské plátno. V roce 1975 tak Poulain pověřil amerického umělce a kamaráda Alexandera Caldera, aby vytvořil vůbec první model. Šlo o BMW 3.0 CSL přezdívané „Batmobil“, se kterým také sám Poulain téhož roku odjel vytrvalostní závod Le Mans.
Od té doby vzniklo několik dalších kusů, za nimiž stojí jména jako David Hockney, Jenny Holzer, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, Frank Stella a pravděpodobně nejznámější z nich Andy Warhol. Jím pomalované BMW M1 navíc v roce 1979 dojelo druhé ve své třídě ve slavném závodě 24h Le Mans.
K dnešnímu dni vzniklo celkem 19 uměleckých BMW – některé kusy byly opravdovým pojízdným uměním, zatímco u jiných si člověk řekne, že by to předškolák zvládl lépe a zajímavěji. Pro vytvoření uměleckého BMW jsou tvůrci vybíráni mezinárodní porotou.