Na pustém výstavišti Palexpo ve švýcarské Ženevě, kde se do roku 2019 pravidelně konával ženevský autosalon, byl v pondělí vyhlášen vítěz tradiční ankety o Evropské auto roku (COTY) pořádané od roku 1964. Vítězem se stala Kia EV6, která je stejně jako dalších pět finalistů elektromobilem. Škoda Enyaq iV se mezi sedmi finalisty umístila na pátém místě, stejně jako loni Škoda Octavia.
Cesta k vítězství vedla přes hlasování 61 porotců. Každý z nich měl pro finálovou sedmičku k dispozici celkem 25 bodů, které musel rozdělit mezi nejméně pět vozů, a to tak, že žádnému nemohl dát více než deset bodů. Kromě toho musí porotce svou volbu odpovídajícím způsobem zdůvodnit.
Totální elektrifikace
Při pohledu na seznam letošních sedmi finalistů vynikne skutečnost, která odráží překotný vývoj celého odvětví. Zatímco ještě před dvěma lety se dostal mezi finalisty jediný elektromobil (Fiat New 500), letos je tam naopak pouze jediný automobil se spalovacím motorem (Peugeot 308).
Pořadí vozů ve finále evropského auta roku 2021:
1. Kia EV6 (279 bodů)
2. Renault Mégane e-tech (265 bodů)
3. Hyundai Ioniq 5 (261 bodů)
4. Peugeot 308 (191 bodů)
5. Škoda Enyaq iV (185 bodů)
6. Ford Mustang Mach-E (150 bodů)
7. Cupra Born (144 bodů)
Tajemství až do konce
Odborná anketa volící vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963 a je zcela nezávislá. Organizaci tradičně zajišťují tyto časopisy: Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L’Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Německý Stern se svojí podporou od loňského ročníku skončil a nahradily jej Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo).
Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí Jiří Duchoň.
„O vítězi do poslední chvíle nemám ponětí, takže to je i pro mne překvapení,“ říká Duchoň. „Když se v průběhu testování bavím s kolegy, mívám pocit, že je favorit jasný. Třeba předloni jsem to podle neformálních diskusí tipoval na Ford Focus, ale když se vše nakonec sečetlo, skončil čtvrtý a vyhrál Jaguar i-Pace. Když se vše sečte a zanalyzuje, nakonec to ale vždy dává smysl.“
Škoda mezi finalisty podeváté
Ve výčtu sedmi finalistů soutěže ani letos nechyběl zástupce české Škody, modely Enyaq iV. K vítězství nebo aspoň místu na stupních vítězů mu však nepomohl ani Duchoň, který dal Škodě stejně bodů jako Hyundai Ioniq 5 (tedy čtyři), na první místo postavil vítěze celé ankety Kiu EV6.
Hlasování bez Rusů
Válka, kterou Rusko rozpoutalo proti Ukrajině, se dotkla také letošní volby evropského auta roku. „Porota se jednomyslně shodla na tom, že dva naši kolegové z Ruska budou do odvolání, ale pouze dočasně, z jury vyloučeni,“ upozornil Jiří Duchoň.
„Byla to dlouhá a velmi smutná diskuse, protože Sergej a Vadim jsou nejen skutečnými profesionály v oboru, ale rovněž skvělými a vzdělanými lidmi, kteří z hloubi duše nenávidí svého prezidenta. Ruská vlajka se tak během ceremoniálu neobjevila a hlasy nebyly započteny (byli jsme předem ujištěni naším představenstvem, že to na celkových výsledcích nic nezměnilo). Výše uvedená opatření dokonce navrhli sami Sergej s Vadimem,“ uzavřel český zástupce.