Autosedačka z druhé ruky dítě neochrání, říká expertka. Poradila, jak ratolesti zabezpečit

Nejčastější příčiny úmrtí dětí během autonehod

Dětská autosedačka z druhé ruky vašeho potomka neochrání, každá má svou životnost, řekla ve vysílání CNN Prima NEWS metodička dopravní výchovy Markéta Novotná. Podle ní nikdy nevíme, zda autosedačka není poškozena, například kvůli předchozí dopravní nehodě. Expertka také poradila, jak své ratolesti před jízdou nejlépe zabezpečit.

Jak chránit své děti, když se s nimi vydáme na cestu autem? Základem je podle Novotné potomky připoutat, děti do výšky 150 centimetrů a váhy 36 kilogramů pak podle pravidel musí cestovat v autosedačce. Klíčový je přitom její výběr, zdůrazňuje expertka a varuje před nákupem z druhé ruky.

ČTĚTE TAKÉ: Černobílá značka mate řidiče. Dva muži, dvě ženy a rozpůlené auto. Co to signalizuje?

„Mnoho lidí si myslí, že dvacet let stará autosedačka dítě ochrání. Není tomu tak,“ řekla Novotná. „Nedoporučujeme nákup z druhé ruky, zejména od cizích osob. Nikdy nevíme, jestli ta autosedačka již nebyla účastna dopravní nehody a jestli naše nejmilovanější ochrání,“ dodala expertka.

Důležitý je také správný postup zapnutí pásu, právě v tom podle Novotné mnoho lidí chybuje. „Dítě musíme nejdříve vysvléknout. Žádné zimní bundy, huňaté mikiny či kombinézy, dítě musí mít co nejtenčí vrstvu, aby pás co nejvíce doléhal na tělo,“ zdůraznila s tím, že bezpečnostní pás je nutné utáhnout.

Toto pravidlo přitom neplatí jen pro nejmenší cestovatele. I dospělí mnoha vrstvami oblečení riskují vážné komplikace, v případě kolize totiž mohou omezit schopnost bezpečně manévrovat.

„V tlusté bundě se také můžu chybně domnívat, že jsem si pás utáhla a že mě ochrání. Během nehody však na naše tělo působí několikanásobek naší váhy, bezpečnostní pás mě tak v bundě pustí dál, než kdybych na sobě měla jen tričko,“ shrnula expertka.

Podsedák nestačí, varuje odbornice

Novotná také popsala další častou chybu, které se rodiče během cestování s dětmi v autě dopouštějí. „V dětských autosedačkách s integrovaným pásem jsou ramenní chrániče, které navzdory svému názvu chrání zejména oblast krku. Předchází tomu, aby se ratolesti o pás pořezaly, rozhodně ale nepatří na hrudník dítěte,“ řekla.

Odbornice také varovala před podsedáky. Těmi se v pokročilejším věku dítěte či během krátkých přejezdů často nahrazuje plnohodnotná autosedačka, nesou však s sebou vážná rizika. Dítě totiž není podle ní chráněno před bočními nárazy a nejedná se tak o dostatečný bezpečnostní prvek. „Ale je legální,“ posteskla si metodička dopravní výchovy.

Co nabízí Portál nehod:

Portál nehod upozorňuje řidiče na konkrétní místa, kde se nejčastěji bourá. Na interaktivní mapě rizikových míst, která je jeho součástí, si mohou na své trase najít lokality, kde se stávají nejčastěji nehody.

Zejména malé děti řidiče během jízdy často vyrušují, expertka proto přidala hned několik tipů, jak ratolesti během cestování ve voze zabavit. „Mobil nebo tablet jim do ruky nepatří, v případě nehody může ohrožovat zbytek posádky. Těm nejmenším dejte do ruky nějakého muchláčka,“ poradila Novotná.

Podle ní můžeme také děti přímo během jízdy vzdělávat o silničním provozu. „Povídejme si třeba o tom, co vidíme kolem a jaké jsou tam dopravní značky,“ dodala Novotná.

Počet autonehod, při kterých je účastno dítě, významně stoupá patnáctého roku věku, ukazují data Portálu nehod. Příčinou je zejména spolujízda se staršími kamarády.

Příčinou nehod s dětmi ve věku do tří let je způsob jízdy, v případě mladistvých mezi třinácti a sedmnácti lety jde pak o rychlost.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Neznámý muž měl lákat dítě do auta v Hradci Králové. Rodiče mají strach, škola rázně zasáhla

Tagy:
děti dítě dopravní nehoda havárie Česká asociace pojišťoven Bezpečně na cestách katastrofy, nehody a mimořádné události nehody a mimořádné události silniční nehoda