reklama

Jeli jsme autem z plakátu. Mytické Lamborghini Countach oslavuje padesátiny

Generace dnešních čtyřicátníků a padesátníků se v dětství a dospívání ještě netrápila s věcmi, jako jsou internet nebo sociální sítě. Místo toho se dívala víc kolem sebe a sny si utvářela na základě reálných zážitků a studia nedostatkových časopisů. Kluci inklinovali k motorům, a když zrovna nejčestnější místo nad jejich postelí nezdobil plakát s Nikim Laudou, dost pravděpodobně se tam vyjímalo kosmické fáro jménem Countach.

reklama

Známý severoitalský průmyslník Ferrucio Lamborghini si nikdy nebral servítky na adresu vozů Ferrari a je třeba si přiznat, že všechno, co v jeho továrně vzniklo, pravidelně posouvalo mez dobových možností. V časech, kdy v Maranellu učinili opatrný pokus s vozem se středovým motorem, vyráběli už v Sant'Agatě Bolognese famózní Miuru.

Konzervativní Ferrari byl tehdy dokonce tak opatrný, že svůj nový model pro jistotu začal vyrábět pod „rodinnou“ značkou Dino. Nástupce Miury, futuristický Gandiniho Countach, přišel s řadou novátorských řešení a dalším rozvojem vozu středové koncepce.

Jednou provždy: Countach se správně čte „kuntaš“, ne „kountač“ ani „kaunteč“.

To je ale baba!

Studie vozu s označením LP500 byla prvně představena začátkem března 1971 na ženevském autosalonu. Geniální Marcello Gandini mu vtiskl extrémně futuristické křivky plné hran, jimiž se Countach zásadně lišil od starší Miury téhož autora.

Zde je důležité udělat odbočku, která osvětlí původ názvu auta. V tomto směru totiž existuje spousta nejasností stejně tak jako v případě jeho správné výslovnosti. Vše má na svědomí jistý hromotluk ze severozápadu Itálie, jak o tom hovořil sám Gandini: „Během finálních příprav na premiéru prototypu LP500 s námi pracoval jeden zámečník a na starosti měl jen maličkosti. Mluvil pouze nářečím piemontese, které je bližší spíš francouzštině a vůbec neuměl italsky. Při práci velmi často vykřikoval právě slovíčko „countach“ (čti kuntaš), což lze doslova přeložit jako „mor“ či „nákaza“, ale hovorově se používá nejčastěji k projevu úžasu nebo dokonce obdivu, například jako „můj bože“, ale třeba taky jako jako „hergot, to je ženská!“

Věčné vykřikování inkriminovaného výrazu z úst dvoumetrového hromotluka se celému týmu tak zažralo pod kůži, že nový model skutečně výrazem „countach“ pojmenovali. Zněl totiž dobře i v angličtině, s čímž ale současně souvisí jeho časté komolení - správná výslovnost je „kuntáš“, nikoliv „kaunteč“ a podobně.

Hranatý skelet obsahoval různá neotřelá řešení v čele s k nebi otevíranými dveřmi. Gandini se při jejich tvorbě inspiroval svým konceptem Alfa Romeo Carabo. Dveře, označované jako nůžkové, dostal i Countach a v budoucích letech také jeho nástupci. Dalším geniálním detailem byl „periskop“ v kabině, umožňující lepší pohled dozadu – přes miniaturní okénko nad motorovou přepážkou toho opravdu moc vidět není.

Countach měl dostat zcela nový motor. Na rozdíl od Miury byl položen podélně, nově bylo použito mnoho lehkých dílů z magnézia. Pod tvorbou techniky byl podepsán Paolo Stanzani. Ten také rozhodl, že převodovka bude umístěna před motorem, mezi sedadly pasažérů. Znamenalo to takřka dokonalé vyvážení automobilu.

Sériová výroba nebyla v plánu

Původně nebylo počítáno se sériovou výrobou, úspěch studie LP500 u veřejnosti však vedení automobilky obměkčil natolik, že dalo zelenou úpravám prototypu do stavu aspoň trochu použitelného v běžném provozu. Objem původního vidlicového dvanáctiválce byl v sériovém modelu snížen z pěti na čtyři litry, kompletně „civilizován“ musel být třeba také interiér.

První vůz byl zákazníkovi dodán 11. dubna 1974. Měl výkon 375 koní a upaloval až 316 km/h. Při pohotovostní hmotnosti pouhých 1 065 kg zrychloval na stovku za 5,4 vteřiny, což dnes mimochodem zvládne kdejaké TDI nebo Tesla. Ale ten styl! Paradoxně nejrychlejší byly právě první vyrobené modely, neboť měly úzké pneumatiky s nižším odporem a nejnižší hmotnost.

S křídly přichází zpomalení

Ironií osudu je, že většina fandů má Lamborghini Countach zafixováno jako placku vybavenou mnoha plastovými nástavci a spoilery, jakkoliv není tou nejvzácnější. První takový Countach se jmenoval LP400 S a v roce 1978 dostal kromě širokých pneumatik také charakteristické laminátové nástavce blatníků, větší přední spoiler a upravený motor, který měl sice nižší normovaný výkon (355 k), ale dosahoval jej spolehlivěji.

Prvním Countachem s velkým zadním křídlem je právě model LP5000 S (někdy též zvaný jenom LP500), který přišel do výroby v roce 1982, a můžete se jím kochat na našich obrázcích. Typická plakátová silueta s křídlem na zádi sice vypadá nesmírně efektně, pravda je ale taková, že na rovině je cca o 20 km/h pomalejší než předchůdce. Jinak je ale právě tento model prvním „moderně jezdícím“ Countachem – samozřejmě jen v případě, že je motor správně seřízený.

Nečekej na mě a jeď

Dvanáctiválec se ani za studena „nehádá“ a díky příznivějšímu průběhu výkonu a větší porci točivého momentu v nižších otáčkách s ním lze bez větších obav vyrazit i do běžného provozu. Když už se vám do Countache podaří natěsnat (nad 180 cm výšky nemáte šanci najít pohodlnou pozici), je svezení vlastně překvapivě civilizovanou záležitostí – tedy až na couvání, kdy je pro jistý výsledek zapotřebí využít pověstné pozice s vysednutím na vysoký práh à la Valentino Balboni. Originální periskop už se totiž u pozdějších verzí nevedl. Nejen vyšší vzrůst je ale překážkou pohodlí za volantem, v každém případě si totiž musíte zvyknout i na poněkud vyosenou pozici sedadla vůči pedálům.

Vždy, když bylo v 70. letech vozidlo Lamborghini po servisu vráceno zákazníkovi, osazenstvo dílny v Sant'Agatě  Bolognese bedlivě naslouchalo řevu vzdalujícího se dvanáctiválce. Když nový majitel zařadil pětku, mohlo se jít domů.

Jen, co se usadíte za malý sportovní volant, nahmatáte po pravici páku pětikvaltu s otevřenou závodní kulisou (jednička k sobě dolů). Hned při pokusu zařadit na jedna mě enormní odpor spojkového pedálu donutí sklopit zrak – ano, síly nutné k jeho ovládání jsou blízké Zetoru Crystal z roku 1969!

Motor za zády pěkně duní a já mám před blížící se zatáčkou kratičkou chviličku pověnovat se palubním přístrojům. Zdá se, že je všechno ok: palivoměr hlásí nulu, ačkoliv jsme natankovali třicet litrů, tlak oleje je podezřele nízký, teplota vody naopak příliš rychle šplhá vzhůru a dobíjení se nemůže rozhodnout, má– li dnes plusový nebo minusový den. Vrtošivý Ital přesně tak, jak je miluji. Tohle Lambo je prostě jen jedno, co na tom, že z něj sem tam ukápne nějaký ten olej nebo, že se mu v proudícím větru sklápí zrcátka...

Dvanáctiválec mezitím okolo 3000 otáček chytne ten správný švunk a začne se projevovat o poznání hlasitěji. Jak se krajina za okny rychle míhá, přemýšlím o brzdách. Vzpomínám si totiž, že přední i zadní kotouče mají na dnešní poměry až směšně malé rozměry. Ano, jejich účinek je opravdu přinejlepším vlažný. S gustem řadím dolů – klasická otevřená kulisa je jedinečná i co do precizní funkčnosti.

Zatáčkou se na podivně se žvýkajících letitých pláštích Pirelli porsmýkám trochu neobratně, posilovač řízení se naštěstí stará o příjemně snadnou manipulaci se strojem. Nepopsatelná směsice různorodých vjemů provází každý metr jízdy. Když si odmyslíte skutečnost, že díky užaslému sledování vašeho auta se v den jízdy nejspíš zvýší počet nehod v okrese na dvojnásobek, je tu především spojení výkonného sportovního motoru a zemědělsky hrubé techniky.

Být součástí tohoto designového archetypu, kterou se 375 koní urputně snaží co nejrychleji rozpohybovat, je zážitkem z rodu nesmrtelných.

Když pak řadíte z dvojky na trojku v 7 000 otáčkách, přemýšlíte o ostatních věcech v životě dosti relativně. Šesti karburátory Weber plněný dvanáctiválec tou dobou už nádherně řve a s rostoucí rychlostí se vás zmocňuje pocit, že teď už ta věc vážně musí vzlétnout. Zbývá zvolat jediné: „Countach!"

Na cestě k Diablu

LP5000 S a jeho silnější čtyřventilová varianta Quattrovalvole (QV) z roku 1985 bylo posledním Countachem bez ohyzdných plastových nárazníků vynucených americkými předpisy – tyto „ozdoby“ zákazníkům dopřála až závěrečná edice 25th anniversary vyráběná od roku 1989. To už se ale kariéra ďábelského supersportu blížila do finiše – na dveře totiž klepalo zbrusu nové Diablo. Countach definitivně zatáhl oponu v roce 1990 po dlouhých šestnácti letech výroby. Za tu dobu vzniklo pouhých 2 042 těchto nezapomenutelných vozů, z nichž většina, a to je zajímavé, byla vyrobena v posledních pěti letech produkce.

Byla by škoda nevzpomenout také zajímavou kapitolu v podobě dvou prototypů LP Turbo S, kdy dvanáctiválec dostal dvě turba a udávaný výkon přes 750 koní. Točivý moment prý dosahoval hodnoty 876 Nm, auto umělo zrychlit na 100 km/h za 3,7 sekundy a údajně se při testech rozjelo na 333 km/h.

S odstupem času po bližším seznámení s Countachem je dnes ještě lépe průkazné známé tvrzení, že Lamborghini možná nemusí být vždy rychlejší a lépe jezdící než Ferrari, podstatné je především to, aby u toho dramatičtěji vypadalo. Tuhle definici plní, myslím, dodnes beze zbytku.

Tagy:

Hlavní zprávy

Reportáž: Sudety volí Okamuru a Babiše, komunisté v pohraničí ztrácejí
Volby 2021

Reportáž: Sudety volí Okamuru a Babiše, komunisté v pohraničí ztrácejí

Všemi zapomenuté vesnice v severovýchodním pohraničí čekají spásu od populistů či extremistů. Ve Svatoňovicích v okrese Opava vyhrála poslední parlamentní volby v roce 2017 strana SPD, když získala 32 procent hlasů. V obci má volební právo 222 občanů, budou i druhý víkend v říjnu opět volit Okamuru? „Samozřejmě,“ říká 50letý Petr Valový. SPD, ANO a KSČM mají nadstandardní popularitu i v okolních obcích, které reportér CNN Prima NEWS také navštívil.

Šubrtová: Přístup policie k sebevraždě mé sestry je skandální. Nenecháme to vyšumět

Přístup policie ve věci sebevraždy policistky Kristýny Litomerické je skandální, řekla ve vysílání CNN Prima NEWS sestra zesnulé Markéta Šubrtová. Kdyby její kolegové konali, tak tu podle ní její sestra ještě mohla být. Rodina je připravena nenechat celou situaci být a plánuje dát podnět k prošetření toho, co se Litomerické ve Varšavě během mise na Frontexu skutečně stalo a zda byla obětí šikany ze strany kolegů.

Sledujte předvolební debatu Speciál 360°: Jak se staví k migraci ODS a Piráti?

Hrozí Evropě další velká migrační vlna? Jak se na ni připravit? A nakolik je dění v Afghánistánu bezpečnostním rizikem pro západní svět? To vše bude tématem další předvolební superdebaty na CNN Prima NEWS. Tentokrát budou ve speciálu 360°: Hlas lidu diskutovat Jana Černochová (ODS), Jan Lipavský (Piráti), Robert Šlachta (Přísaha) a Libor Vondráček (Trikolora Svobodní Soukromníci). Debatu můžete sledovat 29. září od 20:15 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. Ani v tomto případě nebude chybět divácká anketa.

Berlín vyvlastní byty, zmínil Pirát. Držte si výpisy z katastru, rýpla si Schillerová

Poprask na sociálních sítích způsobil pirátský poslanec František Kopřiva, když si rýpl do konzervativních příznivců Západu. Připomněl, že Berlíňané v referendu rozhodli o vyvlastnění čtvrt milionu bytů od místních developerů. Kopřiva sklidil kritiku a jeho tweet využila i ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Pirátský poslanec začal svůj tweet vzápětí vysvětlovat.

Exkluzivní průzkum: Drtivá většina Čechů se bojí o důchody. Na řešení se neshodnou

Důchodový systém je ve špatném stavu a je potřeba to urychleně napravit, myslí si valná většina Čechů napříč ideologickým spektrem. Dvě třetiny dospělých si na důchod spoří. V souvislosti s penzijní reformou by lidé nejčastěji souhlasili s výraznější změnou daní, u dalších možných řešení už se ale neshodnou a dochází ke generačnímu střetu, ukázal exkluzivní průzkum agentury STEM pro CNN Prima NEWS.

Znásilněná Nela předčasně ukončila sbírku. Už jsem vše vykřičela, říká

Do světa vykřičela vše, co chtěla. Nyní se chce třicetiletá Nela Moravcová soustředit hlavně na svou budoucnost. Dívka si před čtyřmi lety prošla hotovým peklem. Stala se obětí brutálního znásilnění svým sousedem Jiřím Meindlem. O dva roky později se pokusila o sebevraždu skokem z okna, kvůli čemuž skončila na invalidním vozíku. Teď se mladá žena snaží se svými zdravotními problémy poprat a postavit se zpět na nohy. K tomu jí měla dopomoci sbírka, Nela ji však předčasně ukončila.

reklama

Domácí zpravodajství

Mynář opět pod drobnohledem. Kvůli dotacím na sportovní ubytovnu ho vyšetřuje NSA

Hradního kancléře Vratislava Mynáře vyšetřuje Národní sportovní agentura (NSA). Důvodem je dotace ve výši 26 milionů korun, kterou před více než deseti lety získalo Mynářovo občanské sdružení Chřibák na výstavbu sportovní ubytovny. Podnět podala nevládní organizace Transparency International, jež zároveň kritizuje zbytečné průtahy, informoval web iRozhlas.cz.

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

V pokoji si vylepil 11 tisíc fotek Zemana. Říkají mi, že patřím do Bohnic, přiznává Kočiš

Prezident Miloš Zeman slaví 77. narozeniny a od svého největšího fanouška Pavla Kočiše dostane opět vlastnoručně zavařené okurky. Kočiš v Novém dni na CNN Prima NEWS však neprozradil, kolik jich hlavě státu daruje. Kočiš je známý tím, že má pokoj vytapetovaný fotografiemi Miloše Zemana, ne vždy ale obdivoval současného prezidenta. Dříve jeho srdce tíhlo k bývalé hlavě státu Václavu Klausovi.

reklama