Babetta se vrací. Český výrobce představil novodobou verzi slavného motorového kola

Mopedy Babetta svého času motorizovaly nejméně majetné občany. Na venkově jsou často k vidění dodnes. Český start-up teď přichází s elektrickou reinkarnací tohoto populárního stroje. Slibuje solidní výkon i dojezd a především velkou dávku retrostylu. Cenově se však blíží dospělým cestovním enduro motorkám z Číny.

Za socialismu byla pro některé lidi nedostupná nejen auta, ale i běžné motocykly. Pro ty, kdo přesto toužili pod individuální dopravě, zde byla takzvaná motokola či mopedy. Zkrátka jednoduché stroje se šlapacími pedály opatřené malým motůrkem, abyste vlastních sil museli využívat pokud možno co nejméně.

Jako první z těchto strojů utkvěl v paměti Stadion S11 z konce padesátých let, aby jej začátkem 70. let následovala o poznání sofistikovanější Babetta, jejíž druhá generace vydržela ve výrobě až do roku 1999. O tom, že podobné vozítko na současném trhu chybí jsou přesvědčeni nadšenci ze start-upu, kteří představili elektrifikovanou reminiscenci Babetty pojmenovanou Mopedix.

Pryč se zápachem

Kdo někdy jezdil na staré Babettě, ví, že pro nastartování dvoutaktního motůrku o objemu 50 cm3 bylo nezbytné mocně zašlapat, aby dvoutaktní agregát záhy zakašlal a při troše štěstí po pár pokusech chytl. Přimíchávání pověstného oleje M2T do benzinu Special mělo za následek hutný odér této spálené směsi linoucí se z výfuku. Maximální rychlost se nepřehoupla přes 40 km/h a v kopcích musel člověk občas přišlápnout. Bubnové brzdy byly na mopedu spíš na oko, brzdily velmi vlažně. Novinka by měla většinu popsaných neduhů odstranit.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kutil si postavil ekologický motocykl, bioplyn vozí v kondomu. Palivo si shání sám

Záhada Gottwaldovy beranice: Půjčil mu ji pro slavnou fotografii popravený politik?

Slavný snímek předsedy vlády a KSČ Klementa Gottwalda pronášejícího v únoru 1948 projev „po návratu z Hradu“ existuje ve dvou podobách. Zatímco v původní verzi je na balkoně obklopen soudruhy v čele s náměstkem ministra zahraničí Vladimírem Clementisem, po obvinění tohoto politika z protistátní činnosti a následné popravě se před objektivem ocitá sám jen s neznámým mužem v klobouku zakrytým mikrofony, který na původní fotce pro změnu vůbec nebyl.

Mopedix je z estetického hlediska velmi věrný svému vzoru. Rám, řídítka, světlo, přední i zadní zavěšení a mechanismus pedálů vypadají prakticky totožně. Stroj ale pohání elektromotor o výkonu 3 kW, což je o 1,5 kW více než u kouřícího předchůdce. Skromný pohon stačí na rychlost 45 km/h, pokud přijde prudký kopec, může si jezdec podobně jako u Babetty pomoct šlapáním do pedálů.

Není kam spěchat

Moped je nicméně možné i „odemknout“ pro jízdu mimo veřejnou komunikaci – potom snadno pojede až 60 km/h. Pro opatrné jezdce lze výkon naopak omezit a jezdit jen 25 km/h. K řízení Mopedixu každopádně stačí řidičák na malou motorku (sk. AM) dostupný od 15 let, stačí i oprávnění k řízení osobního auta.

Baterie mopedu by měla na jedno nabití vystačit až na 75 km. Logicky ale bude záležet na mnoha faktorech, těmi hlavními jsou hmotnost jezdce a profil terénu, po kterém se pohybuje. Mopedix se ještě chlubí LED světlomety se třemi režimy svícení, nosičem nebo velkými 19“ koly.

„Postavili jsme moped na pořádných kolech s velkým rozvorem, takže se vám nezvedá na zadní. Uveze dva lidi s velkým nákladem a má jízdní vlastnosti jako motorka,“ chlubí se firma v tiskové zprávě. Mopedix má už i svou cenu. K mání bude za 134 444 korun, což není málo. „Dospělou“ čínskou motorku s objemem 650 cm3 sežnete jen o pár tisícovek dráž.

Tagy:
elektromobilita motocykl Babetta moped pedál elektrický motocykl motorové kolo Stadion S11 Pitts Special