Autonomní vozidla používají vyspělé technologie, mezi něž patří kamery a radarové senzory, k určování rizikových faktorů a významně snižují pravděpodobnost nehody. Výzkumníci však zjistili, že je zapotřebí speciální elektronické řízení bezpečnostních systémů, optimalizované pro podmínky autonomní jízdy. Při ní totiž existuje riziko střetu s protijedoucími vozidly, která přejedou přes středovou čáru, nebo kolize v důsledku nenadálého výskytu nebezpečí či překážky.
Ve světě zvyšujícího se objemu dopravy nabízejí asistenční systémy řidiče celistvý balíček – a drží klíč ke zvýšené bezpečnosti na silnicích. Udržují auta v jízdním pruhu, varují před překážkami ve slepém úhlu při změně jízdního pruhu, poskytují podporu při parkování a udržují danou vzdálenost od auta jedoucího před vámi. To je pouze několik příkladů.
Neustále jsou také vylepšovány technologie stojící za těmito asistenčními systémy řidiče: senzory dodávají stále preciznější obraz okolí auta a jejich interakce s ovládáním auta, jako je brzdění a zatáčení, se stává stále rychlejší a efektivnější. Tímto asistenční systémy řidiče nejen dláždí cestu automatizovanému řízení, ale již nabízejí bezstresový a uvolněný způsob řízení. Není tedy překvapením, že rozšíření elektrických asistentů se stále zvětšuje. S tím ale souvisí i řada starostí.
Tajemství algoritmů
Vývojáři značky Hyundai již testovali řadu scénářů autonomní jízdy a zjistili, že při změně směru ve snaze vyhnout se překážce dochází před kolizí k nežádoucí změně polohy sedících osob. Za těchto podmínek nemohly aktivované airbagy poskytnout cestujícím, kteří v tu chvíli neseděli ve správné poloze, optimální ochranu.
Testy prokázaly, že použití nového řídicího algoritmu pro bezpečnostní systémy autonomních vozidel zvýšilo účinnost aktivace airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů, čímž se zvýšila úroveň ochrany cestujících. Algoritmus snížil rozsah pohybu sedících osob krátkodobým přitažením bezpečnostních pásů pouhý okamžik před kolizí. Tím dochází ke stabilizaci držení těla cestujících. Dalších ochranu poskytuje rychlá aktivace bočních a okenních airbagů v okamžiku nárazu.
Dokonce i ve scénáři, v němž autonomní automobily brzdí až do úplného zastavení a úspěšně se vyhnou překážce, přitáhne algoritmus bezpečnostní pásy, aby se snížilo riziko poranění, pokud stále existuje možnost kolize. Nový algoritmus nalezne uplatnění v řadě budoucích autonomních vozidel Hyundai.
Řidič je stále nepostradatelný
Navzdory překotnému vývoji je při současném stavu techniky a legislativy stále rozhodujícím činitelem v otázce bezpečnosti jízdy především řidič - minimálně v tom smyslu, že je chování svého auta na silnici odpovědný. Elektronické bezpečnostní systémy přese všechnu snahu nepracují úplně bez chyb, což hodně souvisí s nepředvídatelnými vnějšími jevy v podobě nestejných čar na vozovkách, abnormálního chování jiných řidičů a chodců nebo různými mimořádnými situacemi. Dokonalost se ale přesto pomalu blíží.