
Fascinace zlem i selhání rodičů. Experti popsali, co stojí za nárůstem násilí u mladistvých
Provoz na silnicích se za poslední generace proměnil k nepoznání. Aut i dalších vozidel po nich jezdí podstatně více, jsou rychlejší a v případě nehody tedy i nebezpečnější. Mezi nejohroženější účastníky provozu se nepochybně řadí cyklisté. Hlavním důvodem je fakt, že při případném střetu i přes svědomité plnění všech bezpečnostních pravidel jsou jejich těla — na rozdíl třeba od řidičů aut — chráněna jen minimálně. Právě letní období, které nedávno začalo, je přitom v Česku nejrizikovější. Podle údajů Portálu nehod je, co se cyklistů týká, nejkritičtějším měsícem červenec, vůbec nejnebezpečnějším dnem je podle počtu hlášených případů pátek. V následujícím článku vám přinášíme přehled statistik, z nichž se dozvíte, jaké chyby k nehodám nejčastěji vedou i jak takové srážky nejčastěji končí.
Za posledních 13 let se stalo v Česku více než 33 tisíc nehod autobusů. Třetina z nich pak v hlavním městě, informuje Portál nehod České asociace pojišťoven. Podle instruktora autoškoly Václava Volfa jsou pro autobusy riziková místa v podstatě všude.
Už je to definitivní. Z jízdy formulí po pražském okruhu se nikdo zpovídat nebude. Státní zastupitelství totiž zamítlo stížnost zaslanou mužem, který na neznámé řidiče podal trestní oznámení.
Dnešní auta stále více přebírají rozhodování v krizových situacích na sebe. Lidé se tomu ovšem často brání. K nejvypínanějším asistenčním systémům patří adaptivní tempomat a asistent pro udržování vozidla ve zvoleném jízdním pruhu. Oba přitom byly navrženy pro zvýšení komfortu řidičů.
Autonomní vozidla používají vyspělé technologie, mezi něž patří kamery a radarové senzory, k určování rizikových faktorů a významně snižují pravděpodobnost nehody. Výzkumníci však zjistili, že je zapotřebí speciální elektronické řízení bezpečnostních systémů, optimalizované pro podmínky autonomní jízdy. Při ní totiž existuje riziko střetu s protijedoucími vozidly, která přejedou přes středovou čáru, nebo kolize v důsledku nenadálého výskytu nebezpečí či překážky.
Projekt Tým silniční bezpečnosti společnosti Bezpečně na silnicích má význam zejména v období letních prázdnin, kdy mají děti volno. Projekt by měl vylepšit povědomí o nebezpečí nejmenších účastníků silničního provozu. Metodička dopravní výchovy Markéta Novotná předpokládá, že zvláště o těchto letních prázdninách bude výskyt dětí v silničním provozu vysoký, a tak by podle ní řidiči i děti měli být opatrnější.