
Požár třípatrového domu v Aši: Hasiči evakuovali 13 lidí, šest z nich skončilo v nemocnici
Pohráváte si s myšlenkou na pořízení elektromobilu, ale váháte kvůli obavám, jak ho budete dobíjet? Řekněme si to rovnou - je to v podstatě zbytečná starost. Nabíjecí stanice už dnes ve větších městech není problém najít. A kdyby bylo nejhůř, poslouží vám prostě prodlužovák a obyčejná zásuvka, kterou už najdete úplně všude.
Elektromobil to není jen přesvědčení jít vstříc budoucnosti nebo touha vrátit planetě, co jsme si z ní vzali. Ale také životní filozofie žít teď a tady. S vozem na elektrický pohon totiž není problém vyrazit na prodloužený víkend do kempu a odtud v pondělí ráno rovnou do práce. Po dobré kávě, ve vyžehlené košili a s dobrou náladou.
Jsou elektromobily bezpečné? A jsou díky bateriím, které je pohánějí, hořlavější? Bezpečnost jízdy v autech s elektrickým pohonem je velmi diskutované téma. Řeší se především jejich vznětlivost. A odpověď je snadná. Aby směly na silnice, musí elektromobily splňovat stejné bezpečnostní podmínky jako vozy se spalovacími motory. A stejně tak v nich najdete řady vychytávek, které řidičům pomáhají s řízením.
Oceány jsou plné odpadu. To z nezanedbatelné části tvoří i rybářské vybavení, kterého na dně oceánů každý rok končí stovky tisíc tun. Vlasce, podběráky, pasti i sítě. A v tom všem každý den nachází smrt malí i větší vodní živočichové. Rybářské sítě, kterým se také říká sítě duchů, se pak často zamotávají i do korálů. Dobrou zprávou je, že velká část rybářského vybavení se dnes dá recyklovat. A překvapivě použít například při výrobě interiérů elektromobilů.
Jsou elektromobily ekologické, nebo nejsou? Věčná otázka, na které se zastánci a odpůrci vozů s elektro pohonem ne a ne shodnout. Jasné je, že první myšlenka na auto, které svým provozem neškodí planetě, byla jasně dobrým úmyslem. Ten ale zatím dost výrazně ovlivňuje samotná výroba elektromobilů. Nicméně i na tom se výrobci snaží pracovat a posouvat se dopředu. A daří se jim to. Recyklované materiály využívají nejen při výrobě zařízení samotných aut, podařilo se to už i při výrobě baterie, která hraje v provozu i výrobě zásadní roli.
Možná jste to už to taky slyšeli. Voda je nepřítel elektromobilů. To je pravda jen v případě, že s nimi sjedete do řeky nebo do rybníka, kam lidově řečeno zahučí až po střechu. Obyčejný déšť nebo sníh vozům na elektro pohon nevadí. Můžete během něj jet, nabíjet a dokonce s elektromobily smíte i do myčky. A rozhodně nemusíte trnout hrůzou, že se, nedej bože, vyzkratuje.
Některé lidi elektromobily nadchly hned v prvopočátku. A nejen pro jasnou úlevu, kterou mají přinášet životnímu prostředí snižováním uhlíkové stopy. Jiní se na ně dívají spíš s pochybnostmi a raději v garáži parkují osvědčenou klasiku se spalovacím motorem. Od schopnosti důvěřovat elektromobilům pochybovače drží mimo jiné i řada mýtů a polopravd. A především obavy, že je tahle vymoženost automobilového průmyslu obere o poslední korunu hned v začátku nebo že je nechá na holičkách v nejméně vhodnou chvíli.
Srdcem elektromobilu je baterie. Ty dnešní už jsou nečekaně výkonné a třeba z Aše do Jablůnkova vás dokážou dostat s jedinou zastávkou na dobití. To se dá zvládnout i za necelou půl hodinku.
Úspěch v nižší střední třídě, tedy ve stále ještě nejpopulárnějším automobilovém segmentu v Evropě, do značné míry ovlivňuje postavení jejich výrobců. Výmluvným důkazem ústupu tradičních výrobců ve prospěch těch korejských je zajímavé srovnání, které provedla renomovaná analytická agentura JATO.
Hyundai v reakci na radikálně postupující elektrifikaci světového autoprůmyslu před Vánocemi uzavřel svoji divizi vývoje spalovacích motorů, aby posílil oddělení vývoje elektrických vozidel. Co tento krok ale ve skutečnosti znamená?
Korejská automobilka Hyundai není zrovna z těch, které oplývají nejbohatší tradicí ušlechtilých vozů 20. století, ostatně její příběh se začal psát až v roce 1968. Přesto se v její rodinné mytologii najde několik velice vydařených modelů. Dva z nich se teď Korejci rozhodli reinkarnovat... A je to radost pohledět. Seznamte se s plody metody restomod.
Má výkon 280 koní a z nuly na 100 km/h akceleruje za 5,5 sekundy. Řeč ale není o sportovním voze, nýbrž o nové nejvýkonnější verzi korejského SUV Hyundai Kona. Auto dostane i specifickou výbavu.