Bill Gates je bezpochyby jedním z největších vizionářů dnešní doby, k budoucnosti elektromobilů je ale o poznání skeptičtější než Mr. Tesla Elon Musk. Rozepsal se o tom na svém blogu.
Elektromobily a vůbec budoucnost opravy je vděčným tématem pro různé třaskavé kontroverze. O to zajímavější je vědět, co si o problematice myslí Bill Gates, zakladatel Microsoftu a muž, který se pravidelně objevuje na nejvyšších příčkách žebříčku nejbohatších lidí planety. Gates se nedávno stal majitelem elektrického Porsche Taycan. „Musím přiznat, že je drahé, ale velmi cool. Je to moje první elektrické auto a moc si ho užívám,“ vyjádřil se Gates. Navzdory radosti z nového osobáku však nezavírá oči před problémy, které s elektromobilitou souvisí.
Velký pokrok na velké vzdálenosti stále nestačí
Gates přiznává, že i přesto, že se doprava v celých USA podílí na produkci CO2 pouze šestnácti procenty, je její dekarbonizace jednou z cest, jak omezit globální oteplování. Není však takovým optimistou jako Elon Musk, který vidí elektrický pohon v blízké budoucnosti i ve světě dálkové a nákladní dopravy. Gates je přesvědčený, že elektromobily jsou vhodné jen na krátké vzdálenosti, a to navzdory tomu, že uznává obrovský pokrok, který za poslední roky udělaly.
Nejlevnější elektromobily v Česku: Auta do zásuvky už nejsou jen pro majetné
Našli jsme nejdostupnější elektromobily na českém trhu. Nejlevněji koupíte tuzemskou škodu, na nízkou cenovku sází také Francouzi a Korejci. Časem by však kartami měla zamíchat připravovaná dacia.
„Dobrá zpráva je, že jsme v oblasti elektromobilů dosáhli velkého pokroku. Na rozdíl od mnoha zelených alternativ si je hned teď můžete koupit a používat je. Baterie, které je napájejí, zaznamenaly od roku 2010 pokles výrobních nákladů o 85 %, takže elektrická vozidla jsou dostupnější, i když jsou stále podstatně dražší než konvenční automobily. Rostoucí konkurence také znamená, že mají větší výběr než dříve, od kompaktních sedanů po elegantní sportovní vozidla a brzy i pick-upy.“
Podle Gatese to má celé háček. „Elektromobily vynikají na krátké vzdálenosti. To znamená, že jsou skvělé pro osobní automobily, dokonce i pro středně velké užitkové vozy. Ale i když vyvíjíme levné elektromobily s dlouhým dojezdem, nebude elektřina pro některé typy dopravy nikdy dobrá,“ tvrdí Gates. A hned přidává vysvětlení. „Problém je v tom, že baterie jsou velké a těžké. Čím větší hmotnost se budeme snažit přesunout, tím více baterií bude potřeba na pohon vozidla. A čím více baterií používáte, tím je auto těžší – a tím více energie na jeho pohyb potřebujete.“
Na dlouhé vzdálenosti potřebujeme biopaliva
Na rozuzlení klasického začarovaného kruhu elektromobilů Gates zjevně nevěří. Tvrdí, že pro dálkovou nákladní dopravu, těžké stroje, letadla nebo lodě budeme hledat jiné řešení. To vidí v alternativních palivech, jako jsou biopaliva a takzvaná elektropaliva. „V souvislosti s biopalivy jsem optimista, ale je příliš brzy na to, abych začal uvažovat nad tím, že stačí nahradit benzín a naftu. Výzkum pokročilých biopaliv je stále nedostatečný a není připraven na nasazení v takovém rozsahu, jaký potřebujeme.“
Prodej dieselových vozů rekordně klesl. Vystřídaly je hybridy a elektromobily
Poprvé za poslední tři desetiletí klesl prodej naftových automobilů pod 30 procent. Kvůli přísnějším emisním limitům je nahrazují hybridy, elektromobily nebo modely využívající jiný alternativní pohon. Koronavirová epidemie poslala celý trh dolů o čtvrtinu, hybridy a elektromobily byly jediným rostoucím segmentem.
Elektropaliva mají také své limity. „Použitím elektřiny na syntézu molekul vodíku ve vodě s uhlíkem z oxidu uhličitého dokážeme sice vytvořit kapalné palivo, které funguje v konvenčních motorech, ale je velmi drahé. Elektropaliva jsou třikrát až sedmkrát dražší než ta fosilní. A aby měla efekt na klima, elektrická energie použitá na jejich výrobu, musí být, stejně jako v případě elektromobilů, vyrobena ze zelené energie.“
Lidi musí cestovat i v budoucnosti
„Inspiruje mě pokrok, kterého jsme dosáhli, ale čeká nás ještě dlouhá cesta. Abychom zabránili drastickým změnám podnebí, musíme do padesáti let dosáhnout nulových emisí skleníkových plynů ve všech odvětvích. Dekarbonizace naší mobility bude vyžadovat ještě hodně inovací.
Gates je zároveň proti tomu, aby lidé přestali cestovat. „Naším cílem nesmí být to, aby se lidé méně pohybovali. Jak jsme viděli za posledních několik měsíců, ekonomika velmi trpí, když musí lidé zůstávat doma. Měli bychom naopak chtít, aby mohlo cestovat více lidí a více zboží. Pro některé nejchudší lidi na světě, jako jsou třeba ti v subsaharské Africe, může být schopnost přemístit zboží z venkovských oblastí na městská tržiště otázkou života a smrti. Abychom toho dosáhli, musí doprava zůstat cenově dostupná pro všechny,“ uzavírá Gates.