Vlajková loď koncernu General Motors se rozhodla vskutku originálním způsobem zbavit dealerů, kteří nesdílí její sny o elektrifikované budoucnosti osobních aut.
Elektrický rychlík se už dávno rozjel, ale americká automobilka Cadillac do něj ještě nenaskočila. Má ale smělý plán, jak vše v krátké době dohnat. Její dosavadní pokusy o nízké emise přitom skončily fiaskem. Vzpomeňme plug-in hybridní Cadillac ELR z roku 2014, jehož výrobu musel Cadillac pro nezájem zastavit předčasně. Přesto vidí vlajková loď koncernu GM budoucnost už jen ve voltech a ampérech. Do roku 2030 chce mít v nabídce výlučně elektromobily. První vlaštovkou se stane už příští rok crossover s poetickým názvem Lyriq.
Superb do Bratislavy a neskončit jako Nokia, popisuje budoucnost šéf Volkswagenu Diess
Generální ředitel druhé největší automobilky světa Herbert Diess dal v uplynulém týdnu hned dvakrát nahlédnout do budoucnosti koncernu Volkswagen. České publikum zajímá hlavně informace, že německý producent motorových vozidel plánuje přesunout výrobu limuzíny Superb do Bratislavy. I dovnitř koncernu pak Diess vzkázal, že Volkswagen se nachází na kritické křižovatce. S pandemií koronaviru si prý zatím poradil celkem dobře, šéfa ale zneklidňuje konkurence, která se v oboru zjevila teprve nedávno. „Potřebujeme zcela přehodnotit vnímání vozidel jako takových,“ uvedl Diess v rozhovoru pro agenturu Bloomberg.
Nechceš, dostaneš
Nový druh pohonu si však vyžádá velké investice nejen do vývoje, ale také v oblasti prodeje. Cadillac požaduje, aby jeho američtí dealeři investovali přibližně 200 000 dolarů do nabíjecí infrastruktury, školení personálu a potřebného vybavení. To není zrovna malá částka. Pro některé prodejců by mohla být dokonce likvidační. Zejména pokud v posledních letech Cadillac prodejně právě neoslňuje. Rozhodl se proto pro neobvyklý krok. Dealerům, kteří odmítnou takovou investici, zaplatí 300 000 až 500 000 dolarů za ukončení spolupráce.
U menších prodejců prý jde o částku, která by mohla představovat jejich pěti- až desetiletý zisk. Už se ale ozvali první dealeři, kteří tvrdí, že i to je málo. Jeden z nich se vyjádřil v tom smyslu, že některá dealerství Cadillacu vydělají půl milionu dolarů za rok, takže se jim přistoupení na popsanou dohodu nevyplatí. Nápad s vyplácením dealerů není úplně nový. Začal s ní dnes už bývalý šéf automobilky Johan de Nysschen v roce 2016, když se rozhodl výrazně zredukovat prodejní síť.
Méně by mělo znamenat více
Podle něj byla síť málo exkluzivní, protože za desetiletí narostla do obludných rozměrů. Jednoduše, Cadillac měl pobočky na každém rohu a živil příliš mnoho lidí, což se promítalo i do cen vozidel. Tehdejších 100 000 až 180 000 dolarů za ukončení spolupráce však nepřineslo kýžený efekt. Zredukována síť by měla působit prestižněji a poskytovat kvalitnější služby. A také s menšími maržemi, které se budou s elektromobily spojovat, dát dealerům šanci na slušný výdělek.
Navíc lze předpokládat, že část prodejů se tak či tak přenese do virtuálního světa, tak jak to již ukázala Tesla či Volvo, které prodávají ve velkém přes internet. Zapotřebí nebude ani tolik servisů, protože elektrická auta nevyžadují v porovnání s auty se spalovacími motory tolik péče. Přijmout nabízený zlatý padák proto nemusí být pro mnohé dealery nevýhodné. Právě naopak, mohou se nejen ochránit před bankrotem, ale dokonce vydělat.