Generální ředitel druhé největší automobilky světa Herbert Diess dal v uplynulém týdnu hned dvakrát nahlédnout do budoucnosti koncernu Volkswagen. České publikum zajímá hlavně informace, že německý producent motorových vozidel plánuje přesunout výrobu limuzíny Superb do Bratislavy. I dovnitř koncernu pak Diess vzkázal, že Volkswagen se nachází na kritické křižovatce. S pandemií koronaviru si prý zatím poradil celkem dobře, šéfa ale zneklidňuje konkurence, která se v oboru zjevila teprve nedávno. „Potřebujeme zcela přehodnotit vnímání vozidel jako takových,“ uvedl Diess v rozhovoru pro agenturu Bloomberg.
Volkswagen měl v plánu vystavět zcela novou továrnu pro výrobu více modelů z celé své skupiny v Turecku. Jenže z toho nakonec sešlo, a tak se na investici v objemu téměř jedné miliardy eur (bezmála 27 miliard korun) může těšit sousední Slovensko. „Rozhodli jsme se vybudovat kapacitu v Bratislavě,“ řekl generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess německému časopisu Automobilwoche.
Podle Diesse jde o jeden z důsledků koronavirové pandemie. Namísto nové továrny totiž Volkswagen jen rozšíří tu stávající v Bratislavě. „Přehodnotili jsme požadavky na výrobní kapacity a zjistili jsme, že novou továrnu nepotřebujeme,“ dodal šéf Volkswagenu. Slovensko navíc z hlediska nákladů vyjde nastejno jako turecká alternativa, jedinou ztrátu pro Volkswagen představuje zmaření plánů na zvýšení svého tržního podílu právě v Turecku.
Podle Automobilwoche Volkswagen vedl o rozšíření svého bratislavského závodu už delší dobu jednání se slovenskou vládou. O investici prý velmi usiloval samotný slovenský premiér Igor Matovič, jehož kabinet si od ní slibuje vznik tisíců nových pracovních míst. Ta by mohla být naopak ohrožena ve východočeských Kvasinách, odkud se má do Bratislavy přesunout výroba limuzíny Superb, která je škodováckou vlajkovou lodí. Médiím to řekl odborový předák Škody Auto Jaroslav Povšík, podle něhož Volkswagen Škodě ukradl nejziskovější model. Vedení Škody Auto však informaci označilo za spekulace.
Auto už není jen dopravní prostředek
Ale zpět k Herbertu Diessovi, který v uplynulém týdnu poskytl rozhovor také agentuře Bloomberg, v němž vyjádřil jisté obavy z nástupu automobilek, které vznikly teprve nedávno a které by mohly Volkswagen díky zcela novým trendům převálcovat.
Volkswagen přitom nepatří mezi líné nepřizpůsobiví dinosaury, kteří čekají na své vyhynutí. Naopak, německému koncernu se podařilo zachytit trend v podobě vývoje nových typů pohonných jednotek i vybavování vozidel nejrůznějšími asistenty využívající moderní digitální technologie. Herbert Diess přesto opakovaně svým kolegům i zaměstnancům připomíná, že na auto je třeba se začít dívat jinak. Už nejde jen o stroj, který člověka převeze z jednoho bodu do druhého při nějaké úrovni pohodlí a bezpečnosti, ale mašinu vybavenou špičkovým softwarem. Tedy jakýsi počítač na kolečkách.
Staré a tradiční automobilky podle Diesse mohou v měnícím se světě obstát pouze za předpokladu, že si tuto transformaci uvědomí a přizpůsobí se jí. Jako příklad neschopnosti zachytit masivní nástup digitalizace uvádí finského výrobce mobilních telefonů Nokia, kterému přes raketový vzestup na přelomu tisíciletí v sektoru mobilních telefonů nakonec ujel vlak a tuto ztrátu horko těžko dohání. „Nokia je asi dobrý příklad toho, jak rychle se změny mohou dít. Pokud nedokážete držet krok, nepřežijete. Našim lidem tento příklad neustále připomínám,“ řekl Diess.
Dvojitá transformace
„V současné době čelíme dvěma typům transformace. Jedním je transformace v motorizaci – automobily se stávají více elektrickými. Na to jsme dobře připraveni. Druhým typem je právě zmíněný rostoucí důraz na software a rozvoj umělé inteligence,“ pokračoval. Za klíčové považuje, aby automobil byl schopen nasbírat co nejvíce informací o řidiči, podmínkách na silnici, bezpečnosti a poté zlepšit chování vozu jako celku.
„Čeká nás rozhodnutí, zda se staneme poskytovatelem karoserie, která je vybavena počítačem třetí strany, jenž bude automobil řídit, nebo dokážeme tento stroj přetvořit v moderní zařízení sami,“ uvedl Diess. Je přitom přesvědčen, že Volkswagen by měl být schopen do svých vozů instalovat svůj vlastní operační systém. „Jedině tak dokážeme garantovat, že vůz bude bezpečný. Operační systém je mozek automobilu a my ho nechceme přenechat nikomu jinému. Toto rozhodnutí vidím jako nejdůležitější pro vývoj našeho koncernu v příštích pěti až deseti letech,“ dodal.
Dohnat a předehnat Teslu
Diess se netají tím, že ho inspiruje americká automobilka Tesla, přestože ji považuje za důležitého konkurenta. Tesla má podle něho výhodu, že má špičkové softwarové zázemí a kapacity, které musí Volkswagen teprve vytvořit. „Je to pro nás určitá reference. Pokud se podívám do budoucnosti, je mi jasné, že vozy musí být více elektrické a musí se z nich stát de facto internetové zařízení,“ doplnil šéf druhé největší automobilky světa.
Na druhé straně je přesvědčen, že Volkswagen má oproti Tesle výhodu v tom, že je schopen nabídnout špičkovou kvalitu v oblasti, která tvoří automobil automobilem. „Když řídíte Porsche Taycan nebo e-Tron, cítíte, že máte v rukou úplně jiný produkt. Řídíte opravdu prémiovou kvalitu. Chceme s Teslou soupeřit, stáhnout její náskok a v některých oblastech ji předehnat,“ prohlásil Diess.
Biden nám vyhovuje více
Generální ředitel Volkswagenu hovořil i o dalších tématech současnosti. Podle něj nelze nevnímat narůstající počet případů nákazy koronaviru po celém světě. „Jsme velmi znepokojení, protože nakažených opět výrazně přibývá. Jsme ale lépe připraveni, než tomu bylo při první vlně, protože jsme v širokém měřítku zavedli testování,“ řekl Diess. Jen ve Wolfsburgu, sídle automobilky, mají prý kapacitu dvou tisíc testů denně. „Chceme zajistit, aby se naši zaměstnanci cítili v bezpečí, když přijdou do práce,“ vysvětlil.
Herbert Diess se rovněž vyjádřil k prezidentským volbám v USA. A netajil se, že pro Volkswagen je přijatelnější vítězství Joea Bidena. „Program demokratů je pravděpodobně více v souladu s naší celosvětovou strategií, kterou je bojovat proti klimatickým změnám a stát se více elektrickými,“ řekl Diess. Na druhé straně ale zdůraznil, že této strategie se Volkswagenu dařilo držet i během prezidentství Donalda Trumpa.