Čajkovského opera nesmí na scénu Národního divadla. Šíří prý Putinovu propagandu

Vedení Opery Národního divadla a Státní opery se rozhodlo stáhnou příští sezonu ze scény Střevíčky. Dílo ruského hudebního skladatele Petra Iljiče Čajkovského je prý nevhodné kvůlí historickému kontextu. Oznámil to umělecký ředitel Opery Národního divadla Per Boye Hansen v interním dopise, který unikl na veřejnost.

Na interní dopis, který mnohé občany pobouřil, upozornila na svém Twitteru například Společnost pro obranu svobody projevu. Hansen v něm zaměstnancům Národního divadla vysvětluje, proč vedení z repertoáru operu Čajkovského vyřadilo.

„V kontextu dnešní situace, kdy současní političtí představitelé Ruska vedou agresivní válku proti Ukrajině, vznášejí vůči nezávislé zemi nepřijatelné imperiální nároky a pro dosažení svých absurdních a protiústavních cílů způsobují humanitární katastrofu a neváhají páchat válečné zločiny, bohužel vystupuje historický kontext, v němž se Čajkovského opera odehrává, do popředí a stává se citlivým tématem, nad nímž nelze zavírat oči s poukazem, že je to ‚jen pohádka‘,“ podotýká.

Rozhodlo pozadí příběhu

Odkazuje tím na historický kontext opery, která se odehrává na přelomu 18. a 19. století za dob panování Kateřiny Veliké II. V této době byla Ukrajina pod nadvládou carského Ruska. Příběh vypráví o obyčejném ukrajinském kováři, který se zamiluje do dívky, která mu oznámí, že si ho vezme, jen pokud jí donese střevíčky samotné carevny.

Někteří diváci by proto mohli mít pocit, že pokud chce prostý Ukrajinec něčeho dosáhnout, musí o to žádat Rusy, konkrétně carevnu. „Z těchto důvodů považujeme v současné situaci za zcela nevhodné inscenaci Čajkovského opery Střevíčky realizovat a poskytovat proputinovské propagandě jakoukoli možnost následně zneužít umělecké tvorby k sebemenšímu ospravedlňování zločinných úmyslů a skutků ruského politického vedení,“ pokračuje umělecký ředitel.

Na závěr zdůrazňuje, že se nejedná o bojkot ruské kultury či umění. „Považujeme jej za nedílnou součást civilizovaného světa a světového kulturního dědictví. Věříme, že brzy opět přijde čas, kdy budeme moci jakoukoli civilizovanou kulturu a umění vnímat bez zátěže tragických politických souvislostí,“ doplňuje Hansen.

Inscenace měla být uvedena v následující sezoně 2022/23 a oficiálně ještě nebyla zveřejněna. Celý repertoár Národní divadlo uveřejní během dubna. „Divadelní inscenace vzniká v kontextu. Ten se v případě opery Střevíčky změnil. Recitovali bychom v srpnu 68 verše o rudoarmějcích? Nejde o Čajkovského, jiná jeho díla hrajeme dál,“ reagoval na negativní reakce na sociálních sítích mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk.

Odkazoval tím například na Labutí jezero. Stejně tak v repertoáru zůstávají díla jiných ruských autorů, jako Dostojevského Idiot nebo Prokofjevova Popelka.

Tagy:
válka divadlo Ukrajina historie opera dílo umělec rozhodnutí Rusko vedení Tomáš Staněk Petr Iljič Čajkovskij Opera Národního divadla Kateřina II. Veliká inscenace