reklama

Ceny ojetých aut žene nedostatek nových do výšin. Trh se z problémů ještě nevzpamatoval

Koronavirová doba, nedostatek čipů pro nová auta a s ním související zvýšený zájem o ty ojetá. To jsou hlavní příčiny, které tlačí cenu bazarových aut do dosud nevídaných výšin. V řadě zemí se jejich cena vyšplhala tak vysoko, že se blíží některým novým modelům. To je případ i Česka.

reklama

Zájemci o koupi auta z druhé ruky dnes vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Nejméně ojetin, nejvyšší ceny

Podle společnosti Carvago, specializující se na poradenství v oblasti ojetých vozů cena prodaného ojetého vozu meziročně stoupla v průměru o 5–⁠6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul a v některých případech i zcela rozpadnul.

Bez čipů nelze auta dokončit

Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé hromádky vytvarovaného železa a plastů.

Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1 500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále díly mají.

Podle jízdního řádu pandemie

Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba jevy, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky koronavirové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, což vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory.

Nejen, že je jich na trhu nedostatek, ale navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňují vzhledem k nedostatku žádné slevy. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

„Pandemie výrazně proměnila trh ojetých automobilů, což se týká významně právě zánovních automobilů. Nové automobily se potýkají stále s výpadky ve výrobě, proto jsou zánovní automobily, které jsou k dispozici ihned, vhodnou alternativou, pokud nechce zákazník čekat na nový vůz několik měsíců. Poptávka po zánovních automobilech je daleko větší než nabídka na trhu“  řekla nedávno Karolína Topolová, ředitelka společnosti Aures Holdings, pod kterou patří bazar s lehce ojetými vozy Mototechna.

Jen samotná Mototechna prodala letos přes 8000 aut, což je o 13 procent víc než za stejnou dobu v loňském roce. Automobily byly nejčastěji v benzínovém provedení (82 procent). Rapidně roste zájem o automatickou převodovku, kterou letos preferovalo na 38 procent zájemců o zánovní ojetinu.

Čekání na čipy

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje.

Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc než měli.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky, které nabízejí některé značkové programy ojetin, velké sítě autobazarů nebo on-line platformy pro prodej aut z druhé ruky. Bohužel i toto řešení se jeví být krátkodobé vzhledem k tomu, že podobné problémy pronásledují trhy v celé Evropě. Řešení krize s nedostatkem polovodičů pro nová auta je přitom v nedohlednu a zástupci velkých automobilek jen opatrně odhadují, že situace by se snad mohla zlepšit v prvním čtvrtletí příštího roku.

Tagy:
auto ojetá auta autobazary čipy polovodiče trh s ojetinami

Hlavní zprávy

Vojtěch: Musíme zpřísnit, hospitalizovaných přibývá. Do konfliktu s Plagou ale jít nechci
Koronavirus

Vojtěch: Musíme zpřísnit, hospitalizovaných přibývá. Do konfliktu s Plagou ale jít nechci

Vláda se zatím neshodla na protikoronavirových opatřeních ve školství, a je tak otázkou, k čemu se odborníci přikloní. Jak ale uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, se šéfem resortu školství Robertem Plagou by šel do konfliktu nerad . Chápe také, že roušky nebo testování ve školách by nemusely být komfortní. Nerad by ale opakoval černý scénář, dodal v Hlavních zprávách CNN Prima NEWS.

Zkrachoval vám dodavatel energií? Jak najít nového a na co si dát pozor
Rádce

Zkrachoval vám dodavatel energií? Jak najít nového a na co si dát pozor

Ukončení činnosti skupiny Bohemia Energy a dalších menších alternativních dodavatelů způsobilo starosti zhruba milionu českých zákazníků. Ti mnohdy nevědí, zda přijdou o elektřinu a plyn, jak si najít dodavatele nového a kolik je vlastně budou energie nově stát. Redakce CNN Prima NEWS proto připravila stručný návod, jak při ztrátě dodavatele najít adekvátní náhradu a finančně se z toho nezhroutit.

Vašáková: Situaci v ČR určují neočkovaní. Lidé věří věcem, které nemají hlavu ani patu
360°

Vašáková: Situaci v ČR určují neočkovaní. Lidé věří věcem, které nemají hlavu ani patu

Lidé více slyší na dezinformace a mnohdy věří věcem, které racionálně nedávají hlavu ani patu. Koronavirový scénář v České republice proběhne tak, jak jej určí neočkovaní, uvedla náměstkyně ministra zdravotnictví Martina Koziar Vašáková. V pořadu 360° Pavlíny Wolfové upozornila, že COVID-19 je v tuto chvíli neléčitelná nemoc, proto je prevence zásadní.

Bez covid pasu už Italové nesmí do práce. Nehorázné, bouří se občané na demonstracích

Covid pasy nyní potřebují Italové nejen do obchodů či restaurací, ale rovněž do zaměstnání – bez něj si na práci nesáhnou. Nové vládní opatření odstartovalo velkou vlnu nevole a protestů po celé zemi, proti demonstrantům v přístavu Terst musela policie použít i vodní děla a slzný plyn. O dalším postupu včetně možného zmírnění pravidel by měla tamější vláda jednat ještě tento týden.

Krypto Magazín: Bitcoin býval obskurní. Teď s ním firmy spojují budoucnost, říká expert

Dynamický svět kryptoměn byl ještě před pár lety pro řadu lidí obskurní, nyní ale do rozjetého ekosystému naskakují globálně vlivní hráči. V prvním díle pořadu Krypto Magazín to prohlásil investor a externí poradce společnosti XTB Jaroslav Brychta. V rozhovoru okomentoval také kontroverzní projekt digitálních měn centrálních bank či zavedení bitcoinu jako zákonného platidla v El Salvadoru.

Reportáž z hospod. Velká část personálu odmítá očkování, prý není třeba

Je to paradox, který nikdo neřeší. Zatímco hlavní hygienička chce neočkovaným zkomplikovat návštěvy restaurací, kaváren či klubů, personál očkován být nemusí. A jak dokazuje následující reportáž, například v Ostravě většinou ani není. „Očkovat se nenechám, vakcíně nevěřím, je moc narychlo vyvinutá,“ říká číšnice Martina Mezey z Caffe Trieste v Ostravě. Právě v tomhle městě přitom žije šéfka hygieniků Pavla Svrčinová, která vytrvale propaguje očkování.

Zemana je nám líto. Pokud bude ministrem Kolář, nebudeme se s ním bavit, zní z Moskvy

Rusku je prezidenta Miloše Zemana líto, jako „svého muže v Česku“ ho ale nevidí. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to sdělil slavista a docent Ruské státní humanitní univerzity Vadim Truchačov. Podle něj na Zemanovi nestály dobré vztahy mezi Českem a Ruskem. S novou vládou, pokud ji sestaví pětikoalice, Moskva očekává prohloubení diplomatické krize. Bylo by nejlepší, pokud by se nová vláda o Rusku vůbec nezmiňovala, dodává Truchačov. Ruský expert rovněž popsal reakci Moskvy na možného kandidáta na ministra zahraničí Ondřeje Koláře (TOP 09).

Trestní stíhání, čínský dopis pro Kuberu či nepovolená zabijačka. Kdo je Vratislav Mynář?

Trestní stíhání kvůli dotaci na penzion, výhružný dopis pro Jaroslava Kuberu či chybějící bezpečnostní prověrka. To jsou jen příklady kontroverzí spojených s hradním kancléřem Vratislavem Mynářem. Tomu teď navíc přibylo „na účet“ také zatajování zdravotního stavu prezidenta Miloše Zemana. Ten podle lékařů z vojenské nemocnice není schopen vykonávat pracovní povinnosti a Mynář to věděl. Přesto o tom neinformoval ani nejvyšší ústavní činitele, ani veřejnost.

reklama

Domácí zpravodajství

Masivní požár v Praze: Kouř byl vidět na kilometry. Škody půjdou do stovek milionů

Aktualizováno

V pražských Malešicích hořela ve středu odpoledne spalovna, ta bude minimálně ve čtvrtek mimo provoz. Na místo dorazil i primátor města Zdeněk Hřib (Piráti). Do ulice Průmyslová vyjelo velké množství jednotek profesionálních i dobrovolných hasičů. Kouř bylo vidět z mnoha částí hlavního města. Odhad škod se pohybuje v řádech stovek milionů korun.

reklama