Ceny ojetých aut žene nedostatek nových do výšin. Trh se z problémů ještě nevzpamatoval

Koronavirová doba, nedostatek čipů pro nová auta a s ním související zvýšený zájem o ty ojetá. To jsou hlavní příčiny, které tlačí cenu bazarových aut do dosud nevídaných výšin. V řadě zemí se jejich cena vyšplhala tak vysoko, že se blíží některým novým modelům. To je případ i Česka.

Zájemci o koupi auta z druhé ruky dnes vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Nejméně ojetin, nejvyšší ceny

Podle společnosti Carvago, specializující se na poradenství v oblasti ojetých vozů cena prodaného ojetého vozu meziročně stoupla v průměru o 5–⁠6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul a v některých případech i zcela rozpadnul.

Bez čipů nelze auta dokončit

Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé hromádky vytvarovaného železa a plastů.

Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1 500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále díly mají.

Podle jízdního řádu pandemie

Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba jevy, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky koronavirové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, což vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory.

Nejen, že je jich na trhu nedostatek, ale navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňují vzhledem k nedostatku žádné slevy. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

„Pandemie výrazně proměnila trh ojetých automobilů, což se týká významně právě zánovních automobilů. Nové automobily se potýkají stále s výpadky ve výrobě, proto jsou zánovní automobily, které jsou k dispozici ihned, vhodnou alternativou, pokud nechce zákazník čekat na nový vůz několik měsíců. Poptávka po zánovních automobilech je daleko větší než nabídka na trhu“  řekla nedávno Karolína Topolová, ředitelka společnosti Aures Holdings, pod kterou patří bazar s lehce ojetými vozy Mototechna.

Jen samotná Mototechna prodala letos přes 8000 aut, což je o 13 procent víc než za stejnou dobu v loňském roce. Automobily byly nejčastěji v benzínovém provedení (82 procent). Rapidně roste zájem o automatickou převodovku, kterou letos preferovalo na 38 procent zájemců o zánovní ojetinu.

Čekání na čipy

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje.

Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc než měli.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky, které nabízejí některé značkové programy ojetin, velké sítě autobazarů nebo on-line platformy pro prodej aut z druhé ruky. Bohužel i toto řešení se jeví být krátkodobé vzhledem k tomu, že podobné problémy pronásledují trhy v celé Evropě. Řešení krize s nedostatkem polovodičů pro nová auta je přitom v nedohlednu a zástupci velkých automobilek jen opatrně odhadují, že situace by se snad mohla zlepšit v prvním čtvrtletí příštího roku.

Tagy:
Evropa auto výroba ojetá auta autobazary Mototechna pandemie Česko čipy ojeté auto polovodiče trh s ojetinami koronavirová recese AURES Holdings a.s.