Polovina zboží zakoupeného v e-shopech putuje k českým zákazníkům prostřednictvím výdejních boxů. Je právě v nich budoucnost doručování? Český zákazník v oblasti e-commerce se za posledních 24 let vyvinul a má specifické návyky. Jaké? I to bylo tématem Interview PLUS s generálním ředitelem přepravní společnosti PPL CZ Petrem Horákem.
Aktuálně je v České republice téměř 50 000 internetových obchodů. Podle generálního ředitele společnosti PPL CZ, která je lídrem mezi českými přepravci zásilek a s více než 6 000 výdejními místy, nabízí PPL rychlé a jednoduché posílání zásilek po České republice i do celé Evropy. „Období, které nastalo na přelomu tisíciletí, nás posunulo do digitální doby v rámci celé České republiky a napříč celou Evropou,“ říká Petr Horák.
V roce 2023 česká e-commerce dosáhla celkových obratů ve výši 185 miliard korun za prodané zboží. To představuje meziroční pokles o 6 procent. „Na tržbách i u našich zákazníků jsme cítili ten meziroční pokles a tlak zejména vloni. Na druhé straně z pohledu počtu přepravených objemů, který rostl dvouciferně, to znamená, že spotřebitelé hledali levnější, možná menší kousky, které v minulosti na internetu nenakupovali,“ popisuje situaci Petr Horák v pořadu Interview PLUS.
Podle průzkumů v posledním čtvrtletí již české e-shopy zaznamenaly růst. „Zlepšení vnímáme celý první kvartál a i nové informace z Českého statistického úřadu ukazují, že česká ekonomika se nadechla i v oblasti e-commerce. Čísla rostou dvouciferně, jsou blízko 20 procentům, což je pro nás perfektní zpráva. Na jedné straně se opravdu ekonomika rozmáhá, na straně druhé je to příležitost pro všechny přepravní firmy vlastně hledat způsoby a cesty, jak dostat zboží k příjemcům,“ potvrzuje generální ředitel PPL CZ.
Český zákazník se v oblasti e-commerce za posledních 24 let vyvinul a má specifické návyky. Češi jsou citliví na ceny a mají tendenci srovnávat produkty napříč celým internetem. Internetový nákup je pro ně otevřenou branou k dostupnosti zboží, které nemusí být k dispozici ve vesnicích nebo na venkově. „V posledních letech roste poptávka po komfortním a flexibilním doručování, protože ne každý je k zastižení na konkrétním místě a daném čase, takže alternativní doručování přes výdejní místa je to, co teď vládne internetem,“ říká v rozhovoru generální ředitel.
Čeští zákazníci nejsou tak konzervativní, jak by se mohlo zdát. Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), který byl zveřejněn letos v dubnu, čeští zákazníci zkouší nové e-shopy a nejsou tak úplně zvyklí na jedno místo. „Český spotřebitel si našel cestu k zahraničním e-shopům a zboží. Nečeká, až se něco dostane do České republiky, aby si na to mohl sáhnout a koupit. Vyhledává přepravce z Ameriky, Asie, anebo obecně v rámci celé Evropy,“ dodává Petr Horák.
Zajímavé trendy v doručování zásilek
V minulosti bylo běžné nechat si zásilky doručit kurýrem či řidičem domů. V posledních letech však roste oblíbenost samoobslužných boxů a klasických výdejních míst. Podle letošního průzkumu Instant Research agentury Ipsos si do výdejních boxů nechává doručit balíky téměř 60 % lidí. Podobně je to i u výdejních míst, kde si zásilky nechává posílat 78 procent lidí. A stejný trend zaznamenali i ve společnosti PPL CZ. „U nás je stále ještě na prvním místě doručování na domácí adresu. Ale poslední roky, zejména od covidové pandemie, vidíme enormně rostoucí oblibu právě výdejních míst a boxů,“ potvrzuje generální ředitel společnosti.
O společnosti PPL
PPL CZ patří mezi nejvýznamnější přepravce zásilek na českém trhu již od roku 1995. Kromě doručování pro firmy a podnikatele nabízí řešení i pro soukromé osoby se službou Balík pro tebe. PPL CZ se specializuje na balíkovou přepravu nejen po České republice, ale i do celé Evropy. Zaměstnává přes 1 000 pracovníků a spolupracuje s 2 000 řidiči, kteří doručí desítky milionů zásilek ročně.
Časový aspekt hraje v rozhodování o způsobu doručení zásilek důležitou roli. V digitální době, kdy je čas cenným zdrojem, lidé hledají efektivní a pohodlné možnosti. Výdejní místa a boxy jsou skvělou alternativou, protože nabízejí několik výhod. „Můžete si zásilku vyzvednout, kdy vám to nejlépe vyhovuje a nemusíte čekat na řidiče nebo se řídit jeho harmonogramem. Nebo místo čekání na domácí adresu můžete zvolit výdejní místo poblíž svého bydliště, i to šetří čas,“ dodává Horák a pokračuje: „Věřím, že se v budoucnu stane běžným standardem, aby v každém domě byly vedle poštovních schránek také vlastní boxy pro balíky.“
„Parcelboxy nejsou jen pro vyzvedávání zásilek. Mnohé z nich umožňují také odesílání balíků. To otevírá nové možnosti, například pro občanskou obslužnost. Můžeme si představit, že občané budou moci využít boxy pro doručování dokladů, úředních dokumentů nebo jiných důležitých záležitostí.“
Regulace balíkových boxů ze strany vlády a měst
Schránky na balíky jsou stále častěji viditelné ve městech a jejich počet roste. Podle Petra Horáka, co se týče designu, jsme v určitém mezistupni vývoje. Generální ředitel PPL CZ očekává, že v dohledné době, možná za 10 let nebo i dříve, se boxy stanou standardní součástí všech domovů, vedle tradičních poštovních schránek. „Tím se přiblížíme k tomu, aby byly dostupné pro všechny spotřebitele na českém trhu. Co se týče funkčnosti, momentálně slouží především k jednoduchému posílání a vyzvedávání zásilek. Ale do budoucna vidíme mnoho dalších možností využití. Například mohou přispět k větší občanské obslužnosti ve městech i na venkově. Mohou sloužit k doručování dokladů, úředních dokumentů a dalších záležitostí, které občané potřebují vyřešit,“ říká Petr Horák a očekává, že česká vláda a městské úřady brzy přijmou určité kroky, které ovlivní design a funkčnost boxů.
PPL jako součást skupiny DHL
V březnu 2006 se PPL CZ stala členem skupiny DHL Group a aktuálně je součástí divize DHL eCommerce. DHL Group zaměstnává přibližně 550 000 lidí ve více než 220 zemích a teritoriích po celém světě, díky čemuž je jedním z největších soukromých zaměstnavatelů na světě.
„My se snažíme jít naproti tomuto trendu většinou v kontaktu právě s úřadem, který povoluje, anebo schvaluje postavení PPL Parcelboxu. V chráněných a památkových oblastech přistupujeme ke změně designu tak, aby zapadl do daného prostředí a nerušil.“
Budoucnost doručování zásilek a drony
Rozvoj technologií a inovace v oblasti doručování zásilek otevírají zajímavé perspektivy. Stále více lidí preferuje doručení do výdejních boxů, které jsou dostupné non-stop. Technologické firmy zkoumají možnosti doručování pomocí robotů a autonomních vozidel nebo dronů. „Ale v neposlední řadě nezapomínejme samozřejmě na oblast 3D tisku, přenosu informací a možnost tisku vzdáleně bez nutnosti posílat si zboží jako takové. To jsou možná trendy, které ovlivní chod logistiky budoucnosti,“ shrnuje závěrem generální ředitel PPL Petr Horák.
Budoucnost doručování zásilek je plná inovací a možností, které mohou výrazně změnit logistiku a usnadnit život zákazníkům.