Tuzemští spotřebitelé nakoupili za uplynulých dvanáct měsíců skoro 1,7 miliardy litrů nealkoholických nápojů a utratili za ně 19,5 miliardy korun. Nejvíce si oblíbili balenou vodu, spotřeba limonády klesá. Džusu kupujeme o dvě pětiny více, než je evropský průměr, a jejich spotřeba dále roste. Nejmenší oblibě se těší ledový čaj.
Spotřeba nealkoholických nápojů v Česku od loňského června do letošního května stoupla o 0,4 procenta a výdaje na ně o tři procenta. Vyplývá to z aktuální zprávy společnosti Nielsen, již má redakce CNN Prima NEWS k dispozici. Podle ní však příznivou statistiku prodejů nealkoholických nápojů drží čísla velmi silného loňského léta.
„Začátek roku byl pro celou skupinu nealko segmentu velmi nadějný, kdy prodeje během prvních tří měsíců letošního roku převyšovaly roky předchozí. Koronavirová pandemie ale ovlivnila následující měsíce druhého čtvrtletí a prodeje začaly stagnovat navzdory zvyšujícím se teplotám,“ stojí ve studii.
Letošní duben a květen tak byly ve srovnání s předchozími lety podprůměrné a v podobném duchu se rozběhl i červen. „Segment nealko nápojů patřil i během pandemických březnových nákupů k pomaleji rostoucím kategoriím a spotřebitelé mnohem více utráceli za jiné skupiny trvanlivých potravin nebo drogistického zboží,“ uvádí analýza společnosti Nielsen. Na rozdíl od piva nebo lihovin u nealkoholických nápojů nedošlo k výraznějšímu zvýšení prodejů v maloobchodě ani po uzavření stravovacích zařízení.
Jemně perlivá favoritka
Z nealkoholických nápojů Češi nejvíce nakupují balenou vodu. Ta se na spotřebě podílí z 62 procent a domácnosti na ně vydávají čtyři z deseti korun, které utrácejí za nealko. V průměru Češi vypijí necelých sto litrů balené vody na osobu a rok, což je asi o sedm litrů méně, než činí evropský průměr. Neperlivá voda zaujímá asi 30 procent spotřeby balených vod, 23 procent perlivá a největší část (zbylých 47 procent) představuje jemně perlivá voda. Dlouhodobě také roste zájem o vody neochucené, z ochucených spotřebitelé nejčastěji kupují příchuť citrónovou, pomerančovou a lesní ovoce.
Český maloobchod ožívá. Tržby v květnu meziměsíčně i meziročně vzrostly
Květnové maloobchodní tržby se oproti dubnu zvýšily o 11,6 procenta. O rovná dvě procenta vzrostly v meziročním vyjádření. Z dat, která ve středu zveřejnil Český statistický úřad, lze usoudit, že nákupní apetit českých domácností koronavirovou krizí zatím neutrpěl. Podobně jako v Evropské unii, kde maloobchod v porovnání s dubnem přidal přes šestnáct procent.
Druhým nejpopulárnějším nealkoholickým nápojem jsou v Česku limonády. Na spotřebě se podílejí z 24 procent a vedou mezi nimi kolové, pomerančové a citrónové druhy. Za poslední rok jich Češi vypili 403 milionů litrů, což je o tři procenta méně než o rok dříve. „Limonády se tak staly nejrychleji klesajícím segmentem za poslední rok,“ uvádí zpráva Nielsenu.
Třetí příčku obsadily džusy, jejichž spotřeba i výdaje na ně stouply meziročně o čtyři procenta. Džusy se na spotřebě podílejí z necelé desetiny a Češi za ně utratili více než čtyři miliardy korun. To je přibližně polovina toho, co za balené vody. Nejméně se pijí energetické nápoje (asi tři procenta objemové spotřeby) a ledové čaje (2,5 procenta). Za poslední dva typy nealko nápojů Češi dohromady utratili necelé tři miliardy korun.