Čeští letečtí výrobci ovládli nejprestižnější veletrh v oboru AERO Friedrichshafen v Německu, kde tvořili asi třetinu z vystavujících. Jsou navíc úplnou špičkou mezi malými a sportovními stroji. Tuzemská veřejnost přitom mnohdy ani netuší, jak dobré jméno v tomto oboru světě máme. Češi se například stali největšími dodavateli malých letadel do USA.
„Lidé by měli být na český letecký průmysl hrdí, přitom často ani neví, jak jsme dobří. Podívejte se, kolik je tu vystavovatelů, kolik zabírají plochy. S tím se nemůže žádná země srovnávat. Když se člověk podívá do historie, tak to byly státy jako Francie, Británie, Německo a Česko, které v podstatě ve stejném čase začaly vyrábět letadla. Zkrátka jsme dobří technici a máme velmi dobré jméno ve světě. Nejsme žádnou montovnou Evropy, jak se občas říká,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS CEO firmy Orličan Václav Bervid.
ČTĚTE TAKÉ: Bendovo kouření v letadle? Za Zemana i Havla se hulilo, až se zdálo, že hoří, líčí pamětníci
Česko dominuje především v USA. „Když se v Americe hovoří o malých letadlech, tak Česko platí za známku velké kvality. Je podle statistik největším dovozcem letadel do Spojených států. Malá letadla se do USA dodávala také za socialismu,“ doplnil Bervid, jehož společnost Orličan na veletrhu představila letadlo vyráběné v Ústí nad Orlicí.
Například hradecká společnost TL-Ultralight Aircraft patří mezi největší hráče ve svém oboru na světě. „Firmu jsem založil hned po revoluci. Začínali jsme v podstatě v garáži, ale postupně jsme vzkvétali a dnes již máme celkem pět typů letadel. Dodáváme do celého světa, máme 50 dealerů po zeměkouli a patříme mezi pět největších firem tohoto typu na světě,“ svěřil se pro CNN Prima NEWS CEO Jiří Tlustý.
Právě ve Friedrichshafenu byla česká dominance patrná. „Když jsme začali v devadesátých letech dobývat Německo, seděl jsem tady sám v rohu, dnes je to tady samý Čech. Jednou mi jeden Američan řekl, že stejně jako mají Švýcaři čokoládu a hodinky, tak Česko má letadla. Je to pravda, jsme velmocí,“ doplnil Tlustý.
Revoluční česká technologie
České firmy ale v Německu nepředstavovaly pouze letadla, ale také zajímavé inovace, které se mohou v leteckém průmyslu využít. Společnosti ADVACAM a Radalytica společně prezentovaly nový systém RadalyX pro efektivní kontrolu leteckých komponentů. Jedná se o robotické CT, jaké známe z nemocnic, jen mnohem sofistikovanější.
Využívá dvě spolupracující robotická ramena, která se flexibilně pohybují kolem zkoumaného předmětu. Díky tomu mohou vytvářet 3D zobrazení vybrané oblasti zkoumaného objektu a efektivně zjistit případné defekty. „Naše detektory fungují skrze dánské roboty. Děláme tedy přesně to, co po nás chce Evropská unie a spolupracujeme napříč státy,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS technologický ředitel Radalytica Josef Uher. Kromě zmíněného Orličanu spolupracují například také s americkým Boeingem.
Český monopol na záchranné systémy
Přes veškeré úspěchy na trhu se však o české dominanci v tuzemsku příliš nehovoří „Musím se strašně smát. Historicky patří Česko nebo dříve Československo v letectví ke světové špičce. Především v lehkém letectví jsme naprostá špička, a to není jenom o ultralehkých letadlech,“ uvedl pro CNN Prima NEWS viceprezident Letecké amatérské asociace České republiky Jan Fridrich.
Češi jsou fenoménem totiž také ve výrobě záchranných systémů. Ze čtyř světových firem, které se tímto zabývají, jsou hned tři české. Mezi nimi například Galaxy GRS. „Vyrábíme je už 35 let, to znamená, že jsme začali ještě za minulého režimu. Máme padáky pro různé váhy a typy letadel, máme záchranné systémy také pro drony. Vzhledem k tomu, že nás je pár, tak je náš trh celosvětový a dodáváme takřka do všech zemí světa,“ řekl pro CNN Prima NEWS obchodní manažer Martin Mosser.
„Česká republika byla vždy velmocí v letectví a zůstalo to tak. Spousta českých výrobců vyrábí špičkový a dokonalý letadla a dodává je do celého světa,“ doplnil k dominanci tuzemských výrobců na světovém trhu.
Zeppelinovo město
Tak jak je například Zlín spojen s výrobou obuví a bratry Baťovými, tak je německý Friedrichshafen u Bodamského jezera neodmyslitelně spjat se jménem Ferdinand von Zeppelin a výrobou vzducholodí. V areálu, kde se letecké Expo konalo, byla vyrobena například také legendární vzducholoď Hindeburg, která vzplanula v New Jersey.
Je proto logické, že se největší veletrh v daném oboru koná právě tady. Kromě českých firem, které tvořily asi třetinu vystavujících, byli přítomní také samozřejmě Němci, Američané, Maďaři či Italové. S velkým nadšením lidé mohli zkoumat také například techniku německého vojenského letectva.