Velká změna u Českých drah: Nový jízdní řád, zdražení i delší cesta z Prahy do Plzně

Vlak Českých drah

Nové ceny Českých drah

České dráhy (ČD) do nového jízdního řádu, který začíná platit od 10. prosince, zařadily další bezbariérové vlaky a soupravy s wi-fi sítí. Státní dopravce nyní nabídne 6692 bezbariérových vlaků, tedy o 550 více než doposud. Internetové připojení bude k dispozici ve 4026 spojích, což je meziročně o 900 více.

Podle náměstka ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety bude 76 procent spojů ČD bezbariérových. Změní se také definice symbolů bezbariérovosti. „Běžný symbol vozíčkáře znamená nově nasazení přímo nízkopodlažního vozidla nebo vozidla se zvedací plošinou, u kterého není objednání přepravy nutné, ale je pouze doporučené. Inverzní symbol vozíčkáře pak označí bezbariérové spoje, u kterých je třeba asistence dopravce, například při obsluze nástupní plošiny, protože mají podlahu v klasické výšce. Přepravu u takového vlaku je třeba dopředu objednat,“ uvedl Ješeta.

ČTĚTE TAKÉ: Schwarzenbergovy složité vztahy se ženami. Manželka ho podvedla, milenka se chtěla zabít

České dráhy v novém jízdním řádu nabídnou kromě bezbariérových vlaků také 7579 vlaků s možností přepravy jízdních kol, z toho 495 vlaků se službou úschova během přepravy. V 63 dálkových spojích bude k dispozici restaurační vůz, v 93 vlacích bistro a v 229 vlacích roznáška občerstvení nebo automat.

Pro cestující s dětmi do deseti let bude připraveno 495 vlaků s vyhrazenými vozy nebo oddíly, v 75 spojích budou mít cestující k dispozici dětské kino. Možnost nabíjet cestovní elektroniku za jízdy nabídne 2754 vlaků.

Ve Středočeském kraji čeká cestující hned několik změn. Na trati Kralupy nad Vltavou–Kladno by koncem července měla skončit výluka v úseku Kladno–Brandýsek, někde se ale cestování zkomplikuje. Dlouhodobé výluky lze čekat kvůli rekonstrukci tratě mezi Karlštejnem a Berounem, kde bude možné většinou využívat jen jednu kolej.

Za rok vypraví České dráhy téměř 2,5 milionu vlaků, které v rámci jízdního řádu ujedou zhruba 119 milionů kilometrů. Přibližně dvě třetiny obslouží regionální spoje a třetinu dálkové vlaky. I přes změnu dopravce na několika regionálních linkách v Plzeňském kraji tak bude celostátní rozsah výkonů zajištěných Českými drahami podobný jako v končícím jízdním řádu.

Dopravce chystá zdražení i zrychlení cestovních časů

České dráhy s novým jízdním řádem zvýší ceny jízdenek o 9,5 procenta. Stejně stoupne od 10. prosince také cena univerzální železniční jízdenky OneTicket. Minulý rok zdražilo jízdné u ČD o 15 procent.

České dráhy také přidají spoje do Polska a Rakouska, zkrátí cestovní časy o 15 minut na trase z Prahy do Berlína a o 12 minut cestu pendolinem z Prahy do Ostravy. Prodlouží se naopak cesta z Prahy do Plzně o pět až osm minut. Přibude přímé noční spojení Prahy s Curychem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Boj o nové Hlavní nádraží

Tagy: