Český odkaz v Palestině: Škodovky, šminky, pivo i solární panely

Palestinci jezdí v českých autech, líčí se českou kosmetikou a pijí pivo z českého chmele. Mnoho firem tam šíří dobré jméno České republiky, prohlásil pro týdeník 5plus2 diplomat Petr Starý, vedoucí styčného úřadu v Ramalláhu.

Krvavé květnové boje v izraelsko-palestinském konfliktu utichly, obě strany dodržují příměří a české firmy se vracejí za svými zájmy do Palestiny. Mají totiž k zemi často bližší vztah, než mnozí lidé tuší. A Palestinci zase k českým výrobkům.

Tak třeba škodovky v současné chvíli dominují nejen českému, ale právě i palestinskému trhu. „Reakce na to, odkud pocházíme, byla vždy pozitivní. Na rozdíl od většiny světa to v Palestině není fotbal, co si lidé obvykle vybaví, ale škodovky,“ říká diplomat Petr Starý, vedoucí styčného úřadu v Ramalláhu.

Osobní auta jsou zdaleka největší položkou českého vývozu do Palestiny. „Většina žlutooranžových taxíků v Palestině jsou octavie. Do první pětky patří i Huyndai, ty určené pro Palestinu jsou také vyrobené v Česku, v továrně v Nošovicích,“ dodává diplomat.

Jeho slova potvrzuje i mladoboleslavská Škodovka. „Na Západním břehu Jordánu máme pět prodejních míst, přičemž showroom v Nábulusu byl otevřen v roce 2016. Značka se deset let pohybuje mezi top třemi nejprodávanějšími na palestinském trhu. Loni byla druhá, letos je nejprodávanější,“ říká mluvčí Škoda Auto Martin Ježek.

Ročně se tu české značky prodá mezi dvěma a pěti tisíci vozy, pro srovnání, v Česku to loni bylo přesně 83 200 vozů. „Chceme si v Palestině prvenství udržet. Pevně věříme, že se podaří najít diplomatické řešení probíhajícího konfliktu, který s sebou nese nenahraditelné ztráty na lidských životech,“ dodává mluvčí.

České solární panely, kosmetika i pivo

Kromě Škody Auto Češi v Palestině hrají prim ještě v jedné oblasti – jako jedni z prvních zde začali instalovat solární panely. „Dnes jsou české solární panely na mnoha školách a dalších institucích po celé zemi, díky tomu se šíří dobré jméno České republiky,“ míní Starý.

Další výraznou českou firmou v Palestině je výrobce kosmetiky Dermacol. „Především jejich make-up je v arabském světě populární. Mají své salony, kromě toho firma školí palestinské kosmetičky a vybaví jejich salony, které se na oplátku zavážou k používání českých produktů,“ vysvětluje diplomat.

A baví ho i místní kuchyně i pivo. „Oba palestinské pivovary, Shepherd i Taybeh, používají český chmel, jeden z nich i českou stáčecí linku. Plzeň od Tygra to sice není, ale jinak jim nelze vůbec nic vytknout. Jen jsou bohužel málokde k sehnání točená,“ posteskl si Čech v Palestině.

Kolik obětí si nedávno vyžádaly střety mezi Palestinci a Izraelci? A jaký je pohledem českého diplomata život v Gaze? To se dozvíte v pátečním vydání týdeníku 5plus2 a na www.5plus2.cz.

Tagy:
pivo kosmetika solární panel zahraničí škodovka Palestina pivovary cestování Česko české pivo izraelsko-palestinský konflikt Palestinci 5plus2 ŠKODA AUTO a.s. Dermacol, a.s. Petr Starý Ramalláh