Kurátor Muzea moderního umění v San Franciscu (SFMOMA) Gary Garrels odstoupil poté, co jej zaměstnanci obvinili z rasismu. Řekl totiž, že i nadále bude vystavovat bělošské umělce, jinak by se dopustil reverzního, tedy obráceného, rasismu.
Zaměstnanci SFMOMA sepsali petici za odvolání kurátora maleb a soch Garyho Garrelse. Garrels na setkání všech zaměstnanců prezentoval nová díla černošských umělců, která muzeum nakoupilo v souvislosti se současným děním, a své vystoupení zakončil slovy, že „se zaměstnanci nemusí ničeho obávat, protože muzeum bude i nadále sbírat díla bělošských umělců“.
Podle části zaměstnanců šlo o projev bílé nadřazenosti. V petici uvedli, že o jeho odvolání z funkce se nedá diskutovat. „Vzhledem k tomu, jakou dobu pracuje v této instituci, se ptáme, jak dlouho ještě budou jeho toxická přesvědčení bílého suprematisty ovlivňovat muzejní expozice?“ stojí v petici. V době publikace měla 180 podpisů z celkem 205 zaměstnanců.
Konotace s rasismem 70. let
Garrels tento svůj postoj zopakoval několikrát při různých příležitostech. Řekl, že není možné zcela se vyhýbat bílým umělcům, neboť by se tak ustavil reverzní rasismus. Francouzský deník Le Figaro tvrdí, že vášně mohl rozpoutat právě výraz „reverzní rasismus“. Ten se totiž hojně užíval v 70. a 80 letech, kdy Afroameričané bojovali za svá práva, někteří běloši to brali jako útok na ta svá.
„Jak mezi zaměstnanci SFMOMA, tak na veřejnosti Gary neustále užíval výrazy bílého suprematisty a rasisty, jako je reverzní diskriminace,“ stojí v petici. „Je třeba dalších důkazů, že lidé s těmito názory zastávají nejvyšší pozice a zabraňují v dlouhodobém progresu k inkluzivnějším institucím?“ zní závěr dokumentu.
Jeden z nejvýznamnějších amerických kurátorů, který pracoval v SFMOMA 20 let, tlak neustál. Svým zaměstnancům poslal e-mail, ve kterém vyjádřil své „nejupřímnější omluvy“. „Uvědomil jsem si, že má slova měla ofenzivní charakter,“ stálo ve zprávě.
„Nikdy jsem si ale nemyslel, že je důležité vystavovat díla bílých mužů. Myslím si, že je důležité nepřestat je brát v úvahu. Rovnost a různorodost, takový je nejdůležitější boj naší epochy. Udělám vše proto, abych v něm neustával. Ale mám pocit, že v současném ovzduší nemohu dále pracovat v SFOMAMA v dobrých podmínkách,“ oznámil Garrels svou rezignaci.
Obvinění Garrelse působí absurdně, Le Figaro však na druhou stranu uvádí, že instituce byla již dříve kritizována za přístup k zaměstnancům, zejména těm nebělošským. Údajně navíc chyběla diverzita zejména na vedoucích pozicích. Garrels ve své funkci skončí k poslednímu červenci.
SFMOMA je největší muzeum svého druhu na světě. Když v roce 1935 zahájilo činnost pod vedením ředitelky Grace Morley, bylo jediným muzeem na západním pobřeží Spojených států, které se zaměřovalo výhradně na umění 20. století.