Chytrá krabička s logem králíka má nahradit Apple. Šéf projektu slibuje revoluci

Chce změnit postavení mobilních telefonů. Kapesní zařízení Rabbit R1 si na světovém veletrhu elektroniky CES 2024 vydobylo obrovskou porci pozornosti. Přispěla k tomu i prezentace šéfa projektu Jesse Lyu ve stylu Applu a prohlášení, že v jistém ohledu chtějí nahradit telefony s Androidem a od Applu.

Rabbit R1 má být univerzálním zařízením, přes které si uživatelé objednají taxík či nákup, zapíšou schůzky do kalendáře nebo si nechají poradit, co si udělat k večeři.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Predátoři zneužívají děti přes Twitch. Jde o vážný problém, řekl šéf streamovací platformy

„Naším cílem je vytvořit nejjednodušší počítač. Něco tak intuitivního, že se nebudete muset učit, jak se to ovládá,“ říká Jesse Lyu v představovacím videu, kde ukazuje oranžovou krabičku s displejem, na němž se vyjímá logo společnosti: králík.

Zařízení o poloviční velikosti mobilního telefonu běží na vlastním operačním systému Rabbit OS. Z designového hlediska na něm zaujme výrazná barva, téměř třípalcový dotykový displej, analogové kolečko, boční tlačítko a 360° kamera, kterou tvůrci nazývají „rabbit eye“, tedy králičí oko.

Dále se v kapesním zařízení nachází mikrofon, reproduktory, slot pro sim kartu a také technologie pro bluetooth a wifi, díky kterým Rabbit R1 komunikuje s okolím.

Na první pohled kapesní parťák připomíná konzoli z devadesátých let Game Boy, svým způsobem i japonskou hračku tamagoči. Akorát je o dost chytřejší. Vývojáři vypracovali vlastní systém postavený na umělé inteligenci, který se učí z mobilních aplikací. Načte si různorodá rozhraní aplikací napříč operačními systémy iOS nebo Android, což zrychluje jeho práci.

„Využíváme jazykový model k tomu, abychom umělou inteligenci přivedli od slov k činům. Konečně můžeme postavit počítač, který kromě porozumění, co se snažíte říct, opravdu dokáže pomoci v dělání věcí,“ říká Lyu.

K tomu využívá prostředí zvané rabbit hole, králičí nora, ve kterém se uživatelé mohou přihlásit do oblíbených služeb typu Spotify, YouTube a další, aby malé zařízení získalo přístup k jejich funkcím. Zakladatel firmy zároveň upozornil, že jeho systém si neukládá žádné přihlašovací údaje ani neshromažďuje další data.

„Teď, jak to funguje,“ pronáší Lyu. „Můžu se Rabbita zeptat na cokoliv, jako když používám ChatGPT. Rozdíl je v rychlosti, náš operační systém je desetkrát rychlejší než většina AI hlasových projektů.“

Šéf startupu následně zadává jednoduché otázky a příkazy: jakou hodnotu nyní mají akcie Coca-Coly? Kdo hrál v Oppenheimerovi? Zavoláš mi taxi? A zařízení v mžiku odpovídá. V tomto případě nejde o nic nového a revolučního.

Zajímavější funkce se objeví o chvilku později, kdy Lyu aktivuje tzv. králičí oko. S kamerou namíří na otevřenou lednici: „Tohle všechno mám v ledničce. Můžeš mi z toho udělat nízkokalorické jídlo?“ Po několikavteřinovém analyzování Rabbit nabízí recept na omeletu a jak ji krok za krokem připravit.

Ambicí startupu není jednoho dne nahradit mobilní telefony. Jen chce práci s desítkami různých aplikací zefektivnit a naučit uživatele, aby své mobilní telefony nechali v tašce nebo kabelce a v kapse nosili kompaktní zařízení, které tyto činnosti zvládne také a mnohem rychleji.

Pět a půl tisíce korun

Dále Lyu láká na to, že si uživatelé mohou zařízení vytrénovat podle sebe. V ukázce zatím experimentálního tréninkového módu zařízení spojil s generátorem obrázků Midjourney. Rabbit R1 poté na základě hlasového zadání zvládl zaúkolovat umělou inteligenci a nechal vygenerovat obrázek podle přání. Další automatizovanou funkcí může být úprava fotografií ve Photoshopu.

Zásadním tahákem malého králičího parťáka je cena. Lyu se v průběhu prezentace vytasil s cenovkou 199 dolarů. Po započítání daní by tak zařízení mohlo mít cenu pět a půl tisíce korun.

Klíčové modely Applu nebo Samsungu stojí 20 tisíc korun a více. Chytré reproduktory využívající hlasové asistenty typu Alexa nebo Siri se dají pořídit za nižší jednotky tisíc korun, ale nemají nadstavbu v podobě umělé inteligence. Rabbit je levnější i ve srovnání s brýlemi Ray-Ban Meta využívajícími AI.

Proto nepřekvapí, že se po Rabbitovi jen zaprášilo. Startup se sídlem v Los Angeles spustil celkem tři vlny předprodejů, v každé z nich bylo k dispozici 10 tisíc kusů. Během 72 hodin mohl startup hlásit: „Máme vyprodáno.“

Novinky se nejprve dočkají zákazníci ve Spojených státech na přelomu března a dubna. Poté by během léta mělo dojít k uspokojení poptávky evropských uživatelů. Otázkou zatím zůstává, kdy a jestli vůbec se Rabbit R1 dostane na český trh.

I vzhledem k slibovaným funkcím a faktu, že jde o první generaci takového zařízení, je potřebné brát vše s nadhledem. O samotném úspěchu rozhodnou až první recenze a zkušenosti zákazníků.

Tagy: